1.067.327

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Bevezetés a középiskolai anyanyelvi tantárgypedagógiába

Kézirat/Eötvös Loránd Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar

Szerző
Budapest
Kiadó: Nemzeti Tankönyvkiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 304 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Tankönyvi szám: J2-1486. Kézirat. Kihajtható melléklettel.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Tantárgypedagógiai jegyzetünknek az a rendeltetése, hogy - a szaktárgyi, ideológiai és az elméleti pedagógiai ismereteket alapnak tekintve - eligazítást adjon a középiskolai anyanyelvi nevelésnek... Tovább

Előszó

Tantárgypedagógiai jegyzetünknek az a rendeltetése, hogy - a szaktárgyi, ideológiai és az elméleti pedagógiai ismereteket alapnak tekintve - eligazítást adjon a középiskolai anyanyelvi nevelésnek azokban a kérdéseiben, amelyekben a magyar szakos tanárjelölteknek gyakorló munkájuk megkezdésekor megfelelő tájékozottsággal kell rendelkezniük. Tanácsadásról, módszerek ismertetéséről és nem didaktikai előírásokról lesz szó. A szerzők azt remélik, hogy gyakorló hallgatóink ezeket az ajánlásokat saját nevelői egyéniségükhöz igazítják, és a megismert metodikai lehetőségekből, valamint az iskolai tapasztalatokból ki fogják alakítani egyéni tanítási eljárásaikat.
A jegyzet olyan időpontban lát napvilágot, amikor új elvek alapján új tantervek, tankönyvek és egyéb kiadványok (tantervi útmutató, háttéranyag, tankönyvhasználati útmutató, tanmenetjavaslat stb.) jelentek meg. Ismeretes, hogy a magyar nyelvtan tanítása - az előző évtizedek jelentős törekvései ellenére - nem érte el a társadalmilag igényelt hatékonyságot. Ezért a 70-es évek elején a helyzet felülvizsgálatára és intézkedések sorozatára volt szükség. A reformtörekvések eredményeképpen 1978-ra - az új dokumentumok életbelépésével - jelentős változások következtek be ezen a téren. Tulajdonképpen még csak most jutottunk el egy olyan viszonylagos nyugalmi állapothoz, amely alkalmas lehet a kialakult szemlélet és gyakorlat feldolgozására, rögzítésére. Vissza

Tartalom

ELŐSZÓ 3
BEVEZETÉS 1
Az anyanyelvi tantárgypedagógia általános kérdései (Szemere Gyula) 7
Fejezetek a magyar nyelv tanításának történetéből (A. Jászó Anna) 12
Az anyanyelvi nevelés célja és feladatai (Szende Aladár) 45
AZ ANYANYELVI NEVELÉS MŰVELŐDÉSI ANYAGA 53
Az anyanyelvi nevelés tantervei 53
Az általános iskolai anyanyelvi tantervek (Fülöp Lajos) 54
A középiskolai anyanyelvi tantervek (Fülöp Lajos) 59
A középiskolai magyar nyelvi tankönyvek 69
A magyar nyelv tankönyvei a gimnáziumban (J. András Katalin - Honti Mária) 69
A szakközépiskola magyar nyelvi tankönyvei (Hangay Zoltán) 82
A fakultatív anyanyelvi nevelés (Fülöp Lajos) 94
AZ ANYANYELVI NEVELÉS SPECIÁLIS ELJÁRÁSAI 107
A nyelvi ismeretek kialakításának hagyományos útjai (Szemere Gyula) 109
A szemléltetés 109
A beszélgetés 114
A magyarázat 118
Újabb törekvések az anyanyelvi nevelésben (Szemere Gyula) 121
A programozott oktatás 122
A csoportmunka 129
A televíziós óra 131
A nyelvi ismeretek megszilárdításának módjai (Filó Katalin) 134
Az összefoglalás 134
A tankönyvvel való munka 135
Az ismétlés 137
A nyelvi ismeretek alkalmazásának eljárásai (Szemere Gyula - Nagy Ferenc) 139
A nyelvtani elemzés 140
Szintetikus gyakorlatok 150
A nyelvi tudásszint ellenőrzése és értékelése (Fülöp Lajos) 155
A követelményrendszer értelmezése 156
A teljesítmény és mérése, az értékelés, osztályozás 159
Feladatsor-minták 162
AZ ANYANYELVI KÉSZSÉGEK ÉS KÉPESSÉGEK FEJLESZTÉSE 170
A befogadás képességének fejlesztése (Szende Aladár) 170
A kifejezőképesség fejlesztése (Balassa László) 174
A szókincs fejlesztése 176
A szerkesztő- és formálóképesség fejlesztése 180
A tanulók beszédkultúrájának fejlesztése (Szemere Gyula) 187
A helyes magyar kiejtés alapkövetelményei 187
A kiejtés tanításának módszertani vonatkozásai 190
A beszédhibák és javításuk 195
A tágabb értelemben vett beszédművelés (Wacha Imre) 199
A mondat- és szövegfonetikai eszközök helyes használatának elsajátíttatása 208
A kulturált élőszóbeli megnyilatkozás fejlesztése 209
A helyesírás-tanítás módszerei (Szemere Gyula) 215
A helyesírás-tanítás tartalma 215
A tudatosítás, a gyakorlás és az ellenőrzés 216
A helyesírási szabályzat használata 222
A TANTÁRGYI ÁGAZATOK TANÍTÁSA 225
A tantárgyi ágazatok tanításának eljárásai (Szende Aladár) 225
A szövegtan oktatása 226
A leíró nyelvtan és a nyelvművelés tanítása 229
A stílusérzék fejlesztése 234
A nyelv általános és történeti szemléletének kialakítása 236
TERVEZÉS, ÓRATÍPUSOK, SZERVEZÉSI KÉRDÉSEK 243
Az anyanyelvi nevelés tervezése, a tanmenet (Filó Katalin) 243
A tematikus tervezés 244
A tanmenet elkészítése 245
Az anyanyelvi óra felépítése, az óratípusok (Filó Katalin) 254
Az új ismeretet feldolgozó óra 255
Az ismétlő-rendszerező óra 259
Az ismeretek alkalmazására szánt óra 260
Az ellenőrző óra 261
A vegyes típusú óra 262
Felkészülés a tanítási órára, óraelemzés (Filó Katalin) 266
Általános követelmények 266
Az óravázlat 271
Az anyanyelvi óra elemzése 271
AZ ANYANYELVI NEVELÉS KÜLÖNLEGES FELADATAI 275
A tanórán és az iskolán kívüli munka. A felnőttoktatás (B. Porkoláb Judit) 275
A felzárkóztató foglalkozások 276
A szakköri munka 277
A nyelvi ismeretterjesztés 278
A nyelvi versenyek 279
A felnőttoktatás 280
TANESZKÖZÖK, OKTATÁSTECHNOLÓGIA 283
Az anyanyelvi nevelés taneszközei (Hangay Zoltán) 283
A nyomtatott taneszközök 284
A nyomtatott grafikai taneszközök 288
Az auditív információhordozók 289
A vizuális információhordozók 289
Az audiovizuális információhordozók 292
Demonstrációs eszközök 292
A magyar nyelv oktatástechnológiája 293
Szaktanterem - osztályterem 294
IRODALOM 297
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem