Előszó
ELŐSZÓ
A Bevezetés a szervezési ismeretekbe c. tananyag az ügyvitelszervezési tárgy első studiuma.
A tananyag oktatásának két célkitűzése van. Első célja a szervezés alapvető elméleti kérdéseinek és módszereinek megismertetése. Második célja a tanfolyamon tanítandó további diszciplínák oktatásának megalapozása. Az oktatási célkitűzések megvalósítása érdekében a tananyag szerkezetét az alábbi részek szerint alakítottuk ki:
- a szervezéselmélet tárgya,
- szervezéselméleti iskolák,
- a szervezéssel kapcsolatos fogalmak, tevékenységek rendszerezése,
- az információhordozók, az információfeldolgozás fejlődése,
- a szervezési munka szakaszai, az egyes szakaszokban ellátandó feladatok.
A szervezéselmélet tárgya keretében foglalkozunk a szervezéstudomány fogalmával, tartalmával, a szervezéstudományt alkotó főbb részekkel, azok összefüggéseivel. A téma keretében érintjük a szervezéstudomány és a kapcsolódó tudományágak közötti összefüggéseket, kapcsolatokat.
A szervezéselméleti iskolák című rész keretében a legfontosabb gazdaságszervezéssel foglalkozó szervezéselméleti iskolákat ismertetjük, így többek között az üzemgazdasági, a szociológiai és a kibernetikai szemléletű szervezéselméleti iskolákat. A szóban forgó szervezéselméleti iskolák alapvető elméleti tézisein túlmenően foglalkozunk azoknak a gyakorlat számára javasolt legfontosabb szervezési, módszertani megoldásaival.
A szervezéssel kapcsolatos fogalmak, tevékenységek rendszerezése keretében foglalkozunk a szervezés fogalmával, a szervezés tárgyával, fajtáival, kitérünk a szervezési munka csoportosítására, valamint a szerevezés és a vezetés közötti összefüggésekre.
Vissza