kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát
Kiadó: | Szent István Társulat |
---|---|
Kiadás helye: | Budapest |
Kiadás éve: | |
Kötés típusa: | Ragasztott papírkötés |
Oldalszám: | 568 oldal |
Sorozatcím: | |
Kötetszám: | |
Nyelv: | Magyar |
Méret: | 20 cm x 14 cm |
ISBN: | 963-361-049-4 |
A dogmatörténet elméleti-teológiai kérdései | |
Bevezetés | 7 |
A dogmatörténet és a dogmafejlődés viszonya | 10 |
A dogmatörténet tárgya | 10 |
A dogmatörténet és dogmafejlődés viszonya | 11 |
A dogmafejlődés határai | 18 |
A dogmatikus gondolkodás történeti feltételei | 22 |
A kezdetektől első egyetemes zsinatig (325-ig) | |
Az őskeresztény egyház liturgiája | 38 |
A feltámadt Krisztus "Küriosz" | 38 |
A "Szent, Szent, Szent" átvétele a jeruzsálemi templomi liturgiából | 39 |
Triadikus formulák | 41 |
A Lélek jelenléte | 42 |
A szentírási kánon szerepe a dogmafejlődésben | 43 |
Az ószövetségi kánon | 45 |
Az újszövetségi kánon | 46 |
A kánon mint a teológiai érvelés formája | 52 |
A tipológia és az allegória | 52 |
A hitvallási formulák és a "regula fidei" | 55 |
Az Egyház önértelmezése az első három században | 57 |
Az "ekklészia" szó átvétele a Septuagintából | 57 |
Az Egyház írásokban való önértelmezésének kérdése | 58 |
Az Egyház képe az újszövetségi írásokban | 60 |
Az Egyház képe a 2-3. századi teológiai irodalomban | 66 |
A szentségek dogmatörténete az első három században | 72 |
Terminológia fejlődés | 72 |
Vallástörténeti megjegyzések | 75 |
A keresztség és a bérmálás | 77 |
Az Eukharisztia | 89 |
Az egyházi rend | 112 |
A házasság szentsége dogmatörténete | 133 |
A bűnbocsánat és a betegek szentsége | 152 |
Eszkhatológia az 1-3. században | 181 |
A Szentírásban | 182 |
A Jel 20.1-3. az ezeréves birodalom | 186 |
Eszkhatológia a 2-3. századi szerzőknél | 187 |
Kinyilatkoztatás és inspiratio a Szentírásban | 205 |
A permanens kinyilatkoztatás | 207 |
A kinyilatkoztatás fogalma az 1-3. században | 207 |
A görög filozófia adaléka az Isten-, a lélek és a gondviselés kérdéséhez | 210 |
Az Isten-fogalom a Bibliában és a filozófiában | 210 |
A lélek halhatatlanságának kérdése | 214 |
A gondviselés kérdése | 218 |
A hit fogalmának fejlődése | 222 |
A hit fogalma a Szentírásban | 222 |
Hit, világrend, történelem | 224 |
Hit, contemplatio, tudás | 226 |
A természetes istenismeret kérdése | 230 |
A teremtés | 234 |
A Szentírásban | 234 |
A hitvallási formulákban | 236 |
A teremtés a 2-3. századi szerzőknél | 237 |
A "creatio ex nihilo" | 239 |
Angelológia és demonológia | 242 |
Az angyalok és mennyei lények a Szentírásban | 242 |
Az angyalok szerepe az egyházatyák teológiájában | 246 |
Az angyalok az apokrifekben és a gnózisban | 247 |
Irenaeus és az alexandriaiak angelológiája | 249 |
A megváltástan (szoteriológia) | 252 |
A Szentírásban | 252 |
A "szótéria" a 2-3. századi szerzőknél | 254 |
Irenaeus és Tertullianus szoteriológiája | 257 |
Az alexandriaiak: Kelemen és Órigenész | 260 |
A krisztológia fejlődése 325-ig | 261 |
Ebioniták, doketisták | 261 |
Az ún. "pneuma"-krisztológia | 263 |
Az apologéták és Irenaeus nézetei | 265 |
Hippolütosz és Tertullianus | 267 |
Az alexandriaiak krisztológiája | 270 |
Reakció Órigenész nézeteire | 273 |
A szentháromságtan fejlődése 325-ig | 274 |
A hitvallási formulák | 274 |
Az apostoli atyáknál | 274 |
Az apologétáknál | 276 |
Irenaeus szentháromságtani teológiája | 279 |
Hippolütosz és Tertullianus | 280 |
A dinamikus monarchizmus | 281 |
A modalista monarchizmus | 283 |
A római szentháromsági teológia | 285 |
Az alexandriaiak tanítása | 286 |
Órigenész szentháromságtanának hatása | 289 |
Az egyetemes zsinatok kora (325-787-ig) | |
Szentháromságtan | 292 |
A Logosz istensége | 292 |
Bibliai alapok | 292 |
Áriusz teológiája | 296 |
A Nikaiai (I. Egyetemes Zsinat (325) és hitvallása | 303 |
Az első egyetemes zsinattal kapcsolatos kérdések | 303 |
A hitvallás szövege | 306 |
A nikaiai és caesareai hitvallás összehasonlítása | 307 |
A zsinati hitvallás válasza Áriusz teológiájára | 309 |
A "homoúsziosz" a zsinat utáni vitákban | 310 |
A "homoúsziosz" keresztény szerzőknél | 312 |
Athanasziosz teológiája | 313 |
Ariánus irányzatok 325 és 381 között | 316 |
Az "úszia" - "hüposztaszisz" terminológiai megoldása | 324 |
A Szent Lélek istensége | 327 |
A pneumatomakhusok | 327 |
Athanasziosz és Baszileiosz állásfoglalása | 329 |
A Konstantinápoly (II. Egyetemes Zsinat - 381) | 334 |
A zsinat előzményei | 334 |
A konstantinápolyi Zsinat hitvallása | 336 |
A konstantinápolyi hitvallás tanítása | 343 |
A konstantinápolyi hitvallás a keresztségi és az eukharisztikus liturgiában | 347 |
A "filioque" | 348 |
A kappadokiai atyák teológiájának értékelése a szentháromságtani vitákban | 351 |
Krisztológia a 4-5. században | 356 |
Az arianizmus által felvetett kérdések | 356 |
Ankürai Markellos nézetei | 359 |
Apollinarisz krisztológiája | 360 |
Eusztathiosz, Diodorosz, Mopszvesztiai Theodorosz krisztológiája | 369 |
A kappadokiaiak krisztológiája | 377 |
Krisztológia a latin szerzőknél | 390 |
Az Efezusi (III. Egyetemes) Zsinat 431. | 391 |
Neosztoriosz krisztológiája | 391 |
Kürillosz krisztológiája | 403 |
Az Efezusi (III. Egyetemes) Zsinat eseményei és tanítása | 412 |
Függelék: Alexandriai Kürillosz 12 anathematizmusa | 418 |
Kürillosz és az antiochiaiak megegyzése 433-ban | 420 |
Eutükhész monofizitizmusa | 421 |
Küroszi Theodórétosz krisztológiája | 424 |
A Khalkedóni (IV. Egyetemes) Zsinat 451. | 426 |
A zsinat előzményei, lefolyása | 426 |
A khalkedóni dogma és forrásai | 435 |
A khalkedóni dogma terminológiája | 437 |
A khalkedóni dogma receptioja | 440 |
A monifizitizmus, monoheletizmus, monenergizmus | 445 |
A monofizita teológiai modellek | 445 |
Az újkhalkedonianus krisztológia és a Konstantinápolyi Zsinat | 460 |
Előzmények | 460 |
A 2. Konstantinápolyi Zsinat döntései | 471 |
A monotheletizmus elítélése | 478 |
A 3. Konstantinápolyi Zsinat 680-ban | 488 |
Maximosz hitvalló krisztológiája | 495 |
A Trullói Zsinat | 500 |
A kegyelemtan fejlődése | 501 |
Pogány antropológiai modellek, keresztény álláspontok | 501 |
A krisztológiai dogma antropológiai konklúziói | 503 |
A Teremtés könyve 3. fejezetének teológiai értékelése | 508 |
A donatizmus és a pelaginizmus | 509 |
Szent Ágoston kegyelemtanának fejlődése | 514 |
Ágoston nézeteinek receptiója | 528 |
A szoteriológia fejlődése a 4-5. században | 530 |
A szentségek | 534 |
Ekkleziológia | 534 |
Az eszkhatológia fejlődése a 4-5. században | 540 |
Az ortodox hitegység | 542 |
Szűz Mária tisztelete | 545 |
A 2. Nikaiai (VII. Egyetemes) Zsinat 787-ben | 548 |
A képrombolás történeti háttere | 553 |
A 2. Nikaiai (VII. Egyetemes) Zsinat határozata | 553 |
Irodalom | 561 |
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.