1.059.326

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Bevezetés a pszichoterápiás daseinanalízis filozófiai dimenzióiba

Szerző
Fordító
Lektor
Budapest
Kiadó: L'Harmattan
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 278 oldal
Sorozatcím: Dasein Könyvek
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 16 cm
ISBN: 978-963-236-040-9
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A daseinanalízis immár nemzetközileg is sokrétűen képviselt pszichoterápiás diszciplínává vált, amely mindenekelőtt azzal tűnik ki, hogy terápiás formája olyan újfajta filozófiai-antropológiai... Tovább

Előszó

A daseinanalízis immár nemzetközileg is sokrétűen képviselt pszichoterápiás diszciplínává vált, amely mindenekelőtt azzal tűnik ki, hogy terápiás formája olyan újfajta filozófiai-antropológiai alapon nyugszik, amelynek segítségével az emberi lényegnek jobban megfelelő hozzáférési módot nyerhetünk a terápia számára. A „daseinanalitikus iskola" elméleti alapjai mindenekelőtt a svájci orvos, Medard Boss és a filozófus Martin Heidegger találkozása nyomán jöttek létre. A daseinanalízis tehát az elmélyült elméleti alapkutatást egyesíti az elméleti háttér konkrét, gyakorlati alkalmazásával a lelkileg sérült emberek terápiájában. A daseinanalízis filozófiai hátterével kapcsolatban azonban egy közvetítési probléma is felmerül: a legtöbb ember számára (például kezdő egyetemi hallgatók, daseinanalitikus kiképzésre jelentkezők, orvosok és a téma iránt általánosságban érdeklődő emberek számára) a daseinanalízis első megközelítése gyakran igen nehéz. Ennek a könyvnek az a feladata, hogy olyan bevezetést nyújtson e terápiás forma filozófiai alapjaiba, amely a nehéz témák tárgyalása ellenére is lehetőség szerint nyelvileg „közérthető" marad, s ezenfelül néhány újszerű, tovább vezető kutatási szempontot is tartalmaz.
Elsősorban az Osztrák, valamint a Svájci Daseinanalitikai Intézet támogatásának és a freiburgi egyetemen betöltött kutatói állásomnak köszönhetem, hogy ez a terv megvalósulhatott. Mindenekelőtt Wucherer professzor úrnak, Condrau professzor úrnak, továbbá von Hermann professzor úrnak szeretnék köszönetet mondani munkámmal kapcsolatos javaslataikért és állásfoglalásaikért. Köszönet illeti továbbá Dr. Recket, Dr. Anja és Hanspeter Padruttot, Dr. Hans-Dieter Foerstert és Dr. Gemenetzist a segítőkész kommentárokért és beszélgetésekért. Dr. Lanz asszonynak köszönöm a korrektúraolvasásnál nyújtott gondos és körültekintő segítségét.
E könyvet mindazoknak ajánlom, akik meggyógyultak a daseinanalízis segítségével, és azoknak is, akik ezen a módon próbálják az embereket gyógyuláshoz segíteni. Vissza

Tartalom

Előszó 9
1. E könyv alapkérdése: a daseinanalitikai terápia tulajdonképpeni értelme 11
I. Történeti korunk alapvető jellegzetességének keresése 12
II. A természettudományosan-technikailag meghatározott kor és az emberi egzisztencia 13
III. A történeti helyzet és a pszichoterápiái daseinanalízis 18
III.1. A daseinanalízis tudománytalanságára, fogalomellenességére és tárgynélküliségére vonatkozó régi vád 21
III.2. A „hatékonyság igazolásának" viszonylag új követelménye a pszichoterápiában 23
III.3. Megjegyzések 27
IV. E könyv alapkérdése és előzetes pillantás a válaszhoz vezető útra 28
2. A fenomenológiai tapasztalatfelfogás alapvonalai a természettudományos tapasztalattól
való különbségükben 31
I. A természettudomány lényegének néhány alapvonása az empirikus tapasztalat
lényegterületének tisztázására való kitekintéssel 34
II. A tapasztalat filozófiai megközelítésének alapvonásai 40
II.1. Első megfontolások a lét értelmének tisztázása kapcsán 43
II.2. A fenomenológiai módszer alapelemei 46
II.3. A fenomenológia hermeneutikai jellege 49
II.4. Példa a fenomenológiailag értelmezett tapasztalat megvilágítására:
Heidegger eszközelemzése, első betekintés az ember lényegébe 51
II.5. Útban az eredendő tapasztalat egyedülállóságának gondolati megközelítéséhez 57
a) A nem rendelkezésünkre álló érintettség 58
b) Önmagunk [Selbst] érintettségének helyettesíthetetlensége 60
c) A szabad önmaga [Selbst] átalakulása 63
d) Az egész értelmére való nyitottság az eredendő tapasztalatban 64
e) A kötelező erő az eredendő tapasztalatban 66
f) A gondolati értelmezés igénye az eredendő tapasztalatban 69
II.6. A fenomenológiai-eredendő tapasztalatfelfogás jelentősége a daseinanalitikai
pszichoterápia számára 70
3. A daseinanalitikus patológia alapvonásai filozófiai alapjaira való tekintettel 75
I. Az ember lényegi alapvonásainak alaposabb megfontolása 76
I. 1. A hangoltság lényege 78
a) A három alaphangoltság bevezető tárgyalása 81
i)A szorongás 81
ii) A mély unalom 83
iii) A csodálkozás 88
1.2. Az ittlét időbeliségének és az ittlétszerű „megértésnek" első kiemelése 90
a) Rámutatás az ittlét időbeliségére, visszatekintve az eddig megtett gondolati lépésekre 90
b) A megértés 91
I.3. Az időileg felfogott gond mint az emberi egzisztencia-beteljesítés alapvonása 94
I.4. Autenticitás és inautenticitás 95
I.5. A halálhoz viszonyuló lét mint az ittlét egzisztenciális halandósága 96
I.6. Az ittlétnek a lelkiismeret hívásában megnyilvánuló, egzisztenciális bűnös-léte. Az autentikus egzisztenciára való felszólítás 100
I.7. Az ittlét történetisége 104
I.8. Az ittlét térbelisége 105
I.9. Az ittlét testisége 107
II. Bepillantás a betegség daseinanalitikai értelmezésébe 110
II.1. Medárd Boss patológiára vonatkozó gondolatai 111
a) Etiológia és patogenezis 111
b) Az ittlétszerű patológia 114
i) A testiség kitüntetett zavarai 116
ii) A világban-benne-lét térbeliesülésének és időiesülésének zavarai 120
iii) A létnek megfelelő hangolt-lét végrehajtásának kiemelt zavaraival járó beteg-lét módjai 121
iv) Betegségmódok, amelyek kiemelten korlátozzák az itt-lét szabadságának és nyitottságának alapjellegét 123
II.2. Gion Condrau patológiára vonatkozó gondolatai 124
a) A neurózistan 124
b) A bűn-szorongás 130
II.3. Holzhey-Kunz a „klasszikus" daseinanalitikai patológiára vonatkozó kritikájának tárgyalása 132
a) Holzhey-Kunz főbb kritikai pontjainak ismertetése a klasszikus daseinanalitikai patológia vonatkozásában 133
b) A Holzhey-Kunz-féle hermeneutikai patológia alapvető kiindulópontjának kritikai tárgyalása 139
c) Holzhey-Kunz a betegség rejtett értelmére vonatkozó útmutatásának
kritikai méltatása 144
d) Holzhey-Kunz az önmegértés jelentőségével kapcsolatos
útmutatásainak kritikai méltatása 146
e) Holzhey-Kunz testiségre vonatkozó javaslatának kritikai méltatása 148
II.4. Az ittlétszerű etiológia alapkérdéseire vonatkozó első megfontolások:
Miért válik beteggé az ember? 151
II.5. A betegség daseinanalitikai megértésének elmélyítése az eseménygondolkodás alapján 156
a) Betekintés Martin Heidegger esemény-gondolkodásába 157
b) Az esemény-gondolkodás jelentősége az ittlétszerű patológia számára 158
4. A daseinanalitikai terápia alapvonalai filozófiai alapjaira való tekintettel 161
I. A daseinanalitikai terápia alapvonalai Medard Bossnál 162
I.1. A kezelendő páciens 162
1.2. A terápiás cselekvés helye 163
1.3. A terápiában cselekvő személyek 165
II. A daseinanalitikai terápia alapvonalai Gion Condrau-nál 167
II.1. A terápiás viszony daseinanalitikai szempontból 168
II.2. Az álmok megfejtése és értelmezése 170
II.3. Az élettörténet jelentősége 177
III. A daseinanalitikai terápiára vonatkozó megértés elmélyítésének lehetőségei az esemény-gondolkodás talaján 179
5. Együttlét és nyelv - a terápia filozófiai alapjai megértésének elmélyítése 187
I. A terápiás beszélgetés mint az együttlét egy módja 187
I.1. Az egy (ittlét analízise a Lét és időben 187
a) Az egzisztenciális együttlét 187
b) Az inautentikus önmaga és az akárki anonimitásában tapasztalt többi ember 190
c) Az autentikus önbeteljesítés és a többi ember 193
d) Az egzisztenciális „gondozás" és annak működésmódja 197
e) A „valódi" és a „nem-valódi" közti különbség az autenticitás és az inautenticitás vonatkozásában 199
I.2. Az „együttlét" az esemény-gondolkodásban 202
I.3. Az együttlét itt kidolgozott értelmének jelentősége a pszichoterápia számára 207
II. A nyelv lényege 211
II.1. Heidegger nyelvanalízise a Lét és időben 211
II.2. Heidegger nyelvfilozófiájának elmélyülése az esemény-gondolkodásban 214
II.3. Heidegger nyelvfilozófiájának jelentősége a pszichoterapeuták számára 224
6. A halál jelenségének daseinanalitikai megközelítése 229
I. A halál mint pszichoterápiás probléma 230
II. A halál jelensége filozófiai nézőpontból 234
II.1. A halál semmijének gondolati megközelítése Bernhard Welténél 234
II.2. A halál semmijének gondolati megközelítése Wucherer-Huldenfeldnél 244
II.3. A halál semmijének megközelítése Martin Heidegger esemény-gondolkodásában 249
III. Heidegger mélyebb halálfelfogásának jelentősége a daseinanalitikai terapeuták számára 253
7. Miért van egyáltalán a pszichoterápia? Úton egy lehetséges válasz felé 257
I. A freudi pszichoanalízis értelmének első vizsgálata 258
II. Értelem és igazság 260
II.1. Heidegger igazságfelfogása 261
a) Az elrejtettség és az el-nem-rejtettség váltakozása 263
b) A lét igazságának rejtőzése 264
c) A föld és a világ váltakozása 265
d) Annak a két példaszerű módnak a vizsgálata, ahogyan a létezőben benne rejlik az el-nem-rejtettség 266
e) Megfontolások az ember rejtőzéstörténésbe belebocsátkozó léte kapcsán 268
III. Az igazság és a pszichoterápia viszonyának mélyebb megértése 269
IV. Az igazságtörténés Ödipusz türannosz tragédiájában, és amit a pszichoterápiának erről tudnia kell 272
IV.1. A létnek a tragédiában megszólaltatott lelepleződése: az ember lényegi méltósága és a terápia értelme 275
IV.2. A tragédiában megszólaltatott látszat: az ember lényegi méltósága és a „terápiás kísértés" 276
V. Kitekintés a feladatra 278

Holger Helting

Holger Helting műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Holger Helting könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem