1.059.865

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Bevezetés a szövegnyelvészetbe

Szerző
Szerkesztő
Lektor
Budapest
Kiadó: Corvina
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 338 oldal
Sorozatcím: Egyetemi könyvtár-Általános nyelvészet
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-13-4522-X
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

Mindennapi megnyilvánulásaink során nyelvészeti értelemben folyton-folyvást szövegeket hozunk létre és állandóan szövegek vesznek bennünket körül. Mik ezek a szövegek, milyen szerkezetűek, hogyan alkotjuk és értjük meg őket, hogyan tartoznak hozzá mindennapi életünkhöz? Egyáltalán mi tesz egy szöveget szöveggé? Mi az, ami összetartja a szöveg elemeit? Mi a szöveg és a nyelv kapcsolata? Efféle kérdések merülhetnek föl azokban, akik valamilyen okból, kíváncsiságból, önismereti vágyból vagy éppen kutatói elhivatottságból az emberek által létrehozott vagy észlelt és megértett (vagy éppen meg nem értett) szövegeket alaposabban megvizsgálják. S ezt az érdeklődést kétségkívül tovább növeli az a tény, hogy az elmúlt évtizedekben fokozatosan kialakuló információs társadalom, a kommunikációra épülő világ mind jobban igényli a szövegekkel kapcsolatos ismereteink tudatosítását.
Robert de Beaugrande és Wolfgang Dressler izgalmas szellemi kalandot kínáló könyve - a szövegnyelvészet alapműve - a... Tovább

Fülszöveg

Mindennapi megnyilvánulásaink során nyelvészeti értelemben folyton-folyvást szövegeket hozunk létre és állandóan szövegek vesznek bennünket körül. Mik ezek a szövegek, milyen szerkezetűek, hogyan alkotjuk és értjük meg őket, hogyan tartoznak hozzá mindennapi életünkhöz? Egyáltalán mi tesz egy szöveget szöveggé? Mi az, ami összetartja a szöveg elemeit? Mi a szöveg és a nyelv kapcsolata? Efféle kérdések merülhetnek föl azokban, akik valamilyen okból, kíváncsiságból, önismereti vágyból vagy éppen kutatói elhivatottságból az emberek által létrehozott vagy észlelt és megértett (vagy éppen meg nem értett) szövegeket alaposabban megvizsgálják. S ezt az érdeklődést kétségkívül tovább növeli az a tény, hogy az elmúlt évtizedekben fokozatosan kialakuló információs társadalom, a kommunikációra épülő világ mind jobban igényli a szövegekkel kapcsolatos ismereteink tudatosítását.
Robert de Beaugrande és Wolfgang Dressler izgalmas szellemi kalandot kínáló könyve - a szövegnyelvészet alapműve - a szövegek létrehozásával és befogadásával kapcsolatos emberi alkotó folyamatokat elemzi. írásukat könnyed, szellemes fogalmazásmód, áttekinthető szerkezet, következetes és meghatározott kategóriahasználat, érdekes, ismert és érthető példák serege jellemzi. A magyar könyvkiadás és a széles értelemben vett magyar nyelvtudomány régi adósságot törleszt e kiváló szövegtani munka magyar nyelvű megjelentetésével. Vissza

Tartalom

Példaszövegek jegyzéke 8
Köszönetnyilvánítás 12
0 Előszó 13
I Alapfogalmak 19
A szövegszerűség hét ismérve: a kohézió, a koherencia, a szándékoltság, az elfogadhatóság, a hírérték, a helyzetszerűség és az intertextualitás. Alkotóelvek és szabályozó elvek: hatékonyság, hatásosság, helyénvalóság.
II A szövegnyelvészet kialakulása 37
A szövegnyelvészet történeti háttere: a retorika, a stilisztika, az irodalomtudomány, az antropológia, a tagmemika, a szociológia, a diskurzuselemzés, a funkcionális mondatperspektíva. A strukturalista leíró nyelvészet: rendszerszintek, Harris diskurzuselemzése, Coseriu munkája a foglalatokról, Harweg helyettesítési elmélete, a szöveg mint a mondat fölötti egység. Transzformációs nyelvtan, Heidolph és Isenberg javaslatai, a konstanzi projektum, Petőfi szövegszerkezet/világszerkezet-elmélete, van Dijk szöveggrammatikája, Melcsuk szöveg/jelentés modellje, a transzformáció fogalmának fejlődése.
III A műveleti megközelítés 55
Pragmatika. Rendszerek és rendszerezés. Leírás és magyarázat. Modularitás és kölcsönhatás. Kombinatorikus robbanás. A szöveg mint művelet. A megmunkálás könnyűsége és a megmunkálás mélysége. Befejezettségi küszöbök. Virtuális és aktuális rendszerek. Kibernetikus szabályozás. Folyamatosság. Stabilitás. Problémamegoldás: mélységi keresés, szélességi keresés és eszköz-cél elemzés. Leképezés. Műveleti csatolás. Minta-összehasonlítás. A szövegelőállítás fázisai: tervezés, az eszme körvonalazása, fejlesztés, kifejezés, megformálás. Linearizáció és szomszédosság. A szövegbefogadás fázisai: elemzés, fogalom-visszanyerés, eszme-visszanyerés, tervvisszanyerés. Az előállítás és a befogadás megfordíthatósága. A műveleti modellek forrásai: mesterséges intelligencia, kognitív pszichológia. Művelettípusok.
IV Kohézió 73
A mondattan funkciója. A szövegfelszín az aktív emlékezetben. Szorosan szervezett minták: csoport, tagmondat, mondat. Megnövelt átmenethálózatok. Nyelvtani függőségek. Szabályok mint folyamatok. Mikroállapotok és makroállapotok. Várólista. A minták újrafelhasználása: visszatérés, részleges visszatérés, párhuzam, parafrázis. Tömörítés: szómások, anafora és katafora, ellipszis. Kiegyenlítődés a tömörség és a világosság között. Viszonyjelzés: igeidő és igeszemlélet, időszerűsítés, kötés: kapcsolatos, választó, ellentétes és alárendelő. A modalitás. Funkcionális mondatperspektíva. Intonáció.
V Koherencia 120
Jelentés és értelem. Meghatározatlanság, kétértelműség, többértékűség. Az értelem folyamatossága. Szövegvilágok. Fogalmak és viszonyok. A kapcsolat ereje: határozott, jellemző és esetleges ismeretek. Lebontás. Műveleti szemantika. Aktivizálódás. Porciók és globális minták. Az aktivizáció terjedése. Esemény-emlékezet és jelentésemlékezet. Gazdaságosság. Keretek, sémák, tervek és forgatókönyvek. Átörökítés. Elsődleges és másodlagos fogalmak. Operátorok. Szövegvilág-modell építése. Következtetések levonása. A világismereti megfelelő. A referencia.
VI Szándékoltság és elfogadhatóság 152
A szándékoltság. Csökkent mértékű kohézió. Csökkent mértékű koherencia. A szándék fogalma a különböző tudományágakban. Beszédaktus-elmélet. Performatív igék. Grice társalgási maximái: az együttműködés, a mennyiség, a minőség, a viszony és a modor maximája. A cselekedet és a diskurzuscselekedet fogalma. Tervek és célok. Forgatókönyvek. Együttműködő tervezés. Követés és áttétel. Az elfogadhatóság. Mondatok megítélése. Az elfogadhatóság és a nyelvtaniasság viszonya. Tervek és célok elfogadása.
VII A hírérték 184
Figyelem. Az információelmélet. A Markov-lánc. Statisztikai és környezeti valószínűség. A hírérték három kategóriája. A trivialitás. Alapesetek és a preferenciák. Felértékelés és leértékelés. Folyamatossághiányok és ellentmondások. Indítékkeresés. A keresés iránya. A kapcsolat ereje. A stabilitás megszüntetése és helyreállítása. Az elvárások osztályozása. A való világ. Tények és hiedelmek. Szokásos rendezési stratégiák. A nyelv szerveződése. Felszíni megformálás. Szövegtípusok. Közvetlen környezet. A tagadás. A határozottság. Újságcikk és szonett. Többszintű elvárások. A váratlanság indítékai.
VIII Helyzetszerűség 211
Helyzetmodellek. Áttétel és tapasztalat. Követés és kezelés. Alá-fölérendeltség. Észrevétel. Szokásos rendezési stratégiák Gyakoriság. Kiugróság. Tisztázás. Egzofora. Helyzetkezelés. Tervek és forgatókönyvek. Tervcsomagok és a tervcsomag-kiterjesztés. A hatékonyság és a hatásosság közötti kiegyenlítődés. Helyzetkövetési és -kezelési stratégiák.
IX Intertextualitás 235
Szövegtípusok és nyelvészeti tipológia. Funkcionális meghatározások: leíró, elbeszélő és érvelő szövegek, irodalmi és költői szövegek, tudományos és didaktikus szövegek. Jól ismert szövegek felhasználása, a rájuk való hivatkozás. A beszélgetés szerveződése. Problémák és változók. Követés és kezelés. A Reichman-féle koherenciaviszonyok. Diskurzusvilág-modellek. A szövegtartalom visszaidézése. A séma hatásai. Nyomelvonás, szerkesztés és újraszerkesztés. Következtetések levonása és az aktivizálódás terjedése. Tudatbeli képek és jelenetek. A szövegből származó ismeretek és a tárolt valóságismeret egymásra hatása. Szövegszerűség a visszaidézési kísérletekben.
X Kutatás és oktatás 268
A megismeréstudomány. Az ésszerű emberi viselkedéshez tartozó készségek. Nyelv és megismerés. Az intelligencia meghatározása. A szövegek mint a tudomány hordozói. Szociológia. Antropológia. Pszichiátria és pszichológia. Olvasás és olvashatóság. Írás. Irodalomtudomány: deautomatizáció, eltérés, generatív poétika, az irodalomkritika mint leértékelés. Fordítástudomány: szó szerinti és szabad fordítás, az élmény egyenértékűsége, szépirodalmi fordítás. Összevető nyelvészet. Idegennyelv-oktatás. Jeltudomány. Számítástechnika és mesterséges intelligencia. A megértés megértése.
Utószó (Tolcsvai Nagy Gábor) 283
Az irodalomjegyzékben felhasznált rövidítések jegyzéke 296
Irodalom 298
Névmutató 321
Tárgymutató 328
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
Kuponos kedvezmény ezen könyv esetében nem vehető igénybe.