kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát
I. kötet | |
Előszó | 1 |
Bevezetés: Az újszövetség világa | 2 |
A görög-római világ | |
A római világbirodalom | |
A földrajzi keret: A határok/Az utak | |
A népesség: Sok féle nemzetiség, a polgári és szociális rend | |
A provinciák és a közigazgatás | |
A hellénista civilizáció | 5 |
A hellénizmus lényege, jelentősége | |
A "philosophia popularis" | |
Az antik világ hellénizálódása | |
A görög-római pogányság | 8 |
A honi istenek áthagyományozott kultusza | |
Az orientális vallások, | |
A miszteriumok | |
A gnoszticizmus | |
A császárkultusz | |
A zsidóság világa | 14 |
A zsidó vallás | |
Vallási meggyőződés és vallási élet: | |
A monoteista hit | |
Angyalok és démonok | |
A túlvilági élet és jutalom | |
Messzianizmus és eszkatológia | |
A törvény és a hagyomány | |
Az egyéni vallásosság | |
A papság és a kultusz | |
A Templom | |
A papság | |
A templomi kultusz | |
A "szábbát" és az ünnepek | |
A zsinagógák | |
A törvény és a hagyomáyn őrzői: | |
A szinedrium | |
Az írástudók | |
Vallási és politikai pártok a zsidóságban | |
A farizeusok | |
A szadduceusok | |
Az esszenek | |
A Qumrán-kérdés | |
A szamaritánusok | |
A zelóták | |
A heródiánusok | |
Palesztina és a Római birodalom | 36 |
Heródes dinasztiája: | |
Nagy Heródes | |
Nagy Heródes fiai | |
A római prokurátorok | |
A prokurátorok uralma | |
Az első prokurátorok | |
Herodes Agrippa | |
Az utolsó prokurátorok | |
Lázadás Róma ellen és Judea pusztulása | |
A zsidóság ujjászerveződése | |
Jeruzsálem pusztulása után | |
A 2. sz. iskolái és tanítói | |
A diaspora-zsidóság | 44 |
A diaspora-köösségek szervezete | |
Prozelitaság és vallási propaganda | |
A hellénista zsidóság | |
Zsidóellenes reakciók | |
Az irodalmi miliő | |
A zsidóság irodalma | 48 |
A palesztinai zsidóság apokrif iratai | |
Az apokrif iratokról általában | |
A Hénok-irodalom | |
A Jubileumok könyve | |
A 12 Pátriárka testamentuma | |
Salamon zsoltárai | |
A "Haggada"-s elbeszélések | |
Az apokalipszisek | |
A Qumrán-textusok: | |
A szekta regulái | |
Az u.n. "háborus tekercs": | |
Himnuszok és hálaadó zsoltárok | |
A Habakuk-kommentár | |
A Damaszkusz-dokumentum | |
A Qumrán-iratok jelentősége | |
A hellenista zsidóság irodalma: | |
A görögül írt apokrifek | |
Költők és historikusok | |
Apologetika és propaganda | |
Alexandria-i Filón | |
A rabbinista irodalom | |
Általánosságban | |
A szóbeli hagyománytól a leírásig | |
A Talmud-i kompilációk | |
A "midrás"-ok | |
A "targum"-ok | |
Az új szövetség szent iratainak keletkezése és megszületése | |
Őskeresztény igehirdetési műfajok és formák | 60 |
Őskeresztény hitvallások: | |
A prédikáció | |
A homologia | |
Hitvallásformulák | |
Változatos megfogalmazások | |
Őskeresztény énekeke | |
Krisztus-himnuszok | |
Változatosságok | |
A liturgikus hagyomány | |
Az istentisztelet | |
Eukarisztia | |
A keresztség | |
A dosologiák | |
A parainetikus hagyomány | |
Erény-, bűnkatalogusok | |
Állapot-, állás-táblázatok | |
Hivatáskatalógusok | |
Az Újszövetség leveleinek megírása | 71 |
A levél és az episztola | |
Fogalmi tisztázás | |
A megírási körülmények | |
Autenticitás és pszeudonimitás | |
A levél írójának a neve | |
Név nélküli írások | |
A pszeudonim író | |
Az őskerszténység kronológiája | |
Abszolut és relatív kronológia | |
A Gallio-felirat | |
Szent Pál levelei | 79 |
Szent Pál apostol élete: A megtért farizeus - A pogányok apostola - Missziós útjai | |
Szent Pál levelei: Leveleinek száma - Leveleinek jellegzetessége - A "valódi" Pál-i levelek | |
A Tesszalonikaiakhoz írt két levél | 84 |
A tesszalonikai egyházközség | |
Tessz tartalma | |
Tessz tartalma | |
Tessz megírásának ideje | |
Tessz viszonya | |
Tessz-hez | |
Tessz hitelességének kérdése | |
A galatákhoz írt levél | 89 |
A Gal hitelessége és egysége - A Gal címzettjei | |
A gal tartalma - A Gal célja | |
A korintusiakhoz írt első levél | 94 |
Korintus Szent Pál korában | |
A korintusi egyházközség | |
Az egyházközségben uralkodó állapotok | |
Kor tartalma | |
Megírásnak indítéka, helye, ideje | |
A korintusiakhoz írt második levél | 100 |
A korintusi egyház az 1. kor megírása után | |
Pál ellenfelei Korintusban | |
2 Kor hitelessége és egysége | |
2 Kor megírási helye és ideje | |
Tartalma | |
2 Kor jellemzése | |
A rómaiakhoz írt levél | 106 |
A Róm tartalma | |
A római egyházközség | |
A Róm megírásának körülményei | |
Megírási hely, idő | |
A Róm viszonya a Róm-hoz | |
A Róm tanítása | |
A fogságból írt levelek | 115 |
A Filippi-ekhez írt levél | 115 |
Filippi és egyházközsége | |
A Fil tartalma | |
A Fil-ben szereplő tévtanítók | |
A FIl egységének kérdése | |
Megírásának helye, ideje | |
A Filemon-hoz írt levél | 119 |
TArtalma | |
A címzett | |
A megírás helye, ideje | |
A Kolosszeiekhez írt levél | 120 |
A Kol tartalma | |
Kolosszé egyházközsége | |
Tévtanítók | |
A Kol megírásának ideje, helye | |
A Efezus-i levél | 125 |
Efezus és egyházközsége | |
Az Ef tartalma | |
Az Ef karaktere | |
Az Ef témája | |
Az Ef páli eredetének kérdése | |
A lelkipásztori/Pásztorális/levelek | 131 |
A Timoteushoz írt 2 levél | |
A Tituszhoz írt levél | |
A név eredete; a címzettek | |
1 Tim tartalma | |
A Tit tartalma | |
A 2. Tim tartalma | |
A pasztorális levelek sajátossága | 133 |
Kronologiai és topográfiai adatok | |
A Paszt nyelve és stílusa | |
A tévtanítók elleni küzdelem | |
Az igaz tanítás | |
A Paszt egyházszervezete | |
Az Újszövetség egyéb levelei /A Szt. János-i levelek kivételével/ | |
A zsidókhoz írt levél | |
A katolikus levelek | 140 |
A zsidókhoz írt levél | 141 |
A Zsid tartalma - Irodalmi karaktere - "CÍmzettjei" - Szerzője - Megírásának ideje | |
A Szent Jakab - levél | 147 |
A Jak tartalma | |
Irodalmi sajátossága | |
Teológiai helye | |
A szerző neve | |
A megírás ideje | |
A betegkenés Jak 5,14 szerint | |
Az első péter-levél | 153 |
Az 1 pét címzettjei | |
Tartalma és célja | |
Alkalom a megírásra | |
Keletkezési hely, idő | |
Az 1 Pét szerzője | |
A Judás-levél | 156 |
Tartalma | |
Megírási alkalom | |
A Jud szerzője | |
Keletkezési ideje | |
A második Péter-levél | 158 |
A 2 Pét tartalma | |
Irodalmi függés a Jud és a 2 Pét között | |
Szerzője | |
II. kötet | |
A Szóban áthagyományozott Jézus-tradíció formái és műfajai | |
A szinoptikus tradició formatörténete | 1 |
"Krisztus"-ként hirdetett Jézus | |
Levelek és evangéliumok | |
Az evangéliumok és az Egyhéz élete | |
Hirdetés és nem biográfia | |
Jézus szavainak és tetteinek formálódása | |
A formatörténeti módszer igaza és határai | |
Hogyan hagyományozták tovább azt, amit Jézus hirdetett? | 10 |
Prófétai szavak | |
Bölcsességi szavak | |
Törvény-szavak | |
Hasonlatok | |
Krisztus-szavak | |
Tanító-, és vitabeszédek | |
Hogyan hagyományozták tovább azt, amit Jézus tett? | 12 |
A Passiotörténet | |
A csodaelbeszélések | |
Krisztus-történetek | |
Az evangeliumok szerkesztési története | 15 |
Az Evangélium és az evangéliumok | 16 |
Az "Euángelion"-szó | |
A kérügma és a hagyomány egybekapcsolása | |
Az egy Evangélium, és a négy evangélium | |
A színoptikus evangéliumok az apostolok cselekedetei | 19 |
A szinoptikus kérdés | 22 |
Szinopszis - Evangeliumharmonia | |
A szinoptikus probléma: A három szinoptikus anyaga | |
Megegyezés a szinoptikusok között | |
Eltérések a szinoptikusok között | |
A szinoptikus probléma megoldási kisérletei | |
Függelék: A Mk a legrégibb a 3 szinoptikus evangélium között | |
A Szent Márk-evangélium | 26 |
Evangélium mint írás | |
A Mk célja | |
A Mk hisztoricitása: | |
Teológiai szempontjai | |
Apologetikai szempontjai | |
Katetikus inditekai | |
A Mk szerzője | |
Keletkezési idő, hely | |
A kánoni MK-záradék | |
A Szent Máté-evangélium | 44 |
A Mt tartalma | |
A Mt mondanivalója | |
A Mt szerzője | |
A Mt megírási helyek, ideje | |
A Szent Lukács-evangélium | 52 |
A Lk tartalma | |
A Lk forrásai | |
A Lk,mint történelmi mű | |
Az események időkeretbe foglalása | |
Folytatólagos hiradás | |
A Lk mint Krisztusra irányított üdvtörténelem, melynek két gyújtópontja: a szenvedés és feltámadás misztériuma | |
Oka: A szentlélek, | |
Célja: A hivóknak világot átfogó közössége | |
Módszere: A jóság evangéliuma | |
Eredménye: Az evangélium, mint életszabály | |
A harmadik evangélium szerzője | |
A Lk megírásának ideje, helye | |
Az apostolok cselekedetei | 63 |
Az Apcs tartalma | |
A könyv címe, párhuzzam az apCs és a Lk kompozíciója között | |
Az ApCs forrásai | |
Az ApCs célja | |
Az ApCs történeti értéke | |
Az ApCs szerzője | |
Az ApCs szövege | |
A Szentjánosi írások | |
A Szent János-evangélium | 73 |
A Jn tartalma és felépítése | |
A Jn szöveg-, és irodalom kritikai problémái | |
A negyedik evangélium szerzője | |
Az újkori kritika ellenvetései | |
A Jn öntanusága | |
A Jn megíási helye, ideje, olvasói | |
Az anyag és elrendezése | |
A Jn teológiája | |
A Jn és szinoptikusok közti viszony | |
A Jn vallástörténeti háttere | |
Szent János első levele | 93 |
Az 1. Jn tartalma | |
Címzettek | |
Az 1. Jn szerzője | |
A "Comma Johanneum" kérdése | |
Az 1 Jn keletkezési körülményei | |
Szent János második és harmadik levele | 95 |
A 2. Jn tartalma | |
A 3. Jn tartalma | |
A 2. és 3. Jn szerzője | |
Alkalom és cél az írásra | |
A jelenések könyve | 98 |
Az apokaliptikus műfaj | |
Apokaliptika és prófécia | |
A szimbolikus nyelv | |
A jel és az Ószövetség | |
A jel kompozíciója | |
A Jel üzenete és tanítása | |
A szerző szándéka | |
A Jel eszkatologikus tanítása | |
A kiliazmus kérdése | |
A Jel biztos állításai | |
A Jel eszkatologikus tanítása | |
A kiliazmus kérdése | |
A Jel biztos állításai | |
A Jel aktuális jelentősége | |
A JEL szerzője, keletkezési ideje: A Jel és a Jn | |
A pozitív megoldás nehézségei | |
A megírás helye, ideje | |
Az Újszövetségi Kánon megszületése | 113 |
A Kánonképződés kezdetei | |
A "kánon" | |
Az Ószövetség a keresztények első szent könyve | |
Az evangélium | |
Az Úr-szavak | |
Az apostoli megfogalmazás | |
Az első gyűjtemények | |
Markion kánonja | |
Az újszövetségi kánon Kr. u. 200-ban | 116 |
Irenaeus | |
Tertullianus | |
Clemens Alexandrinus | |
A muratori-kánon | |
Az újszövetségi kánon lezárása | |
A görög egyház | |
A latin egyház | |
A szír egyház | |
A reformátorok és a Tridentinum | |
Függelék: Kronológiai áttekintés az Újszövetség iratainak keletkezéséről |
A borítók kissé elszíneződtek, kopottak. Az I. kötet borítóján tulajdonosi bejegyzés látható. Néhány lapon aláhúzások találhatók.