1.059.756

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Bevezetés a nevelésszociológiába

Szerző
Lektor
Budapest
Kiadó: Nemzeti Tankönyvkiadó Rt.
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 489 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-1955-12-5
Megjegyzés: Tankönyvi szám: J 11-1185/2.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

Több mint egy évtizedes vita eredményeképpen a nevelésszociológia is elnyerte helyét a felsőfokú pedagógusképzésben. Oktatási segédletben azonban egyelőre szegényes a választék. Andorka Rudolf jegyzete (Szociológia pedagógusoknak, Oktatáskutató Intézet, 1987) tulajdonképpen szakszociológiai válogatás; nem vállalkozik a nevelés társadalmi összefüggéseinek fölvázolására. A Bevezetés a nevelésszociológiába (Tankönyvkiadó, 1974), amellyel ezt a hiányt kívántam betölteni, csaknem két évtizede változatlan utánnyomásban jelenik meg, és mára mindenképp elavult. (Bővített változata 1984-ben látott utoljára napvilágot, tehát csaknem egy évtizede.)
Hasonlóképpen túlhaladottá vált a hozzájuk készített egyetemi szöveggyűjtemény (Társadalom és nevelés, Tankönyvkiadó, 1986). Egyrészt mert maga a nevelésszociológia - és általában az oktatáskutatás - igen sokat haladt előre, és magam is sokat tanultam belőle. Másrészt mert az oktatás és a nevelés valósága változott meg gyökeresen, különösen az... Tovább

Fülszöveg

Több mint egy évtizedes vita eredményeképpen a nevelésszociológia is elnyerte helyét a felsőfokú pedagógusképzésben. Oktatási segédletben azonban egyelőre szegényes a választék. Andorka Rudolf jegyzete (Szociológia pedagógusoknak, Oktatáskutató Intézet, 1987) tulajdonképpen szakszociológiai válogatás; nem vállalkozik a nevelés társadalmi összefüggéseinek fölvázolására. A Bevezetés a nevelésszociológiába (Tankönyvkiadó, 1974), amellyel ezt a hiányt kívántam betölteni, csaknem két évtizede változatlan utánnyomásban jelenik meg, és mára mindenképp elavult. (Bővített változata 1984-ben látott utoljára napvilágot, tehát csaknem egy évtizede.)
Hasonlóképpen túlhaladottá vált a hozzájuk készített egyetemi szöveggyűjtemény (Társadalom és nevelés, Tankönyvkiadó, 1986). Egyrészt mert maga a nevelésszociológia - és általában az oktatáskutatás - igen sokat haladt előre, és magam is sokat tanultam belőle. Másrészt mert az oktatás és a nevelés valósága változott meg gyökeresen, különösen az 1989/90-es demokratikus fordulat óta. Harmadszor mert a mód, ahogyan korábban előadtam a nevelésszociológiát, kiment a divatból. Nem annyira az, amit pl. a marxizmusról mondtam és írtam, hanem amit nem mondtam és nem írtam meg más, hasonlóan fontos és világszerte közismertté vált megközelítésekről. Nélkülözhetetlenné vált tehát a nevelésszociológia egy újabb összefoglalása.
Az itt következő fejezetek mégsem tekinthető, mindenestől újaknak, hanem lényegében a két évtizeddel ezelőtti jegyzet, illetve az egy évtizeddel ezelőtt megjelent tankönyvi változat továbbfejlesztései. Szemléletét tekintve ez a jegyzet is a nevelés egy átfogó, társadalomtudományi felfogásából indul ki (szociális tanulás). A nevelésszociológia föladatát pedig a társadalomban folyó formális és informális nevelések vizsgálatában látja. Az olvasó mégis lényeges változásokat fog fölfedezni. Vissza

Tartalom

Előszó11
Mi a nevelésszociológia?15
Elméletek17
Kutatások21
Alkalmazások24
Nevelésszociológia Magyarországon26
Meghatározások30
Összefoglalás38
Kérdések és feladatok39
Irodalom39
A nevelésszociológia alapjai41
Személyiség43
Az emberi egzisztencia43
Személyiség47
Kultúra57
Szociális tanulás63
Összefoglalás69
Kérdések és feladatok69
Irodalom70
Csoport71
Az újra fölfedezett csoport71
Szemtől szemben73
A csoport alakulása75
Tanulás a csoportban76
Szerepek: a "rejtett tanterv"77
Összefoglalás83
Kérdések és feladatok83
Irodalom84
Szervezet85
Elméletek85
Szociális rendszer91
Szervezet és környezet97
Összefoglalás102
Kérdések és feladatok102
Irodalom102
Társadalom104
Tér és társadalom104
Társadalmi struktúra109
Javak, érdekek, hatalom114
Összefoglalás121
Kérdések és feladatok121
Irodalom122
Az informális nevelés szociológiája123
A család125
Család és társadalom125
A család életmódja131
A család szocializációs funkciói134
Család és iskola139
Összefoglalás142
Kérdések és feladatok142
Irodalom142
Szomszédság144
Környék144
Szomszédság146
Helyi társadalom148
Civil társadalom151
Összefoglalás158
Kérdések és feladatok158
Irodalom159
Munkahely160
Pályaalkalmazkodás160
Az üzem mint a beilleszkedés kerete164
Beilleszkedés az üzem társadalmába167
Elhelyezkedés169
Összefoglalás176
Kérdések és feladatok177
Irodalom177
Katonaság178
A hadsereg mint szociális szervezet178
Hadsereg és társadalom183
A hadsereg mint a szocializáció terepe189
A hivatásos katona191
Összefoglalás199
Kérdések és feladatok199
Irodalom200
Politika201
Politika201
Elit205
Szervezetek207
Politikai kultúra210
Politikai szocializáció214
Összefoglalás218
Kérdések és feladatok218
Irodalom218
Vallás220
A vallásosság mint magatartás220
A vallásos szükséglet224
Vallási szervezetek228
Egyházak a mai Magyarországon231
Szocializáció a vallási gyülekezetben235
Összefoglalás238
Kérdések és feladatok238
Irodalom238
Média240
Kommunikáció240
Tömegkommunikáció243
Kommunikátorok249
Fogyasztók253
Összefoglalás256
Kérdések és feladatok256
Irodalom256
A formális nevelés szociológiája259
Iskola261
Az iskola társadalma261
Az iskola szervezete268
Az iskola légköre279
Összefoglalás285
Kérdések és feladatok285
Irodalom285
Iskola és helyi társadalom287
Település és iskola287
Az iskola funkciói293
Érdekcsoportok az iskola körül297
Iskolai autonómia303
Összefoglalás306
Kérdések és feladatok306
Teszt307
Irodalom310
Iskola és állam312
Iskola és oktatási rendszer312
Iskola és gazdaság319
Iskola és társadalom325
Iskola és állam329
Összefoglalás333
Kérdések és feladatok334
Irodalom334
Kié az egyetem?336
A felsőoktatás szociológiája336
Rendszer340
Hallgatók347
Oktatók352
Irányítás354
Fejlesztés357
Tudomány366
Összefoglalás370
Kérdések és feladatok371
Irodalom371
Iskolai alkalmazások375
Iskolai statisztikák377
A statisztikai adatgyűjtés forrásai377
A statisztikai adatok földolgozása382
A statisztikai adatok értelmezése386
Összefoglalás388
Kérdések és feladatok388
Irodalom389
Kérdőíves adatgyűjtések390
A kutatási probléma390
Kiinduló föltételezéseink394
A tapasztalati vizsgálat logikája396
Vizsgálattípusok401
Összefoglalás403
Kérdések és feladatok404
Irodalom404
Iskolai szervezetelemzések405
Ismerkedés az iskolával405
Az iskola céljai409
Az iskola szervezeti egységei414
Szabályozás és ellenőrzés416
Összefoglalás420
Kérdések és feladatok420
Irodalom421
Esettanulmányok az iskoláról422
Az esettanulmány fogalma422
Az esettanulmány készítése424
Az esettanulmány értékelése428
Összefoglalás434
Kérdések és feladatok434
Irodalom435
Az iskolai elszámoltatása436
Értelmezések436
Az elszámoltatás eredménye438
Adminisztratív elszámoltatás439
Piaci elszámoltatás442
Társadalmi elszámoltatás448
Elszámoltatás a közszférában és a magánszférában447
Összefoglalás448
Kérdések, feladatok448
Irodalom448
Függelék451
Gyakorló feladatok453
Irodalom486

Kozma Tamás

Kozma Tamás műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Kozma Tamás könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
Kuponos kedvezmény ezen könyv esetében nem vehető igénybe.