Előszó | 3 |
A fotográfia rövid története | 5 |
Sczulze János felfedezi az ezüstsók fényérzékenységét | |
Niepce Nicéphor és Daguerre Lajos | |
Daguerrotipia | |
Niepce de St. Victor | |
Archer Sott-féle nedves eljárás | |
Collodium lemezek | |
Maddox Richard-féle száraz eljárás | |
Emulziós lemezek | |
Edison kinematoszkópja | |
Lumiére testvérek kinematográfiája | |
Röntgen képek | |
A színes fotografálás | |
Háromszín eljárás | |
Autochróm lemezek | |
Egy kis fotochemia | 8 |
Aristoteles fotochemiai megfigyelései | |
Az alchimisták | |
Ezüstbromid, ezüstjodid, ezüstchlorid fényokozta változása | |
A fejlesztők | |
A negatív kép | |
A nátron és a rögzítős | |
A positiv kép | |
Láthatóan másoló papirosok, fejlesztős papirosok | |
A képek szinezése (aranyozása) | |
Egy kis fotooptika | 11 |
Porta-féle sötétkamra | |
Gyűjtőlencse | |
A színszórás | |
Achromatikus lencse | |
Szimmetrikus objektív | |
Aplanát, tágas szögű aplanát, antiplanét | |
Anasztigmát és kettős anasztigmát | |
Kollinear | |
Teleobjektív | |
Az objektív gyújtótávolsága, képmezeje, használható képmezeje és fényerőssége | |
A fotografáló készülék | 16 |
A felvétel | |
A fotografáló gép | |
Kézi-, uti- és műtermi gép | |
Az objektív | |
A zár (pillanatzár) | |
Pneumatikus és drótindító | |
Redőnyzár | |
Fényrekesz | |
A sötétkamra | |
A homályos lemez | |
Lemeztartók (kazetták) | |
Filmtartók | |
Állványok (stativok) | |
Képkeresők (átnéző és tükrös kereső) | |
Keresőkeret | |
Vízszintező, dobozszintező | |
Géptokok (táskák) | |
A sötétkamra és berendezése | 21 |
Elsötétítés | |
Dolgozóasztal | |
Műhelylámpa (gyertyás, petroleum, gáz és villany) | |
Víztartó | |
Tálak | |
Lemezáztató | |
Mérőüveg (menzúra) | |
Lemezemelő | |
Lemeztartó állvány | |
Másolókeretek | |
Másolóasztal | |
A szárazlencse | 25 |
Eltarthatósága, csomagolása | |
Minimális és maximális megvilágítás | |
Fényudvarmentes lemezek | |
Színérzékeny lemezek | |
Rapid és ultrarapid lemezek | |
Érzékenységi fokozat | |
Sárga fényszűrő | |
A lemez megvilágítása | 28 |
A lemez érzékenysége, az objektív fényerőssége, a fényrekesz nagysága, a tárgy mineműsége, színe és távolsága, a világítás | |
Fényerősségmérő (fotométer, aktinométer) | |
Megvilágítási táblázatok | |
A Schleussner-féle megvilágítási táblázat | 31 |
A fejlesztés | 32 |
A fejlesztő mennyisége | |
Normális fejlődés | |
Felületi és mélyfejlődés | |
A fejlesztő anyag és a lúg | |
Ezek aránya fejlesztőben | |
Szerves fejlesztő | |
Késleltetők (brómkálium) | |
Túl és röviden világított lemez fejlesztése | |
A fejlesztő hőmérséklete | |
Fejlesztők (előhívók) | 37 |
Gyors és lassú fejlesztők | |
Metol (osztott és egy oldatban) | |
Hidrochinon (osztott és egy oldatban) | |
Metolhidrochinon (egy oldatban) | |
Glycin (osztott) | |
Adurol (osztott) | |
Rodinál | |
Fejlesztő patronok | |
A rögzítés (fixálás) | 41 |
Natriumhyposulfit (nátron) | |
A fejlesztés ideje | |
Tömörítő fürdő | |
Savanyú rögzítő fürdő | |
A lemez és szárítása | |
A lemezek gyengítése és erősítése | 43 |
Vörösvérhátsó gyengítő | |
Ammoniumpersulfát gyengítő | |
Szublimát erősítő | |
Rézerősítő | |
A negatívok hibái és annak elkerülése | 45 |
Szürke-, szegély-, részleges-, sárga-, zöld- és kétszínű (dichroitikus) fátyolok | |
A pozitív kép előállítása | 47 |
Ezüstpapír másolás (látható és vak) | |
Fejlesztős papírok | |
Gázfénypapírok | |
Platina másolás (látható és vak) | |
Pigment- és gumimásolás | |
Vaskékmásolás | |
Brómolajmásolás | |
A látható ezüstmásolás | 48 |
Ezüstchlorid papírosok | |
A celloidin (Rembrandt-, konstrastin) papiros | |
Magától színeződő celloidin papíros | |
Aristo- és albuminpapiros | |
Színezőfürdő | |
Rögzítőfürdő | |
Színező-rögzítőfürdő | |
A képek áztatása | |
Hibák a látható ezüstmásolással | 54 |
Kettős rajz | |
Nem éles képek | |
Kemény és lágy képek | |
Lassú színeződés | |
Sárga foltok | |
Hólyagképződés | |
A réteg fodrozódik, vagy egészen leválik | |
Fejlesztős ezüstpapírmásolás | 56 |
Chrómezüst papíros | |
Próbaképek | |
Chlorbrómezüst papíros (gázfénypapíros) | |
A képek rögzítése és színezése | |
Hibák a fejlesztős papírosoknál | 60 |
Erőtlen és túlságosan fedett másolatok | |
Szürke fátyol | |
Zöldes színű képek | |
Sárga foltok | |
Megsárgulás | |
Pecsétek | |
Hólyagosodás, fodrozódás | |