Hét érv a hetedik művészet védelmében - avagy számadás a talentumról | 5 |
A FILM FORMANYELVE | |
A film mint kifejezési forma | 15 |
A filmnyelv fogalma, egyetemessége, sajátosságai | 15 |
A film mint műalkotás | 25 |
A film szerkezete, a struktúra és a specifikus eszközök, grammatika és stílus | 25 |
A kép mint a film legkisebb autonóm egysége | 34 |
A mozgó fény-árnyék | 35 |
A szín | 40 |
A képi kompozíció | 47 |
A képkivágás | 48 |
A plánok | 48 |
A közelkép | 53 |
A beállítás | 60 |
A képmélység | 69 |
A háttér és a díszlet | 75 |
Az építő szerkesztés - a montázs | 82 |
A montázs kialakulásának vázlatos története | 83 |
A montázs pszichológiai alapjai | 88 |
Az építő szerkesztés szabályai | 92 |
A montázs funkciói | 93 |
A montázs fajtái | 97 |
Tér és idő filmen - a montázs mint új tér-idő kontinuum teremtője | 99 |
A függőleges montázs. A hang | 110 |
Kép és hang összefüggésének lehetőségei | 110 |
A zaj és a zörej | 116 |
A beszéd | 120 |
A dialógus | 123 |
A monológ | 126 |
A kommentár | 128 |
A zene | 130 |
A belső vágás. A modern szerkesztés elvei | 142 |
A film drámai szerkezete | 149 |
A cselekény filmen | 149 |
A forgatókönyv filmművészeti jellege | 154 |
A kihagyás | 158 |
A "költői szerkesztés" egyéb elemei: metafora, szimbólum | 162 |
A színészi játék | 164 |
Maszk és kosztüm | 172 |
A film ritmusa | 175 |
Az összetevők sokneműsége, a tagolás és képkapcsolás módjai | 175 |
A film mint összetett művészet | 185 |
A különböző művészeti ágak részvétele, a szintézis valódi tartalma, a kifejezőeszközök egysége, dinamikus harmónia | 185 |
A FILM DRÁMAISÁGA | |
Bevezető | 191 |
A film múzsája | 198 |
A "meglódult idő" | 199 |
A látható világ | 203 |
Láthatatlan drámák | 206 |
Új hódítások | 210 |
A megváltozott nyilvános jelleg | 211 |
Az intimitás | 216 |
A pátosz | 220 |
Az "összemérhetetlen dolgok" együttese | 223 |
A film nyelve | 232 |
A nyelv komplexitása | 232 |
A filmnyelv és a beszélt nyelv | 238 |
Sokszólamúság - modern harmóniarendszer | 244 |
Hagyomány és újítás | 253 |
A filmnyelv fejlődése. Elévül-e a filmnyelv? | 257 |
A tér és időformálás dramaturgiája | 270 |
A térképezés elvei | 270 |
A tűnő idő nyomában | 276 |
A tér-idő egység | 283 |
A cselekmény felépítése | 285 |
Egy kis történet | 286 |
A cselekmény íve és alapsejtjei | 288 |
A mese anyaga és közege | 294 |
A mindennapok költészete | 297 |
A filmbeli konfliktus szerkezete | 299 |
A környezetrajz és az atmoszféra varázsa | 311 |
Hiteles dokumentáció | 312 |
Elbeszélés és leírás | 315 |
Az események "sajátéletűsége" | 318 |
A környezet átszellemítése | 324 |
"A tárgyak...nyugvópontjai elsikló életünknek" | 326 |
A külön világ légköre | 330 |
Ember és külvilág | 334 |
A véletlen, a valószínűség és szükségszerűség | 335 |
A hős szabadsága és meghatározottsága | 339 |
A véletlen diadala és veszélyei | 341 |
A meseszövés módszerei | 343 |
Az idegen elemek drámaisága | 343 |
A szimbólumok | 355 |
A kihagyás | 357 |
Az elbeszélés tagolása, a ritmus drámaisága | 359 |
Az életritmus | 359 |
A ritmus, mint artikuláció | 362 |
A ritmus kettős íve | 367 |
A változékonyság és folyamatosság egysége | 371 |
A film a gondolat nyomában | 374 |
A Brechti tanítások | 375 |
Új tartalmak kifejezése | 379 |
A történelmi példázat | 380 |
Az analitikus film | 387 |
Az esszé | 395 |
Függelék | 403 |
Bibliográfia | 403 |
A kötetben szereplő filmek címmutatója | 407 |
Névmutató | 417 |