Előszó
2010 márciusában az Integrációs Dokumentumfilmek Fesztiválján, a budapesti DocuArt Kocsiszínben debütált az Idegenek a kertemben filmgyűjtemény 34 európai, migrációs témájú dokumentumfilmje. A filmek Európában élő bevándorlók életmódját, alkalmazkodási stratégiáit, nehézségeit és sikereit mutatják be - egyéni és közösségi sorsokon keresztül szólnak elszakadásról és beilleszkedésről, régi és új otthonról, hazáról, családról, barátságról. A gyűjtemény létrehozásával az volt a célunk, hogy a dokumentumfilmeken keresztül szerethető, egyéni, hús-vér főhősökkel ismertessük meg a nézőket, hiszen a könnyen átélhető történetek révén a néző azonosul a hősével: beleképzeli magát a helyzetébe, szeretni kezdi, félti, drukkol neki, mindeközben pedig megtanulja a másságot is értékként kezelni. Ezek a filmek, tapasztalatunk szerint, kiváló eszközei lehetnek a toleranciára nevelésnek, az előítéletek és a negatív diszkrimináció elleni küzdelemnek. 11 filmcsomagot juttattuk el országszerte egyetemi és közkönyvtárakba valamint migrációval foglakozó szervezetekhez, hogy biztosítsuk a filmekhez való ingyenes hozzáférést. A gyűjteményhez tartozó katalógust középiskoláknak, köz- és egyetemi könyvtáraknak továbbítottuk.
Az Idegenek a kertemben - Módszertani kézikönyv a migrációs filmgyűjtemény projekt folytatása. Az Európai Integrációs Alap pályázatán ismét elnyert támogatásnak köszönhetően sikerült kiegészíteni a korábban létrehozott filmgyűjteményt és a gyűjteményhez tartozó katalógust egy módszertani kézikönyvvel. A kézikönyv tartalmaz egy migrációs háttértanulmányt, egy módszertani tanulmányt a dokumentumfilm oktatásban való használatáról, valamint, a konkrét filmekhez kapcsolódóan, módszertani ajánlásokat tematikus csoportokra bontva. A kézikönyv szerkesztése közben több ötlet merült fel, hogy mivel is lehetne bővíteni a kötet nyújtotta eszköztárat. Ezért került kiegészítésre a kézikönyv az Ez én vagyok! című film Németországban használatos tanári segédletével és a dokumentumfilmes módszertani tanulmányunk szerzőpárosa által összeállított feladatgyűjteménnyel. Munkánk során kérdésként merült fel az is, hogy milyen tapasztalatokat szereztek azok, akik már elkezdték használni a filmeket, ezért megkérdeztük őket, illetve a filmeket válogató kurátorok véleményét is szerettük volna beépíteni a formálódó anyagba. Büszkék vagyunk arra, hogy a megkérdezettek mind szívesen és hosszan sorolták élményeiket a filmekről és a nézőközönség visszajelzéseiről.
A kézikönyvet igyekeztünk úgy összeállítani, hogy a benne szereplő írások és feladatsorok a gyakorlati alkalmazásban szerzett tapasztalatokon alapuló, könnyen a tanmenethez igazítható ötletekkel szolgáljanak. A katalógusban alkalmazott piktogramokat itt is használtuk, hogy ezzel is segítsük a kiszemelt alkalomra a megfelelő film kiválasztását (középiskolai vetítés, felsőoktatás felnőttképzés, nyilvános rendezvény).
Vissza