1.067.339

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Biológia 2.

Állattan a gimnáziumok esti és levelező tagozatának 2. osztálya számára

Grafikus
Lektor
Fotózta
Budapest
Kiadó: Tankönyvkiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Tűzött kötés
Oldalszám: 164 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Fekete-fehér fotókkal és ábrákkal illusztrálva. Tankönyvi száma: 71114.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Szocializmust építő társadalmunknak egyre magasabb általános műveltséggel és szaktudással rendelkező dolgozókra van szüksége, ahogyan a fizikai és szellemi munka közötti különbség fokozatosan... Tovább

Előszó

Szocializmust építő társadalmunknak egyre magasabb általános műveltséggel és szaktudással rendelkező dolgozókra van szüksége, ahogyan a fizikai és szellemi munka közötti különbség fokozatosan eltűnik.
Kormányunk ennek biztosítására erőteljes ütemben fejleszti tovább az esti tanulási formákat. Az ismeretanyag alapos elsajátításához azonban biztos alapokra, komoly akaratra, kitartó szorgalomra, s nem utolsó sorban megfelelő időre van szükség. Ha mindezek nem is hiányoznak, nem nélkülözhető egy olyan módszer, amely a régitől eltérő eszközökkel, rövidebb idő alatt is hatékonyabban, élvezetesebben közvetíti - a napi munkában kifáradt dolgozó számára is - az ismereteket.
Ennek a módszernek kikísérletezésére adjuk közre az állattan tankönyvét is, amely két változatban jelent meg.
Az I. változat (jelen tankönyv) csak a hetekre beosztott megtanulandó tananyagot és annak súlypontozását segítő kérdéseket tartalmazza, de a fogalmak pontosabb kialakítását, a könnyebb elképzelést, az ismeretek könnyebb bevésését újszerű ábrák, mikrofotók, táblázatok és fényképek segítik.
A II. változat - amely a levelező oktatás magántanulási formájának kikísérletezésére készült - a megtanulandó részen kívül módszertani útmutatót és kiegészítő, szórakoztatva-tanító olvasmányokat is tartalmaz. A módszertani útmutató füzetbe készítendő vázlatmintákat is közöl. Az olvasmányok főleg a termeléssel való kapcsolatra mutatnak rá. (Ezt a változatot egyelőre csak a kijelölt kísérleti iskolákban használják.) Mindkét változat alapgondolata a fejlődés.
Az állattan ilyen feldolgozásával kulcsot kívánunk adni dolgozótársaink kezébe ahhoz, hogy a tárgyi ismeretek megszerzése közben kitáruljon előttük az a kapu, amely mögött az állatvilág fejlődésének menetét kézzel fogható bizonyítékok sora mutatja az egy sejtűektől föl az emberig. Vissza

Tartalom

Előszó 6
BEVEZETÉS 7
1. hét Mi az állattan? 7
Az állattan fogalma, tárgya 7
Az állattan helye a természettudományok között 7
Növény és állat 7
Az állattan tanulásának célja 9
Gyakorlati cél 9
Elméleti cél , 10
Az állat és környezete 10
A Föld történetének áttekintő táblázata 11
Mi a fejlődés? 12
A) AZ ÁLLATI TEST FELÉPÍTÉSE 15
2. hét Az állati test szerveződése 15
A sejt 15
A szövet 17
A szerv 17
A szervrendszer 20
A szervezet v 20
B) AZ ÁLLATVILÁG FEJLŐDÉSTÖRTÉNETI RENDSZERE 21
3. hét Az állatok rendszerezése 21
Az állatvilág első köre: Egysejtű állatok 23
I. törzs: Egyféle magvú egysejtűek 23
II. törzs: Kétféle magvú egysejtűek 24
Fejlődés az egysejtű állatok körében 26
Az egysejtűek származása 26
4. hét Az állatvilág második köre: Soksejtű állatok 27
III. törzs: Csalánozók 28
5. hét A testüreges állatok kialakulása 30
Az ősszájúak csoportja - A férgek 32
IV. törzs: Gyűrűsférgek 34
A férgek egészségügyi és gazdasági jelentősége
6. hét V. törzs: ízeltlábúak 36
Származásuk 36
Fő felosztásuk 36
Általános jellemzésük 37
Rendszerezésük 38
A rákok osztálya 38
A rovarok osztálya 41
7. hét Rovarrendek 42
A kártékony rovarok elleni biológiai védekezés 45
8. hét A pókszabásúak osztálya 56
Mennyiben fejlettebb az ízeltlábúak törzse a férgek törzseinél? 58
9. hét Ismétlés (Az első beszámoló fő kérdései) 59
10. hét VI. törzs: Puhatestűek 60
A csigák osztálya 60
A kagylók osztálya 62
A lábasfejűek osztálya 64
Fejlődés a puhatestűek törzsén belül 65
11. hét Az újszájúak csoportja 67
VII. törzs: Előgerinchúrosok 67
VIII. törzs: Gerincesek 68
Fejgerinchúrosok osztálya 69
12. hét A halak osztálya 70
A halak rendszerezése 74
13. hét A négylábú gerincesek kialakulása 79
A kétéltűek osztálya 79
A kétéltűek rendszerezése 82
A kétéltűek fejlődéstani jelentősége 83
14. hét A hüllők osztálya 84
A hüllők rendszerezése 87
15. hét A hüllők továbbfejlődése 90
A madarak származása 91
Az emlősök származása 91
A madarak osztálya 92
16. hét A madarak rendszerezése 98
17-18. hét Ismétlés (A második beszámoló fő kérdései) 103
19. hét Az emlősök osztálya 104
20. hét Az emlősök rendszerezése 111
A kloákások alosztálya 111
Az erszényesek alosztálya 111
A méhlepényes emlősök alosztálya 113
1. A rovarevők rendje 113
2. A denevérek rendje 113
3. A rágcsálók rendje 114
21. hét 4. A ragadozók rendje 115
5. A cetek rendje 119
22. hét 6. A patások rendje 120
A patás állatok gazdasági jelentősége 126
23. hét 7. A főemlősök rendje 127
Az ember kifejlődése 129
24. hét Az emlősállatok osztályának összefoglalása 131
Az emlősök helye a törzsfejlődéstani rendszerben 131
Az emlősök kialakulása 132
Továbbfejlődés az emlősök osztályán belül 131
25. hét A gerincesek összefoglalása 136
26. hét A törzsfejlődési táblázat magyarázata 137
Az állatvilág törzsfejlődésének áttekintő táblázata 138
27. hét Ismétlés (A harmadik beszámoló fő kérdései) 150
C) AZ ÁLLATOK TENYÉSZTÉSE 151
28. hét A gazdasági állatok eredete 151
Tenyésztési eljárások 153
29. hét Legfontosabb háziállataink 154
A szarvasmarha 154
A házijuh 156
A házisertés 157
30. hét A házityúk 158
A pulyka 159
A házi kacsa 159
A házilúd 159
A háziállatok termelőképességének fokozása 160
31-33. hét Év végi ismétlések 163
Zárószó 164
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem