Fülszöveg
Az igazságot tartalmazza a Biblia? Az elmúlt százötven évben valóságos háború dúlt a héber szent iratok történelmi hitelessége fölött. A bibliai régészet legújabb felfedezései komoly kételyeket ébresztettek az ókori Izrael és a zsidó-keresztény hagyomány gyökereinek közismert történetével szemben. Noha a Biblia szerint Ábrahám volt az első ember, aki rájött, hogy csak egy Isten létezik, ma már tudjuk, hogy még Ábrahám feltételezhető kora után több évszázaddal későbbről sem származik semmilyen, a monoteizmus létét alátámasztó bizonyíték - mint ahogy a Kivonulást, Kánaán Józsue általi meghódítását, vagy Dávid és Salamon hatalmas, "egységes királyságát" sem támaszthatja alá semmilyen régészeti lelet.
A Biblia és régészetben két kiemelkedő kutató, egy régész és egy történész vezeti az olvasót lenyűgöző körútra a bibliai régészet területén, megdöbbentő magyarázattal szolgálva arra, hogyan és miért tér el a bibliai történelmi elbeszélés oly drámai módon a régészet megállapításaitól....
Tovább
Fülszöveg
Az igazságot tartalmazza a Biblia? Az elmúlt százötven évben valóságos háború dúlt a héber szent iratok történelmi hitelessége fölött. A bibliai régészet legújabb felfedezései komoly kételyeket ébresztettek az ókori Izrael és a zsidó-keresztény hagyomány gyökereinek közismert történetével szemben. Noha a Biblia szerint Ábrahám volt az első ember, aki rájött, hogy csak egy Isten létezik, ma már tudjuk, hogy még Ábrahám feltételezhető kora után több évszázaddal későbbről sem származik semmilyen, a monoteizmus létét alátámasztó bizonyíték - mint ahogy a Kivonulást, Kánaán Józsue általi meghódítását, vagy Dávid és Salamon hatalmas, "egységes királyságát" sem támaszthatja alá semmilyen régészeti lelet.
A Biblia és régészetben két kiemelkedő kutató, egy régész és egy történész vezeti az olvasót lenyűgöző körútra a bibliai régészet területén, megdöbbentő magyarázattal szolgálva arra, hogyan és miért tér el a bibliai történelmi elbeszélés oly drámai módon a régészet megállapításaitól. Megtudhatjuk, mit ír a Biblia az ókori Izraelről, és miképpen áll ez éles ellentétben a régészeti valósággal. A szerzők nemegyszer radikálisan átértelmezik az ókori Izrael történetét, s a régészet bizonyítékainak segítségével válaszolnak arra a kérdésre, hogy mikor, hol és miért foglalták először írásba a Bibliát.
Mit tudunk a pátriárkák koráról? Mikor jelent meg a monoteizmus? Mikor és hol bukkantak fel először az izraeliták? Hogyan foglalta el Izrael népe az Ígéret Földjét? Milyen kiterjedésű volt Dávid és Salamon királysága? Mikor és miért lett Jeruzsálem az ókori Izrael fővárosa? Mindezekre a kérdésekre most új válaszokat kaphatunk.
Hogy miért újak ezek a válaszok? Finkelstein és Silberman több évtizedes régészeti tevékenység, tucatnyi Izraelben, Jordániában, Egyiptomban, Libanonban és Szíriában végzett ásatás alapján állítják, hogy a Biblia kulcsfontosságú korai könyveit az i. e. VII. században kodifikálták, több száz évvel a pátriárkák korának, az Egyiptomból való Kivonulásnak és Kánaán elfoglalásának állítólagos megtörténte után.
A Biblia és régészet azonban nem pusztán a történeti tények helyreigazításáról szól, hanem egyedülálló és lenyűgöző magyarázattal is szolgál a Biblia eredetéről. A Biblia újonnan azonosított szerzői a politikai válság és a szomszédos birodalmak fenyegetésének árnyékában zseniális művet alkottak, mely olyan történetekből és tanításokból épül fel, melyek minden földi határon átívelve érintik meg a hívőket.
A Biblia és régészet örökre megváltoztatja a világ legnagyszerűbb könyvéről alkotott véleményünket.
Vissza