Előszó
Ez a nyelvkönyv elsősorban teológiai hallgatók számára készült, akiknek a görög nyelvet rövid idő alatt kell elsajátítanunk olyan szinten, hogy legalább az Újszövetséget olvasni tudják görögül. Ez...
Tovább
Előszó
Ez a nyelvkönyv elsősorban teológiai hallgatók számára készült, akiknek a görög nyelvet rövid idő alatt kell elsajátítanunk olyan szinten, hogy legalább az Újszövetséget olvasni tudják görögül. Ez komoly nehézséget jelent az elsőéves hallgatók számára, hiszen többségük a latin nyelvvel is csak ekkor kezd ismerkedni.
Ezért igen fontos megtalálni a megfelelő módszert.
Az idő rövidsége miatt nehéz, mégis szükséges arra törekedni, hogy kezdettől egyensúlyban legyen a nyelvtani és a szövegfordítás. Nem elegendő csak ragozásokat tanulni, mert így nem fejlődik ki a készség a hallgatókban, hogy a nyelvtanban tanultakat később szövegben is alkalmazni tudják. Másrészt, ha rendszeres nyelvtan-tanulás nem kap elég súlyít, és csak szószedet segítségével fordítanak, a legtöbb esetben még egy passzív nyelvtudás sem alakul ki, és sohasem jutnak el odáig, hogy önállóan tudjanak fordítani. Ezért az adott szűk keretek között is meg kell kísérelni összhangba hozni a kettőt. Ebben próbál segítséget nyújtani ez a tankönyv.
A könyv első része a nyelvtan rövid, tömör összefoglalását igyekszik adni, de mégis belefoglalva annyi ismeretet, hogy ennek birtokában szótár segítségével már különösebb nehézség nélkül olvasható legyen a görög Újszövetség. Így az áttekinthetőség kedvéért a kevésbé fontos, ritkábban előforduló formák, nyelvészeti magyarázatok sokszor a lábjegyzetbe kerültek, hogy könnyebb legyen először a lényegre koncentrálni, s a hallgatók ne vesszenek el a részletekben. A nyelvtan a koiné nyelvet veszi alapul, és ezen belül is elsősorban az Újszövetségre épül, de néha - a teljesség kedvéért, s hogy más szövegek olvasását is lehetővé tegye - megad olyan formákat is, amelyek nem fordulnak elő az Újszövetségben. A tankönyv nem feltételezi a klasszikus görög nyelv ismeretét, mégis azok számára, akik esetleg ez iránt is érdeklődnek, felhívja a figyelmet a különbségekre, többnyire a lábjegyzetben. A nyelvtant a könyv második felében található leckékkel párhuzamosan kell tanulni, az ott megadott sorrendben.
Vissza