1.062.389

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Sportpedagógia

Szerző
Lektor
Budapest
Kiadó: Magyar Testnevelési Egyetem
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 255 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 14 cm
ISBN: 963-253-411-5
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A mű, amelyet a kezében tart az Olvasó, főként a sport szakterületén dolgozó tanárokhoz, edzőkhöz és leendő sportszakemberekhez szól, de egyben hozzá kíván járulni a sportpedagógia tudományos... Tovább

Előszó

A mű, amelyet a kezében tart az Olvasó, főként a sport szakterületén dolgozó tanárokhoz, edzőkhöz és leendő sportszakemberekhez szól, de egyben hozzá kíván járulni a sportpedagógia tudományos problémáinak feltáráshoz és fejlesztéséhez is. Talán kissé csalódni fog az, aki csak az egyik vagy csak a másik szempontot keresi benne. Gyakorlati kézikönyvként túlzottan elméletinek, tudományos műként pedig erősen gyakorlatinak fogja találni. Ez a "többszólamúság" - valóban lehetséges veszélyeit leszámítva - gazdag szempontrendszere lehet mind az elméleti, mint a gyakorlati szakembereknek.
A tudományok fejlődése nem a spontán "ráébredés" következménye, hanem az emberi kutatások, megismerések vagy meghatározott dolgok, jelenségek és problémák koncentrálódásának, felgyülemlésének eredménye, az okok és azok hatásainak tisztázására, a tudás és belátás formájaként jön létre. A tudományok előrelépése nemcsak a természetről, az emberről és a társadalomról, a világról való általános tudás fejlődésével mérhető. Egyes tudományterületek egymáshoz viszonyítva intenzitásukat tekintve eltérő ütemben differenciálódnak, így jönnek létre mindig újabb és újabb tudományterületek. Ilyen folyamattal jellemezhetjük a sporttudomány fejlődésmenetét és azon belül - mint ennek részterületét - a sportpedagógiáét is. Vissza

Tartalom

Előszó7
Bevezetés a sportpedagógiába11
A sportpedagógia tárgya, jellege, feladatai13
A sportpedagógia interdiszciplináris kapcsolatai, helye a tudományok rendszerében14
A sportpedagógia és a sporttudomány19
A sportpedagógiai kutatások tudományos módszerei22
Összefoglaló kérdések32
A sport társadalmunkban és az egyén életében35
A sport társadalmi jelentősége, szerepe37
A sport társadalmi, emberi tevékenység37
A sport kapcsolata az általános emberi kultúrával és a testkultúrával; értékteremtő funkciója38
A sport kapcsolata a mindennapi munkával, a honvédelemmel; munkáltató és honvédő funkciója40
A sport hatása a szociális és emberi kapcsolatok alakulására, szocializáló funkciója41
A sport és az egészségvédelem42
Az egészség értelmezése, kapcsolata a sporttal42
A sport az egészségre nevelés alapvető eszköze; egészségvédő funkciója44
Az egészségre nevelés feladatai, folyamata, területe általában és lehetőségei a sportban47
Életrend - szabadiő - sport49
A sportolás helye az ember életrendjében, tevékenységstruktúrájában49
A helyes étrend és a testi kulturáltság kialakítása a sport segítségével51
A sport egyéb funckiói a mai társadalomban54
Az olimpiai eszme - a sport és a békepolitika54
A profizmus-amatőrizmus; aavgy látszatamatőrizmus?54
A kor szellemének hatása a mai sportra55
A sporttevékenység célja a teljesítményfokozás57
A tevékenységről általában és a sporttevékenység jellemzői57
A sporttevékenység különböző értelmezése59
Személyiségfejlesztés és teljesítményfokozás a sporttevékenységben61
Összefoglaló kérdések62
A sportoló felkészítése pedagógiai folyamat65
A sportoló felkészítése pedagógiai folyamat67
A sport és a nevelési folyamat összefüggései67
A sportoló nevelésének főbb színterei és ezek kapcsolatai72
A különböző nevelési színterek együttműködésének szükségessége: a nevelési ráhatások egysége mint alapvető pedagógiai elv72
Egyéb nevelési hatások a sportban75
Az edző és a sportoló kapcsolata77
A sportoló nevelésének fontos feltétele az edzővel való helyes kapcsolata77
A sportoló és az edző kapcsolatának sajátosságai az általános pedagógiai szituációhoz viszonyítva78
Az edző tekintélye - az edző mint pedagógus. Az edző pedagógiai modellje79
Összefoglaló kérdések84
Cél- és feladatrendszer a sportban, a sportolók személyiségfejlesztésének céljai87
Pedagógiai célunk a sportolók személyiségfejlesztése89
Milyen a sportoló személyisége?90
A teljesítménymotíváltság a sportolók személyiségfejlesztésének középpontjában91
Sportágválasztás-pályaválasztás a sportban93
Adottságok-tehetség figyelembevétele a sportágválasztásakor (kiválasztási lehetősége, irányíthatóság)93
A korai szakosítás pedagógiai problémái95
Életeszmény - sport és pályaválasztás összefüggései97
A transzfer mint általános pedagógiai kérdés a sportban98
Konfliktushelyzetek és stresszhatások leküzdése a sportban100
A sportolói "szerepkör" mint konfliktushordozó100
A konfliktusok forrásai a sportban; az igénynívó és a teljesítmény ellentmondásai101
Siker és kudarc elviselésére nevelés, a sikerélmény transzferálása103
Teljesítőképesség-határok kitágítása, fájdalomtűrésre nevelés105
A személyek közötti kapcsolatokból fakadó konfliktushelyzetek leküzdése a sportban106
Az érdeklődés, irányultság fejlesztése, ébrentartása107
A sport iránti érdeklődést kiváltó tényezők108
A sport iránti érdeklődés alakulása a környezeti tényezők hatására109
A sport iránti érdeklődést fejlesztő személyi tényezők111
Az edző feladatai a sport iránti érdeklődés fejlesztésében115
Az igénynívó - önértékelési képesség, értéktudat kialakítása, állandósítása és fejlesztése115
Az igénynívóról általában116
A standard és az aktuális igénynívó117
Az igénynívó és önértékelés118
Az igénynívó fejlesztése119
A verseny jelentősége120
Önállóságra, aktivitásra nevelés120
Kitartásra, önfegyelemre, küzdeni tudásra nevelés122
A kitartásra nevelés122
A sportolók tudatos fegyelemre nevelésének feltételei és módjai123
A küzdőképesség fejlesztése126
A kreativitás jelentősége a különböző sportágakban a sportoló magatartásában, kreativitásra nevelés a sportban128
A sportoló világnézeti nevelése132
A sportoló nevelése a kollektívában134
A kollektíva jelentősége a sportoló közösségi emberré formálásában134
A sport közösségfejlesztő tényezői136
A sportközösségek strukturális sajátosságai138
A sportoló nevelésének módszerei a kollektívában142
Az értelmi nevelés feladatai a sportban143
az értelmi képesség fejlesztése a sporttevékenység segítségével145
A sportolók általános alapműveltségének fejlesztése149
Az erkölcsi tulajdonságok szerepe és fejlesztése a sportban151
A sport erkölcsfejlesztő hatása151
Munkára nevelés a sportban153
Akarati nevelés a sportban155
A hazafiságra nevelés a sportban158
Szexuális nevelés a sportban160
A sportolók humanizmusra nevelése162
Az esztétikai befogadóképesség és kifejezőképeszség fejlesztése a sportban163
A sport esztétikai hatása és jelentősége a sporttevékenységben163
Az érzékszervi funkciók fejlesztése mint az esztétikai befogadóképesség alapja166
Az esztétikai alkotókészség fejlesztése a sport eszközeivel168
A nevelés tervezése a sportban169
Összefoglaló kérdések170
Az oktatás általános elméleti és gyakorlati kérdései a sportban177
Az oktatás értelmezése a sportban179
A modern tudományos eredmények hatása a sportoktatás értelmezésére179
A fiziológia és a kibernetika hatása a sportoktatásra180
Pszichológiai szempontok a sportoktatásban183
A nevelés és oktatás összhangja a sportban186
A sportoktatás sajátos célja: a teljesítőképes tudás fejlesztése187
A mozgásos cselekvés mint a sportoktatás sajátos tartalma188
Miért beszélünk mozgásos cselekvésről és nemcsak egyszerűen mozgások oktatásáról a sportban?189
A készségkialakítás - cselekvéstanulás190
A mozgásos cselekvés oktatásának folyamata193
A készség és a mozgásos cselekvés oktatási folyamatának viszonya193
A mozgásos cselekvés oktatási folyamatának sjaátosságai a sportban194
A mozgásos cselekvés oktatási folyamatának pedagógiai struktúrája200
A mozgásos cselekvés oktatási folyamatának megindítása, motiválása200
Az ismeretfeldolgozás az új mozgásos cselekvés oktatási folyamatának első átfogó szakasza203
A mozgásos cselekvés oktatási folyamatának második fő szakasza: a gyakorlati alkalmazás, a készségformálás (automatizáció)206
Kísérletek a mozgásos cselekvés hagyományos oktatási folyamatának eredményesebbé tételére207
Összefoglaló kérdések210
A pedagógiai munka módszertana a sportban215
A módszer megválasztását befolyásoló tényezők a sportban217
Oktatási módszerek a sportban220
A szóbeli kiejtés alkalmazása a sportoktatásban221
A beszélgetés222
A szemléltetés módszere223
A gyakoroltatás225
A hibajavítás225
A segítségnyújtás (asszisztálás)225
Az önálló munkák226
Az ellenőrzés és az értékelés sajátosságai a sportmozgások oktatásában227
Nevelés módszerek a sportban228
Nevelési célzató beszélgetések a sportban228
A társak, az edző, az élsportolók személyes példája229
A követelés230
A gyakoroltatás - a szokások kiépítése231
Az ellenőrzés - az önellenőrzés231
A buzdítás - a büntetés232
Mellékletek235
Irodalom247
Tárgymutató253

Bíróné Dr. Nagy Edit

Bíróné Dr. Nagy Edit műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Bíróné Dr. Nagy Edit könyvek, művek
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Sportpedagógia

A címlapon tulajdonosi bejegyzés található.

Állapot:
3.480 ,-Ft
17 pont kapható
Kosárba