Előszó | 7 |
Bevezetés a sportpedagógiába | 11 |
A sportpedagógia tárgya, jellege, feladatai | 13 |
A sportpedagógia interdisziciplináris kapcsolatai, helye a tudományok rendszerében | 15 |
A sportpedagógiai kutatások tudományos módszerei | 22 |
Összefoglaló kérdések | 34 |
A sport társadalmunkban és az egyén életében | 35 |
A sport társadalmi jelentősége, szerepe | 37 |
A sport társadalmi, emberi tevékenység | 37 |
A sport kapcsolata az általános emberi kultúrával és a testkultúrával, értékteremtő funkciója | 38 |
A sport kapcsolata a mindennapi munkával, a honvédelemmel, munkáltató és honvédő funkciója | 40 |
A sport hatása a szociális és emberi kapcsolatok alakulására, szocializáló funkciója | 41 |
A sport és az egészségvédelem | 42 |
Az egészség értelmezése, kapcsolata a sporttal | 42 |
A sport az egészségre nevelés alapvető eszköze, egészségvédő funkciója | 44 |
Az egészségre nevelés feladatai, folyamata, területei általában és lehetőségei a sportban | 47 |
Életrend-szabad idő-sport | 49 |
A sportolás helye az ember életrendjében, tevékenységstruktúrájában | 49 |
A helyes életrend és a testi kulturáltság kialakítása a sport segítségével | 51 |
A sport egyéb funkciói a mai társadalomban | 54 |
Az olimpiai eszme - a sport és a békepolitika | 54 |
Profizmus - amatőrizmus, avagy látszatamatőrizmus? | 54 |
A kor szellemének hatása a mai sportra | 54 |
A sporttevékenység célja a teljesítményfokozás | 57 |
A tevékenységről általában és a sporttevékenység jellemzői | 57 |
A sporttevékenység különböző értelmezése | 59 |
Személyiségfejlesztés és teljesítményfokozás a sporttevékenységben | 59 |
Összefoglaló kérdések | 63 |
A sportoló felkészítése pedagógiai folyamat | 67 |
A sportoló felkészítése pedagógiai folyamat | 67 |
A sport és a nevelési folyamat összefüggései | 67 |
A sportoló nevelésének főbb színterei és ezek kapcsolata | 73 |
A különböző nevelési színterek együttműködésének szükségessége, a nevelési ráhatások egysége mint alapvető pedagógiai elv | 73 |
Egyéb nevelési hatások a sportban | 76 |
Az edző és a sportoló kapcsolata | 77 |
A sportoló nevelésének fontos feltétele az edzővel való helyes kapcsolata | 77 |
A sportoló és az edző kapcsolatának sajátosságai az általános pedagógiai szituációhoz viszonyítva | 78 |
Az edző tekintélye - az edző mint pedagógus. Az edző pedagógiai modellje | 80 |
Összefoglaló kérdések | 85 |
Cél- és feldatrendszer a sportban, a sportolók személyiségfejleszésének célja | 87 |
Pedagógiai clunk a sportolók személyiségfejleszése | 89 |
Milyen a sportoló személyisége? | 90 |
A teljesítmény-motiváltság a sportolók személyiségfejlesztésnek középpontjában | 92 |
Sportágválasztás - pályaválasztás a sportban | 94 |
Adottságok - tehetség figyelembevétele a sportágválasztáskor (kiválasztási lehetőségek, irányíthatóság) | 94 |
A korai szakosítás pedagógiai problémai | 96 |
Életeszmény - sport és pályaválasztás összefüggései | 97 |
A transzfer mint általános pedagógiai kérdés a sportban | 99 |
Konfliktushelyzetek és stresszhatások leküzdése a sportban | 100 |
A sportolói "szerepkör" mint konfliktushordozó | 100 |
A konfliktusok forrásai a sportban; az igénynívó és a teljesítmény ellentmondásai | 101 |
Siker és kudarc elviselésére nevelés, a sikerélmény transzferálása | 104 |
Teljesítőképesség-határok kitágítása, fájdalomtűrésre nevelés | 106 |
A személyek közötti kapcsolatokból fakadó konfliktushelyzetek leküzdése a sportban | 107 |
Az érdeklődés, irányultság fejlesztése, ébren tartása | 108 |
Az igénynívó - önértékelési képesség, értéktudat kialakítása, állandósítása és fejelsztése | 118 |
Önállóságra, aktivitásra nevelés | 122 |
Kitartásra, önfegyelemre, küzdeni tudásra nevelés | 123 |
A kreativitás jelentősége a különböző sprotágakban a sportoló magatartásában, kreativitásra nevelés a sportban | 130 |
A sportoló világnézeti nevelése | 160 |
A sportoló nevelése a kollektívában | 136 |
A kollektíva jelentősége a sportoló közösségi emberré formálásában | 136 |
A sport közösségfejlesztő tényezői | 138 |
A sportközösségek strukturális sajátosságai | 141 |
A sportoló nevelésének módszerei a kollektívában | 144 |
Az értelmi nevelés feladatai a sportban | 146 |
Az értelmi képességek fejlesztése a sporttevékenység segítségével | 148 |
A sportolók általános alapműveltségének fejlesztése | 152 |
Az erkölcsi tulajdonságok szerepe és fejlesztése a sportban | 153 |
A sport erkölcsfejlesztő hatása | 153 |
Munkára nevelés a sportban | 156 |
Akarati nevelés a sportban | 158 |
A szocialista hazafiságra nevelés a sportban | 162 |
Szexuális nevelés a sportban | 164 |
A sportolók humanizmusra nevelése | 166 |
Az esztétikai befogadóképesség és kifejezőkészség fejelsztése a sportban | 167 |
A sport esztétikai hatása és jelentősége a sporttevékenységben | 167 |
Az érzékszervi funkciók fejlesztése mint az esztétikai befogadóképesség alapja | 170 |
Az esztétikai alkotókészség fejlesztése a sport eszközeivel | 172 |
A nevelési irányelvek és a nevelés tervezése a sportban | 173 |
Összefoglaló kérdések | 170 |
Az oktatás általános kérdései a sportban | 173 |
Az oktatás értelmezése a sportban | 181 |
A modern tudományos eredmények hatása a sportoktatás értelmezésére | 181 |
A fiziológia és a kibernetika hatása a sportoktatásra | 182 |
Pszichológiai szempontok a sportoktatásban | 185 |
A nevelés és oktatás összhangja a sportban | 188 |
A sportoktatás sajátos célja. a teljesítőképes tudás fejlesztése | 189 |
A mozgásos cselekvés, mint a sportoktatás sajátos tartalma | 191 |
Miért beszélünk mozgásos cselekvésről és nemcsak egyszerűen mozgások oktatásáról a sportban? | 191 |
A készségkialakítás - cselekvéstanulás | 193 |
A mozgásos cselekvés oktatásának folyamata | 195 |
A készség és a mozgásos cselekvés oktatási folyamatának viszonya | 195 |
A mozgásos cselekvés oktatási folyamatának sajátosságai a sportban | 196 |
A mozgásos cselekvés oktatási folyamatának pedagógiai struktúrája | 203 |
A mozgásos cselekvés oktatási folyamatának megindítása, motiválás | 203 |
Az ismeretfeldolgozás az új mozgásos cselekvés oktatási folyamatának első átfogó szakasza | 206 |
A mozgásos cselekvés oktatási folyamatának második fő szakasza: a gyakorlati alkalmazás, a készségformálás (automatizáció) | 209 |
Kísérletek a mozgásos cselekvés hagyományos oktatási folyamatának eredményesebbé tételére | 211 |
A sportoktatás alapvető elvei | 214 |
Összefoglaló kérdések | 222 |
A pedagógiai munka módszertana a sportban | 225 |
A módszer megválasztását befolyásoló tényezők a sportban | 227 |
Oktatási módszerek a sportban | 230 |
A szóbeli kifejtés alkalmazása a sportoktatásban | 231 |
A beszélgetés | 232 |
A szemléltetés módszere | 233 |
A gyakoroltatás | 234 |
A hibajavítás | 235 |
A segítségnyújtás (asszisztálás) | 236 |
Az önálló munkák | 236 |
Az ellenőrzés és az értékelés sajátosságai a sportmozgások oktatásában | 237 |
Nevelési módszerek a sportban | 238 |
Nevelési célzatú beszélgetések a sportban | 238 |
A társak, az edző, az élsportolók személyes példája | 239 |
A követelés | 240 |
A gyakoroltatás - a szokások kiépítése | 241 |
Az ellenőrzés - az önellenőrzés | 242 |
A buzdítás - a büntetés | 242 |
Mellékletek | 245 |
Irodalom | 253 |
Tárgymutató | 257 |