Előszó
A magyar gazdaság egyre inkább szerves részét alkotja a nemzetközi üzleti életnek. Noha a vállalatok korábban is jelen voltak a nemzetközi piacokon, a 90-es évek gyakorlata gyökeresen eltér a korábbi évekétől. A külkereskedelmi forgalom abszolút értékben jelentős volt ugyan, de a vállalatok kis körére korlátozódott. Ma a vállalatok tízezrei számára a nemzetközi piac kézzelfogható valóság.
A nemzetköziesedés egyik mércéje lehet az a tény, hogy számos termék és szolgáltatás piacán a nemzetközi vállalatok a meghatározók. E vállalatok általában egy tényezőben különböznek magyar társaiktól, legtöbbjük tudatos marketingstratégiára építi magyarországi üzleti terveit. Természetesen így a magyar gyakorlat részévé válik a más piacokon folytatottnak.
Mint ahogy az idegen nyelv ismerete alapvető a kommunikációban, ugyanúgy az üzleti gyakorlat is rendelkezik közös nyelvvel. A marketing e közös nyelv része.
A piacrészesedés, a termékéletgörbe, a márkanév egyforma tartalommal bír a világ különböző részein.
A könyv olvasói közül sokan már rendelkeznek a hétköznapi üzleti életben szokásos praktikus ismeretekkel, másokat a továbbképzés során szereznek meg. A marketingoktatás és így e könyv célja az, hogy hátteret, irányt kínáljon e tevékenységekhez, megteremtve az üzleti élet lényegéhez való közeledést.
A könyv három jelentős témakört ölel át. Az első rész a Marketing, piac, fogyasztó címet viseli, s bemutatja azt a környezetet, amelyben a vállalat, vállalkozás működik. A piac kézzelfoghatóan jelenik meg, a versenytársakat is bemutatva. A piaci szereplők között behatóan vizsgáljuk a fogyasztókat, a szervezeti vásárlókat, utalva mindarra, amely magatartásukat, vásárlási szokásaikat formálja. A marketing középpontjában a fogyasztó áll, annak igényeit kívánja megismerni és kielégíteni. Ez azonban csak akkor lehetséges, ha a szervezetben érvényesül a marketingszemlélet, legyen az nagyvállalat vagy egyszemélyes vállalkozás. A marketingeszközök és -akciók összhangja, a szervezeti integráció vezethet el e szintre. Természetesen mindez nem elég a jó marketinghez, szükséges a profit elérése is. Tehát csak akkor működik megfelelő módon a marketing, ha hozzájárul a nyereség termeléséhez. A marketingkoncepciók megismerése mellett bemutatjuk a piac elemzésének lehetőségeit és módszereit is, hiszen csak így lehetünk képesek a szegmentumok, piaci csoportok megismerésére, a piacszegmentáció végrehajtására.
Vissza