Előszó
Ez a munka pedagógusoknak szólj, olyan embereknek, akik szivesen és hozzáértéssel végzik a személyiségformálást, de még ennél is többre törekszenek: a pszichés tényezők mélyebb ismeretével s a...
Tovább
Előszó
Ez a munka pedagógusoknak szólj, olyan embereknek, akik szivesen és hozzáértéssel végzik a személyiségformálást, de még ennél is többre törekszenek: a pszichés tényezők mélyebb ismeretével s a pszichológiai tudományok legújabb eredményeinek és eszközeinek felhasználásával úgy kívánják irányítani a nevelés folyamatát, hogy az iskola munkája maximálisan hatékony, s ugyanakkor a tanulók személyiségének fejlődése optimálisan harmónikus legyen.
Ez meghatározza e jegyzet jellegét:
a. tudományos szinten tárgyalja a pszichikus jelenségeket, előképzettségként azonban csak a pedagógusokra jellemző magasfokú intelligenciát, széleskörű általános műveltséget és alapos szaktudást tételez fel, a pszichológiai ismeretekből csak annyit, amennyi ebbe beletartozik;
b. mint az egyetemi jegyzetek, ez a jegyzet is elsősorban a tudomány legújabb eredményeire támaszkodik, így még nem teljesen kidolgozott területekkel is foglalkozik, hipotetikus jellegű megállapításokat is tartalmaz, de természetesen csak tudományos értékű, igazolható feltevéseket;
c. a munka eredeti és komplex jellegében - már csak a korlátozott terjedelem kompromisszumra kényszerítő hatására is - az arany középutat igyekszünk követni, ami egyrészt azt jelenti, hogy a szerző egységes szemlélet alapján, a munka speciális céljának megfelelően foglalja össze a tárgy szempontjából legfontosabb tudományos eredményeket, másrészt igyekszünk egy helyen, magában a jegyzetben bemutatni minden lényeges kutatási eredményt, minden alapvető ismeretet, azokat a témákat azonban, amelyek máshol megfelelően kidolgozva megtalálhatók, csak utalásszerűén érintjük, s az illető anyag elismétlése helyett inkább más lényeges, de máshol ki nem dolgozott témákat részletezünk, vigyázva azonban arra, hogy jegyzetünk a tudományág egészét rendszeresen kövesse és átfogja.
Vissza