1.067.081

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Bevezetés a művészettörténeti hermeneutikába

Képek elemzése

Szerző
Szerkesztő
Fordító
Budapest
Kiadó: Corvina Könyvkiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 163 oldal
Sorozatcím: Egyetemi könyvtár
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-13-3984-X
Megjegyzés: Fekete-fehér reprodukciókkal és illusztrációkkal.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

Oksar Bätschmann a modern művészetelmélet egyik legtermékenyebb irányvonalának, a hermeneutikának jeles képviselője. 1984-es első megjelenése óta könyve a művészettörténet elméletének klasszikus művévé vált. Érdeklődésének homlokterében a műalkotások szellemi lényege áll.
A filozófiaival ellentétben a művészettörténeti hermeneutika nem általános, hanem tárgyspecifikus hermeneutika, azaz szem előtt tartja a tárgy sajátosságát. A szerző ennélfogva termékeny módon alakítja a művészettörténeti kutatás és hermeneutikus műértelmezés viszonyát. tudományos alapossággal vezeti végig az olvasót a műegészet konstituáló elemeken, foglalkozik az általa "képfolyamatok"-nek nevezett jelenségekkel (fény és árnyék; a rajzolás folyamata; vonal és figura; színviszonylatok; kompozíció, elrendezés és történet; metaforaképzés stb.), s innen jut el az értelmezés teljes vonatkozásrendszeréhez.
Oskar Bätschmann 1943-ban Luzernben született. Tanulmányait Firenzében és Zürichben végezte. Bild-Kurs című... Tovább

Fülszöveg

Oksar Bätschmann a modern művészetelmélet egyik legtermékenyebb irányvonalának, a hermeneutikának jeles képviselője. 1984-es első megjelenése óta könyve a művészettörténet elméletének klasszikus művévé vált. Érdeklődésének homlokterében a műalkotások szellemi lényege áll.
A filozófiaival ellentétben a művészettörténeti hermeneutika nem általános, hanem tárgyspecifikus hermeneutika, azaz szem előtt tartja a tárgy sajátosságát. A szerző ennélfogva termékeny módon alakítja a művészettörténeti kutatás és hermeneutikus műértelmezés viszonyát. tudományos alapossággal vezeti végig az olvasót a műegészet konstituáló elemeken, foglalkozik az általa "képfolyamatok"-nek nevezett jelenségekkel (fény és árnyék; a rajzolás folyamata; vonal és figura; színviszonylatok; kompozíció, elrendezés és történet; metaforaképzés stb.), s innen jut el az értelmezés teljes vonatkozásrendszeréhez.
Oskar Bätschmann 1943-ban Luzernben született. Tanulmányait Firenzében és Zürichben végezte. Bild-Kurs című könyvével szerzett doktori fokozatot. Ezt követően Rómában, Párizsban és Londonban végzett kutatómunkát, 1981-ben habilitált. A berni egyetemen a művészettörténet tanára. Több munkája jelent meg módszertani kérdésekről, a festészet és a szobrászat befogadásának kérdéseiről. Művészettörténeti érdeklődésének középpontjában a holland festészet, valamint Nicolas Poussin életműve állt. Vissza

Tartalom

ELŐSZÓ... 9
A NEGYEDIK KIADÁS ELŐSZAVA (1992)... 10
BEVEZETÉS... 11
MAGYARÁZATOK (1-4. §)
1. § Művészettörténet, művészettudomány... 11
2. § Hermeneutika... 12
2.1. § Hermész versus Arisztotelész... 12
2.2. § Sensus litteralis és spiritualis... 13
2.3. § A megértés analízise... 14
2.4. § Filozófiai hermeneutika... 16
3. § Művészettörténeti hermeneutika... 17
4. § Megjegyzések a kutatás helyzetéhez... 19
ELSŐ RÉSZ: MIT JELENT "EGY KÉPET MEGÉRTENI"? (5-12. §)...21
5. § Bevezetés... 21
6. § A hamburgiak értetlensége 1919-ben... 21
7. § Erwin Panofsky a megértésről és meg-nem-értésről... 24
8. § Mit jelent az, hogy „egy kép"? ... 25
9. § A dolog megértése... 26
10. § Raffaello képe Alberto Giacometti rajza nyomán... 28
11. § Maurice Denis festészet-definíciója, Paul Valéry módszere... 29
12. § Hans Sedlmayr „macchiá"-ja... 33
MÁSODIK RÉSZ: KORLÁTOZÁSOK (13-20. §)... 36
13. § Bevezetés... 36
14. § A nyelv és a szövegek elsőbbsége... 36
15. § Olvassuk vagy nézzük?... 39
16. § Szövegek-e a képek?... 40
17. § Charles Lebrun, Walt Disney és a kódolás... 47
18. § Egyértelműek-e a képek? Dürer szerzetese... 50
19. g A beszéd korlátozása: egy probléma Giovan Pietro Bellorinál, egy javaslat Johannes Ittentől... 53
20. $ A látás és a kép felszabadításához... 55
HARMADIK RÉSZ: HAGYOMÁNYOS ÉRTELMEZÉS (21-28. §)...58
21. § A hagyományos értelmezés jellemzői... 58
22. § Ikonográfia... 59
23. § Tematikus intenció... 65
24. § Ikonológia: interpretáció vagy magyarázat?... 68
25. § Struktúranalízis... 71
26. § Látszatproblémák: alap, felépítés, beállítódás... 74
27. § A tradicionális cél: az értelem... 76
28. § Átmenet az értelmezéshez... 78
NEGYEDIK RÉSZ: A FESTŐ MUNKÁJA (29-38. §)... 80
29. § Bevezetés... 80
30. § A munka és a mű: Jackson Pollock... 81
31. § A sík megmunkálása... 83
32. § A festészet mint a szövegtől eltérő kitalálás... 87
33. § Művészeti ágak, műfajok, sémák... 91
34. § A vizuális »források«... 92
35. § A figurák kombinatorikája: Hodler... 96
36. § Kandinszkij pontja... 98
37. § Művészi intenció, ítélet és tudat... 103
38. § Következtetések az értelmezésre vonatkozóan... 10S
ÖTÖDIK RÉSZ: TAPASZTALÁS ÉS SZEMLÉLÉS (39-45. §)... 106
39. § Bevezetés... 106
40. § A tapasztalat arisztotelészi módja... 106
41. § A tájékozódás mint a tapasztalat alapzata Kurt Badtnál... 109
42. § A tapasztalás dialektikus módja... 111
43. § Elhatárolások: élmény, újjáteremtés... 114
44. § Szemlélés... 116
45. § Szemlélés, értelmezés... 120
HATODIK RÉSZ: KÉPFOLYAMATOK (46-55. §)... 121
46. § Bevezetés... 121
47. § Fény és árnyék: a rajzolás folyamata... 121
48. § Vonal és figura... 124
49. § Színviszonylatok ... 126
50. § Kompozíció, elrendezés és történet... 130
51. 5 Szöveg - kép: kifejezés és re-prezentáció... 133
52. fi A megjelenítés mint kérdésessé tétel... 135
53. § A metaforika mint folyamat... 136
54. § Inverziók... 138
55. § Az értelmezés aszkézise... 140
HETEDIK RÉSZ: AZ ÉRTELMEZÉS VONATKOZÁSRENDSZERE (56-60. §)... 141
56. § Az értelmezés nagy absztrakt-reális vonatkozásrendszere... 141
57. § Az értelmezés igazolása... 144
58. § Van-e és ha van, akkor hányféle helyes értelmezés van?... 145
59. § Van-e út az értelmezéstől a kritikához?... 146
60. § Művészettörténet - az értelmezés felől?... 147
IRODALOMJEGYZÉK... 150
NÉVMUTATÓ... 162

Oskar Bätschmann

Oskar Bätschmann műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Oskar Bätschmann könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem