kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát
Kiadó: | Osiris Kiadó |
---|---|
Kiadás helye: | Budapest |
Kiadás éve: | |
Kötés típusa: | Fűzött kemény papírkötés |
Oldalszám: | 479 oldal |
Sorozatcím: | Osiris tankönyvek |
Kötetszám: | |
Nyelv: | Magyar |
Méret: | 24 cm x 17 cm |
ISBN: | 963-379-343-2 |
Bevezetés | 13 |
A MODERN PEDAGÓGIA TÖRTÉNETI GYÖKEREI | |
Az írásbeliség előtt | 17 |
Ókor | 18 |
Az ókori keleti kultúra | 18 |
Mezopotámia | 18 |
Egyiptom | 19 |
India | 21 |
Kína | 22 |
Az ókori görögök nevelése | 23 |
Az archaikus kor | 23 |
Spárta | 25 |
Athén | 26 |
Hellénisztikus nevelés | 28 |
Elméletek a nevelésről | 30 |
Róma | 36 |
Nevelés a hellénizmus előtt | 36 |
Római nevelés a hellénzimus korában | 37 |
Quintilianus | 40 |
A korai keresztény nevelés | 41 |
A műveltség új tartalma | 41 |
A korai keresztény művelődés | 42 |
A gyermekszemlélet változása | 43 |
Középkor | 48 |
Klerikus nevelés | 48 |
Kolostori iskolák | 49 |
A műveltség új rendszere | 50 |
Plébániai iskolák | 51 |
Káptalani iskolák | 52 |
Középkori egyetemek | 53 |
Világi nevelés | 55 |
Lovagok nevelése | 55 |
Városi iskolák | 56 |
Gyermekszemlélet a középkorban | 59 |
Reneszánsz és humanizmus | 62 |
Új világkép kialakulása | 62 |
A humanisták embereszménye | 62 |
A reneszánsz főúri nevelés | 65 |
Guarino da Verona | 65 |
Vittorino da Feltre | 66 |
Humanista gondolatok a nevelésről | 68 |
Rotterdami Erasmus | 68 |
Juan Luis Vivés | 70 |
Francois Rabelais | 72 |
Michel de Montaigne | 74 |
A humanisták iskolakritikája | 75 |
A reneszánsz gyermekképe | 76 |
Az iskolák új tananyaga | 77 |
Reformáció és ellenreformáció | 79 |
Luther | 79 |
Melanchton | 81 |
Az ellenreformáció pedagógiája | 82 |
Új szervezetek és iskolatípusok | 82 |
Katolikus leánynevelés | 89 |
Az átmenet évszázada | 92 |
Johannes Amos Comenius | 92 |
Az ember rendeltetése | 94 |
Az oktatás szerepe az ember életében | 94 |
Az élet iskolái | 96 |
Sárospataki évek | 98 |
Változások a gyermekkor megítélésében | 99 |
A korai felvilágosodás | 101 |
A protestantizmus és a gyermek | 101 |
John Locke | 103 |
A felvilágosodás diadala | 108 |
Jean-Jacques Rousseau | 108 |
A gyermek felfedezése | 109 |
A negatív nevelés | 110 |
Életkori szakaszok | 112 |
Rousseau hatása | 116 |
Helvetius | 117 |
A német felvilágosodás és az iskolaügy | 118 |
A tanítóképzés | 119 |
A filantropisták mozgalma | 121 |
A neohumanizmus | 124 |
Pestalozzi | 125 |
Tanulóévek | 126 |
Neuhof | 126 |
Egy remete esti órája | 127 |
Lénárd és Gertrúd | 128 |
Az ember erkölcsi fejlődése | 129 |
A stansi kísérlet | 130 |
Burgdorf | 132 |
Hogyan tanítja Gertrúd gyermekeit? | 133 |
Yverdon | 133 |
A német filozófiai pedagógia | 136 |
Kant | 136 |
Az ember kiteljesedése | 137 |
Fizikai és praktikus nevelés | 137 |
Fichte | 139 |
Az abszolút Én | 140 |
Gondolatai a nevelésről | 140 |
Hegel | 141 |
Schleiermacher | 143 |
Fröbel | 145 |
Herbart | 146 |
A filozófiai alapok | 147 |
A lélektani háttér | 148 |
A nevelés tudománya | 149 |
A MODERN PEDAGÓGIA KIALAKULÁSA ÉS FEJLŐDÉSE | |
A XIX. század új nevelési törekvései | 155 |
A társadalmi-gazdasági fejlődés főbb jellemzői | 155 |
A család szerepének és nevelési gyakorlatának változásai | 156 |
A polgári család mint a magánélet színpadának fontos szereplője | 157 |
Szülők és gyermekek: a gyermekkor és a családi nevelés változásai | 160 |
A század tömegmozgalmainak hatása | 163 |
Keresztény szociális és népnevelési törekvések | 163 |
Don Bosco pedagógiája | 164 |
Adolf Kolping | 165 |
Wichern és a Rauhes Haus | 165 |
A munkásmozgalom hatása | 166 |
A szociális gondoskodás inzézményes formáinak kialakulása | 167 |
A modern európai közoktatási rendszerek létrejötte | 168 |
Anglia | 170 |
Német nyelvterületek | 171 |
Franciaország | 173 |
A pedagógiai gondolkodás alakulása | 175 |
A pozitivizmus hatása | 175 |
August Comte | 176 |
Herbert Spencer | 178 |
Alexander Bain pedagógiai rendszere | 180 |
Az evolucionizmus és a materializmus | 181 |
A pedagógia önálló tudománnyá válása és fejlődése | 184 |
Trapp - korai empirikus pedagógiai törekvések | 184 |
Milde - a vallásos szemléletű tudományos pedagógia megteremtője | 185 |
A herbartiánus pedagógia kibontakozása és térhódítása | 187 |
Az iskolaügy és a pedagógia a XX. század első felében | 191 |
A fejlődés általános jellemzői a századforduló táján | 191 |
A bírálat hangja: kultúrakritika és az életfilozófia hatása | 193 |
A pesszimizmus pedagógiája - Schopenhauer | 193 |
Friedrich Nietzsche kultúrakritikája | 194 |
"Élet" és "cselekvés" Bergson filozófiájában | 197 |
A korszak új emancipációs törekvései | 198 |
A család, a gyermekfelfogás és -nevelés új elemei | 201 |
Új pedagógiai és pszichológiai törekvések | 203 |
A pragmatizmus nevelésfelfogása | 204 |
William James | 204 |
Dewey pedagógiája | 205 |
A gyermektanulmány | 208 |
A kísérleti pedagógia | 210 |
Edouard Claparéde és a funkcionális nevelés | 211 |
A reformpedagógia kialakulása és fejlődése az első világháborúig | 214 |
Ellen Key radikális neveléskritikája | 214 |
A művészetpedagógiai irányzat | 215 |
A rajzoktatás reformja | 216 |
Az irodalomtanítás reformja | 217 |
Zene, tánc, gimnasztika | 217 |
A "new school", a reformpedagógia első iskolamodellje | 218 |
Természettudományos, biológiai-antropológiai koncepciók | 220 |
Maria Montessori pedagógiája | 220 |
Ovide Decroly pedagógiája | 222 |
Adolphe Ferriére - a reformmozgalom szervezője | 224 |
Georg Kerschensteiner és a munkaiskola | 224 |
A reformpedagógia fejlődésének második szakasza | 227 |
A Waldorf-pedagógia | 228 |
Freinet és a modern iskola | 231 |
Orosz-szovjet reformtörekvések | 233 |
Amerikai reformpedagógiai törekvések | 238 |
Helen Parkhurst és a Dalton-plan | 239 |
A Winnetka-plan | 239 |
A Progresszív Nevelési Társaság | 240 |
Peter Petersen és a Jena-plan | 241 |
A harmincas évek főbb fejlődési tendenciái | 244 |
Az elméleti pedagógia főbb irányzatai | 246 |
W. Diltehey, a szellemtudományos irányzat megalapozója | 247 |
Spranger kultúrfilozófiai és pedagógiai koncepciója | 249 |
A kultúrpedagógia főbb áramlatai és sajátos vonásai | 251 |
A neokantianizmus | 253 |
Paul Natorp | 253 |
Az értékelméleti idealizmus | 256 |
A szociálpedagógiai törekvések és irányzatok | 257 |
A szociológiai szemléletmód kiteljesedése | 257 |
A korszak pszichológiai irányzatainak hatása | 265 |
A behaviorizmus | 265 |
Az alaklélektan | 266 |
A pszichoanalízis | 267 |
A mélylélektani iskolák | 269 |
A korszerű fejlődéslélektan kialakulása | 270 |
A pedagógiai lélektan megszületése | 272 |
Foerster morálpedagógiája | 273 |
Az amerikai szociológiai irányzatok hatása | 273 |
G. Herbert Mead | 276 |
Talcott Parsons | 278 |
Iskolaügy és pedagógia a XX. század második felében | 282 |
A korszak általános fejlődési tendenciái | 282 |
A család és gyermekkor változásai | 285 |
Az oktatásügy fejlődésének főbb tendenciái | 291 |
Nevelés az új évezred küszöbén | 295 |
A MAGYAR ISKOLA EZER ÉVE | |
Középkor és humanizmus | 301 |
A magyar iskola első évszázada | 301 |
A klerikus és világi nevelés kiszélesedése | 305 |
A humanizmus hatása | 310 |
A reformáció-ellenreformáció pedagógiai törekvései | 317 |
Újkor | 321 |
Új iskolarendszer kialakulása | 321 |
XVIII. századi pedagógiai reformok | 326 |
A modern magyar nevelés elmélete és gyakorlata | 338 |
Újító törekvések a XVIII-XIX. század fordulóján | 338 |
Tessedik Sámuel szarvasi iskolája | 338 |
A II. Ratio Educationis | 340 |
A XIX. század első fele | 342 |
Óvodák, népoktatás | 342 |
Közép- és felsőoktatás | 346 |
A polgári forradalom és az oktatásügy | 347 |
Forradalom után, kiegyezés előtt | 349 |
Elemi iskolák | 349 |
Középiskolák | 351 |
A pesti egyetem | 352 |
A dualizmus kora | 353 |
A népoktatási törvény | 354 |
A népoktatás alakulása 1868-tól 1918-ig | 356 |
Középiskolák | 359 |
Felsőoktatás, tanárképzés | 362 |
Iskolaügy a forradalmak idején | 366 |
Oktatásügy és pedagógia 1919-1945 között | 367 |
A húszas évek | 368 |
A harmincas-negyvenes évek | 377 |
Reformpedagógiai irányzatok Magyarországon | 381 |
A magyar neveléstudomány kialakulása és fejlődése 1948-ig | 389 |
A budapesti egyetem pedagógiai professzorainak munkássága | 389 |
Lubrich Ágost pedagógiája | 389 |
Kármán Mór pedagógiája | 390 |
Fináczy Ernő pedagógiája | 391 |
Weszely Ödön pedagógiája | 393 |
Prohászka Lajos pedagógiája | 394 |
A kolozsvári-szegedi egyetem pedagógiaprofesszorai | 395 |
Felméri Lajos | 396 |
Schneller István | 397 |
Imre Sándor | 398 |
A debereceni egyetem pedagógiaprofesszorai | 399 |
Mitrovics Gyula pedagógiája | 399 |
Karácsony Sándor pedagógiája | 401 |
A XX. század második fele | 403 |
Közoktatás-politikai irányzatok 1945 és 1948 között | 403 |
Szocialista iskolaügy és pedagógia | 409 |
Rendszerek változása | 434 |
Válogatott bibliográfia | 441 |
Hivatkozások | 455 |
Névmutató | 463 |
Tárgymutató | 466 |
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.