Előszó
A történelem
A történelem tudományának négy elnevezése divik anyanyelvünkben: história, történettudomány, történelem és a ritkábban használatos történelemtudomány. Az eredetileg kutatást,...
Tovább
Előszó
A történelem
A történelem tudományának négy elnevezése divik anyanyelvünkben: história, történettudomány, történelem és a ritkábban használatos történelemtudomány. Az eredetileg kutatást, ismeretet, tudományt jelentő história latin átvétel nyelvünkben, s mint nyelvünk jövevényszava, a XV. századtól használatos történelem jelentéssel. Az utóbbi három nyelvujitás korának alkotása. A történettudomány név a XVIII-XIX. század fordulója tájára megy vissza, tudomásunk szerinti első fordulása A Magyar Tudós Társaság zsebszótárának német-magyar része /1838/. Történelem szavunk Döbrentei Gábor alkotása /1842/.
Jóllehet a felsorolt elnevezéseken általában ugyanazt a tudományt értik, arra a kérdésre, hogy mi a történelem, meglehetősen eltérő válaszokat találhatunk. Az egyik közkeletű meghatározás szerint a történelem az a magasrendű összefogó kép, vagy képmás, amit az utókor a tudományos visszatükrözés, a történetkutatás és a történetirás révén alkot az emberi történetről. Egy másik, ugyancsak helyes és elfogadható meghatározás alapján: sajátos társadalmi tudatforma, melyben az emberi társadalom fejlődéséről, előrehaladásáról, röviden az emberi történetről felhozott ismeretek, következtetések és ezek rendszerei összegeződnek. A legegyszerűbb meghatározás szerint a történelem az emberi nem múltjának tudományos ismerete, melynek tárgya az emberi történet.
A történet fogalma a megtörtént eseményeket, a mult események valóságát fejezi ki. Valójában a mult fogalmával áll szoros rokonságban. Múlton a jelenig eltelt időt, vagyis dialektikusan értelmezve a fogalmat, a jelenig tartó szakadatlan változást és fejlődést értjük. A történelem azonban - mint már utaltunk rá - nem a mult és történet egészével, hanem csupán annak egy részével, az emberi nem múltjával, az emberi történettel foglalkozik. Az emberen kivüli világ csak annyiban tárgya, amennyiben az kihat az emberre, és amennyiben az ember maga is hatást gyakorolhat arra. De valójában maga az ember is csak attól kezdődően érdekli, hogy biológiai kialakulása befejeződött és az állatvilágból kiemelkedett.
Vissza