1.067.349

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Bevezetés a szervezési ismeretekbe

Okleveles könyvvizsgálói tanfolyam jegyzetei

Budapest
Kiadó: Pénzügyminisztérium Tanulmányi Felügyelőség
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 209 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 29 cm x 21 cm
ISBN:
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

ELŐSZÓ
A Bevezetés a szervezési ismeretekbe c. tananyag az ügyvitelszervezési tárgy első studiuma.
A tananyag oktatásának két célkitűzése van. Első célja a szervezés alapvető elméleti... Tovább

Előszó

ELŐSZÓ
A Bevezetés a szervezési ismeretekbe c. tananyag az ügyvitelszervezési tárgy első studiuma.
A tananyag oktatásának két célkitűzése van. Első célja a szervezés alapvető elméleti kérdéseinek és módszereinek megismertetése. Második célja a tanfolyamon tanítandó további diszciplínák oktatásának megalapozása. Az oktatási célkitűzések megvalósítása érdekében a tananyag szerkezetét az alábbi részek szerint alakítottuk ki:
- a szervezéselmélet tárgya,
- szervezéselméleti iskolák,
- a szervezéssel kapcsolatos fogalmak, tevékenységek rendszerezése,
- az információhordozók, az információfeldolgozás fejlődése,
- a szervezési munka szakaszai, az egyes szakaszokban ellátandó feladatok.
A szervezéselmélet tárgya keretében foglalkozunk a szervezéstudomány fogalmával, tartalmával, a szervezéstudományt alkotó főbb részekkel, azok összefüggéseivel. A téma keretében érintjük a szervezéstudomány és a kapcsolódó tudományágak közötti összefüggéseket, kapcsolatokat.
A szervezéselméleti iskolák című rész keretében a legfontosabb gazdaságszervezéssel foglalkozó szervezéselméleti iskolákat ismertetjük, így többek között az üzemgazdasági, a szociológiai és a kibernetikai szemléletű szervezéselméleti iskolákat. A szóban forgó szervezéselméleti iskolák alapvető elméleti tézisein túlmenően foglalkozunk azoknak a gyakorlat számára javasolt legfontosabb szervezési, módszertani megoldásaival.
A szervezéssel kapcsolatos fogalmak, tevékenységek rendszerezése keretében foglalkozunk a szervezés fogalmával, a szervezés tárgyával, fajtáival, kitérünk a szervezési munka csoportosítására, valamint a szerevezés és a vezetés közötti összefüggésekre. Vissza

Tartalom

Előszó ..... ........ ...... ...
1. A szervezéselmélet tárgya .......... . .9
2. Szervezéselméleti iskolák ............... 12
2.1 Az üzemgazdasági szemléletű szervezéselméleti iskola.... 12
2.2 A szociológiai szemléletű szervezéselméleti iskola. . 20
2.2.1 A szociológiai szemléletű szervezéselméleti iskola munkacsoportok kialakításával kapcsolatos nézetei . .......... 23
2.2.2 A szociológiai szemléletű szervezéselméleti iskola álláspontja az üzem szervezeti felépítésével kapcsolatban .... 27
2.2.3 A szociológiai szemléletű szervezési iskola
bérrendszere....... 28
2.2.4 A szociológiai szemléletű szervezéselméleti iskola vizsgálati, kutatási módszerei ..31
2.3 A kibernetikai szemléletű szervezéselméleti iskola. ... 34
2.3.1 A kibernetika fogalma ............ 34
2.3.2 A kibernetika jelentősége a szervezéselmélet
szempontjából .... ..... ........ 36
2.3.3 A szervezetek mint rendszerek....39
2.3.3.1 A rendszerek fogalma és csoportosítása...... 39
2.3.4 A mikroökonómiai rendszerek . . .... 47
2.3.4.1 A mikroökonómiai rendszerek célja ... 47
2.3.4.2 A mikroökonómiai rendszerek folyamatai. 51
2.3.4.3 A mikroökonómiai rendszer és környezete 56
2.3.4.4 A mikroökonómiai rendszerek szerkezete. 57
2.3.4.5 A mikroökonómiai rendszer irányítása. . 67
3. A szervezéssel kapcsolatos fogalmak, tevékenységek rendszerezése . ......... . . 71
3.1 A szervezés fogalma..................................71
3.2 A szervezés tárgya, a szervezés fajtái ....... 73
3.2.1 Rendszerszervezés ......... 74
5.2.2 Termelésszervezés .............................71
3.2.3 Igazgatás - ügyvitelszervezés .... 75
3.3 A szervezési munka csoportosítása ....................78
3.4 A szervezés és a vezetés ..........................81
3.4.1 A vezetés fogalma..............................81
3.4.2 A vezetési tevékenység szakaszai ..............82
3.4.3 A szervezés és a vezetés kapcsolata............88
Az információhordozók, az információfeldolgozás fejlődése. ....89
4.1 Az információhordozók kialakulása, fejlődése .... 39
4.1.1 A másodlagos információhordozók................90
4.1.1.1 Lyukszalag ............. . 90
4.1.1.2 Lyukkártya ...................95
4.1.1.3 A lyukszalagkártya ....................97
4.1.1.4 A mágnesszalag . ...............100
4.1.2 A gépi feldolgozásra közvetlenül alkalmas alapbizonylatok ....................................101
4.1.2.1 A mágnesezhető festékkel /vegytintával/
kódolt bizonylatok ....................101
4.1.2.2 Optikai jelekkel ellátott eredeti bizonylatok ..............................103
4.1.3 Az információ továbbítására szolgáló rendszerek . 107
4.1.3.1 Az on-line rendszer ....................107
4.1.3.2 Az off-line rendszer ..................108
4.1.3.3 Az adatátviteli berendezések ..... 109
4.1.4 A digitál-analógiás és az analóg-digitális konverterek ......................................113
4.2 Az információfeldolgozás fejlődése, a fejlődés iránya 113
4\2.1 Az információfeldolgozás eszközei és fejlesztésük iránya.........................113
4.2.2 Az információfeldolgozás módjai ................118
4.2.2.1 Manuális információfeldolgozás .... 118
4.2.2.2 Gépi információfeldolgozás és automatizálás ..................................118
4.2.3 Az információfeldolgozási rendszerünk sajátosságai ................. .... 121
4.2.3.1 A gazdasági rendszerben végbemenő információ-áramlás ...... ..... 121
4.2.3.2 Az információfeldolgozásban résztvevő
dolgozók aránya ..............122
4.2.3.3 Az információfeldolgozás termelékenysége ...... 123
4.2.4 Az információfeldolgozás gépesítésével kapcsolatos nézetek.................124
5. A szervezési munka szakaszai, az egyes szakaszokban ellátandó feladatok 126
5.1 A szervezést előkészítő munkálatok .... ..........128
5.2 A tényleges helyzet felmérése ................131
5.2.1 A tényleges helyzet felmérésének célja .... 131
5.2.2 Az adatfelvételezés teljessége...... . . 132
5.2.2.1 A szervezeti felépítés vizsgálata . . . 136
5.2.2.2 A munkahelyek és munkafolyamatok vizsgálata ...... . ...................136
5f2.3.A felmérés módszerei . . .....................138
5.2.4 A tényleges helyzet ábrázolása, ................141
5.2.5 Az adatfelvételezés eredményeinek összefoglalása .................................142
5.3 A helyzetfelmérés elemzése, értékelése ..... . . 143
5.3.1 Az elemzés célja . . . . .....................143
5.3.2 Az adottságok vizsgálata . ....................144
5.3.3 A követelmények vizsgálata ....... 147
5.3.4 Hibaanalízis..................................148
5.4 A szervezési javaslat elkészítése......... . 149
5.4.1 A szervezési javaslat célja, elkészítésének
irányelvei....................................149
5.4.2 A szervezési javaslat tartalma................152
5.4.3 Az integrált adatfeldolgozási rendszer kialakítása ..........................................156
5.4.3.1 Az alapbizonylatok kialakítása .... 160
5.4.3.2 Az információhordozó és előállítására
alkalmas gépek kiválasztása ............161
5.4.3.3 Az információ feldolgozására alkalmas
elektronikus számítógép kiválasztása. . 166
5.4.3.4 Az igazgatási - adatfeldolgozási modellek megválasztása ...................172
5.4.3.5 A feldolgozási folyamatok megtervezése. 180
5.4.4 A szervezési /átszervezési/ utasítás elkészítése .................... . . 186
3.5 Szervezési intézkedések bevezetése ..................186
5.5.1. A bevezetés célja, feladatai..........186
5.5.2 Az új munkafolyamatok kialakítása .............187
5.5.3 Az új munkahelyi rend kidolgozása ....... 187
5.5.4 A kisérleti bevezetés............ . 188
5.5.5 A szervezet igazgatási munkájának egybehangolása .... ................................189
5.5.5.1 Az ügyrend és ügyviteli /szervezeti és
működési/ szabályzat ..................190
5.5.5.2 A szolgálati út kiépítése ....... 194
5.5.5.3 A helyettesítések megszervezése .... 196
5.5.6 A szervezési javaslatok gyakorlati bevezetése . 197
5.6 A szervezés eredményeinek értékelése ................200
Ellenőrző kérdések a tananyag elsajátításához.......204
Irodalomjegyzék.......................207
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem