1.059.290

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Bevezetés a pedagógiai kommunikáció elméletébe

Felsőoktatási jegyzet

Szerző
Szerkesztő
Lektor
Budapest
Kiadó: Nemzeti Tankönyvkiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 134 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-185-139-7
Megjegyzés: Megjelent 1040 példányban.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Ez a jegyzet tanárjelölteket kíván bevezetni a pedagógiai kommunikáció általános elméletébe.
Elméleti jellegű, azaz inkább arra törekszik, hogy értelmezni segítsen a kommunikatív jelenségeket, és... Tovább

Előszó

Ez a jegyzet tanárjelölteket kíván bevezetni a pedagógiai kommunikáció általános elméletébe.
Elméleti jellegű, azaz inkább arra törekszik, hogy értelmezni segítsen a kommunikatív jelenségeket, és ezzel szempontokat adjon a nevelői kommunikáció céltudatosabb alakításához és a leendő pedagógusok kommunikációs képességeinek fejlesztéséhez, mintsem arra, hogy közvetlen útmutatásokkal szolgáljon, és elsajátíttassa az egyénekre méretezett és a konkrét feladatokhoz, helyzetekhez igazodó kommunikatív magatartás "aranyszabályait". Ez a gyakorlati kurzusok (kommunikációs tréningek, mikrotanítások, videós önmegfigyelések, dramatikus játékok stb.) során mehet végbe eredményesen. A pedagógusképző intézmények egyre bővülő köre hirdet meg ilyen tanfolyamokat. Azok a programok a leghatékonyabbak - az eddigi tapasztalatok szerint -, melyek szervesen egyesítik a pedagógiai kommunikáció elméleti alapjainak feldolgozását a módszeres gyakorlással.
Vissza

Tartalom

Előszó5
A pedagógia és a kommunikációelmélet találkozása7
Szociálpszichológia7
Kibernetika, információelmélet8
Nyelvpedagógia8
Szemiotika9
Kultúraelmélet9
Új vizuális kultúra10
Szociolingvisztika10
Manipulációkutatások11
Gyakorlati ösztönzések11
Egy pedagógiai kommunikációelmélet felé12
A kommunkáció világtörténetének fordulópontjai13
"Antropológiai fordulat"13
Képírás14
Betűírás14
Az íráskommunikáció15
Az írás technikai reprodukálása és sokszorozása16
Az audiovizuális kommunikáció technikai forradalma16
Számítógépek17
Kommunikációtörténeti tanulságok18
A pedagógiai kommunikáció sajátosságai21
Pedagógiai célzatosság21
Intézményesültség22
Tervezettség23
Interperszonalitás24
A pedagógus-növendék kommunikáció differenciálódása26
Az iskola mint kommunikációs színtér és a tanulócsoport mint kommunikatív mező27
A helyzet általános és szubjektív struktúrája27
A tanulócsoportok mérete és a kommunikáció28
Az osztálytermi kommunikációs hálózat31
Kommunikációs helyzetek és a "pedagógiai háromszögek"32
A pedagógiai kommunikáció nyílt és rejtett síkjai35
Direktív és non-direktív orientáció35
A pedagógiai kommunikáció interaktív modellje36
Életkori feltételek és korlátok39
Szociokulturális feltételek és korlátok41
Kommunikációs szabályok, szokások és rítusok az iskolában47
Szabályozottság és személyesség47
Az iskolai rítusok funkciói48
A pedagógiai rítusok típusai, formái49
A pedagógusok kommunikatív magatartása53
Magatartástípusok53
Empátiafelfogások55
Az empátia funkcióinak és szerkezetének kutatása56
Szándékolt empátia a pedagógiai kommunikációban58
A pedagógusok tanórai kommunikációja59
Kijelentések61
Leírások és elemzések61
Értékelés, meggyőzés, ösztönzés62
A kérdezés64
A pedagógus élőbeszéde69
A pedagógus mint rétor69
Az előadás mint beszélgetés73
A tanári beszédstílus kötöttségei és szabadsága74
Anyanyelvünk kultúrája és a pedagógiai kommunikáció77
A pedagógus nem nyelvi kommunikatív viselkedése79
Nonverbalitás a tanteremben79
A nézés a pedagógiai kommunikációban84
Paralingvisztikai kommunikáció86
Pedagógiai vonatkozások89
Írás és olvasás a pedagógiai kommunikációban91
Az írásos kommunikáció előnyei91
Nehézségek93
A tankönyvhasználat mint kommunikációs folyamat94
Írás a tanórán96
Mediális pedagógiai kommunikáció99
A szemléltetéstől a vizuális kommunikációig99
Az érzékszervek rangsora100
Kép, jel, nyelv101
Szemléleti tartalom és absztrakciós szint102
Aktivizáló vizuális közlés104
A pedagógiai kommunikáció megfigyelése és elemzése107
Megfigyelési-elemzési rendszerek107
Flanders interakciós kategóriái és elemzésük108
Amidon és Hunter110
Néhány további változat112
Bellack és Jackson szempontrendszerei113
Stukat és Engström táblázata115
De Landsheere vizsgálatai116
Összegzés és kiegészítés119
Jegyzetek121

Zrinszky László

Zrinszky László műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Zrinszky László könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem