Előszó
Jegyzetünk a leendő felnőttnevelők és közművelődési szakemberek számára készült, s az egyetemi oktatásunkban hiányokat pótol. A tananyag már történelmi távlatból Ítélheti meg a szocialista közművelődés intézményrendszereinek funkcionálását, így a népművelési, közművelődési folyamatok eredményeit és hibáit pregnánsan rajzolhattuk meg.
A közművelődési szakembertől joggal várjuk, hogy alaposan ismerje a kulturális szféra e fontos területének létrejöttét, fejlődését, jellemzőit, törvényszerűségeit. Kell, hogy megismerje, hogy az adott kor milyen szemléletet tükrözve, hogyan próbálta a "nép"-, a "köz"-művelődését a társadalmi haladás szolgálatába állítani. A kor-dokumentumok (pl. az Alföld-vita, az 1970-es népművelési konferencia anyagai) vizsgálatában felfigyelhetünk arra, hogy a tévedések mellett 20-30 évvel ezelőtt milyen mélyen és lényeglátóan elemezték nemzeti, iskolán kívüli művelődésünk helyzetét, esélyeit, s máig is érvényes megállapításokat tettek. A mai közművelődési szemlélet és alapelvek lényegét csak úgy lehet megérteni, a társadalom felépítményi rendszerében úgy látjuk tisztán a modernizálódó közművelődés intézményi és más szervezeti alakzatait, ha a történeti aspektusú viszonyításról és a kritikai szemlélet érvényesítéséről nem mondunk le a jelen közművelődése statikus állapotának leírása kedvéért, ha nyíltan szembe merünk nézni a művelődéspolitika, a művelődéselmélet és a népművelés és a közművelődés gyakorlata hibáival, tévedéseivel.
Nem titkolt szándékunk az sem, hogy a témánk interdiszciplináris megközelítésű kidolgozása során a tananyag korszerűsítését, a jelenkori közművelődési szemléletünk szerinti megújítását, értékelését, az elméleti és a gyakorlati közművelődési szakemberek által is elismerhető, hasznosítható tudás-anyag közreadását tűztük célul.
Reméljük, hogy a közművelődési alapozó tanulmányaink az egyetemi tantervi és tananyag-reform részévé válva segítik a korszerű szemléletű, nem csupán a népművelés szűkebb területén eligazodó, a megújuló társadalmi kihívásokra választ adni,tudó, kellő hivatástudattal és felelőssége rendelkező közművelődési szakember-csoport megerősödését is.
Vissza