Előszó
A jegyzet elsősorban a felsőoktatásban tanuló azon hallgatók számára íródott, akik orvosdiagnosztikai analitikával foglalkoznak, s mint ilyen kapcsolódik is a Biokémia vagy a Természetes szénvegyületek biokémiája c. elméleti tárgyak tanagyagához, jellemzően az intermedier anyagcsere tárgykörében. Tartalmát tekintve a jegyzet a szervezetet felépítő alapvető molekulák bemutatására, kémiai képletük rögzítésére, fontosabb tulajdonságaik ismertetésére, és mindezek alapján analitikájukra épül. Több helyen is emlékeztet a korábban tanult szerves kémiai és biokémiai ismeretekre. Főbb fejezeteinek sorrendje a biokémia területén szokásos tárgyalási sorrendhez igazodik: szénhidrátok, fehérjék, lipidek (zsírok), enzimek, nukleinsavak.
Tárgyalásmódjában elsősorban a kimutatási és elemzési-mérési szempontok dominálnak, a diagnosztikai ismeretek csak a feltétlenül szükséges mértékben jelennek meg; ezek ugyanis más tárgyak tantervi programjában szerepelnek.
Az egyes fejezetek egy-egy konkrét gyakorlatot tartalmaznak rövidebb-hosszabb elméleti felvezetéssel és a módszerek elvének ismertetésével. A kivitelezési rész az anyag- és eszközigényt is felsorolja, majd részletes leírás következik a ténylegesen végrehajtandó feladatokról mérésekről. A jegyzetben az üresen hagyott helyeket a hallgatóknak kell értelemszerűn kitölteni észrevételekkel, megjegyzésekkel, mérési eredményekkel, számításokkal, megrajzolt grafikonokkal stb. a gyakorlatvezetők útmutatása alapján.
Az elvégzendő feladatok közt előfordul egyszerű, kémcsőben vagy cseppreakcióval megvalósítható kimutatási színreakció pl. a cukrok és lipidek köréből, a vérben vagy a vizeletben előforduló fontos diagnosztikai 'analitok' elkülönítése és kvantitatív meghatározása, valamint enzimaktivitás-mérések, enzimatikus analízisek és nukleinsav-vizsgálatok is.
A feladatok összeállításánál arra törekedtünk, hogy lehetőségeinkhez mérten a hallgatók ismerjék meg a modern, az automatizált meghatározásoknál is alkalmazott orvosdiagnosztikai analízis elveit és módszereit; a kivitelezés azonban részben manuális legyen, jól elkülöníthető, követhető és értelmezhető lépésekkel, fejlesztendő a gyakorlati készséget. Ezt célozza pl. az analitikai "kit"-ek használata is, ami a tananyag megértését és feldolgozását nagymértékben segítheti. Ugyanezen célból némely feladat végrehajtásának egyes részleteit külön is magyaráztuk.
Reméljük, hogy e jegyzet megkönnyíti hallgatóink számára a gyakorlatok végrehajtását, egyúttal eredményesen segíti a biokémiai ismeretek elsajátítását. A jegyzet kiállításához kapcsolódóan e helyen is megköszönjük Császár Judit és Magyarósi Szilvia Főiskolai tanársegédeknek a szerkesztés előkészítésében végzett munkát. Végül köszönetünket fejezzük ki Dr. Lakatos Ágnes egyetemi docensnek a jegyzet pontos és lelkiismeretes lektorálásáért.
Vissza