Előszó
Szocializmust építő társadalmunknak egyre magasabb általános műveltséggel és több szaktudással rendelkező dolgozókra van szüksége, ahogyan a fizikai és a szellemi munka közötti különbség fokozatosan eltűnik.
Kormányunk ennek biztosítására erőteljes ütemben fejleszti tovább az esti tanulási formákat, amelyek a dolgozóknak lehetőséget nyújtanak arra, hogy magukat képezzék, s így a társadalmi igényeknek megfelelőkké váljanak.
A tudásanyag elsajátításához azonban komoly akarat, szilárd alapok, s nem utolsósorban idő is kell. Ha mindezek nem is hiányoznak, mégsem nélkülözhető egy olyan módszer, amely a régitől eltérő eszközökkel, rövidebb idő alatt is alaposabban élvezetesebben közvetíti a napi munkában kifáradt dolgozó számára — magántanulás útján is — az ismereteket.
Ezért a Művelődésügyi Minisztérium és a Tankönyvkiadó az 1963—64. tanévvel a dolgozók gimnáziuma számára külön kísérleti tankönyveket ad ki. Az állattan jelen változata szerkezetével, anyagfeldolgozásával és külsejével is a levelező tagozat céljait kívánja szolgálni.
A könyv három részre tagolódik: 1. röviden megfogalmazott megtanulandó részre („Ezt meg kell tanulnom!" címmel); 2. a tanulás módjához segítséget nyújtó módszertani részre („Hogyan is tanuljak?" címmel); 3. a tananyaghoz kapcsolódó érdekes olvasmányokra, amelyek közelebb hozzák a megtanulandó anyagot a gyakorlati élethez, a dolgozó tapasztalataihoz, és az állatok életmódjának ismertetésével érzelmi síkon is segíti az anyag megértését, illetve megjegyzését.
A könyv alapgondolata a fejlődés.
Kulcsot adunk ezzel dolgozótársaink kezébe, amellyel utat nyithatnak az összes biológiai tudományok közül világnézetformáló ereje szempontjából legfontosabb tantárgy— az állattan ismeretei felé.
A könyv újszerűsége miatt is alapos ismerkedést kíván mielőtt tanulni kezdenénk belőle. Az egyes részek párhuzamos használata hozhatja csak meg azt az eredményt, aminek elérése érdekében végeztük ezt a — tankönyvek terén forma- bontásnak nevezhető — kísérletünket.
Hogy munkánk kezdettől fogva a könyv szellemének megfelelő legyen, elöljáróban olvassuk el a módszertani rész A magántanulás módja c. bevezető fejezetét, s már az első óra anyagától kezdjük el a vázlatkészítést, azzal párhuzamosan a 132. oldalon levő minta szerint a táblázat vezetését.
Vissza