kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát
Kiadó: | Harmat Kiadó |
---|---|
Kiadás helye: | Budapest |
Kiadás éve: | |
Kötés típusa: | Fűzött kemény papírkötés |
Oldalszám: | 535 oldal |
Sorozatcím: | |
Kötetszám: | |
Nyelv: | Magyar |
Méret: | 24 cm x 17 cm |
ISBN: | 963-9148-52-0 |
Megjegyzés: | Fekete-fehér ábrákat, illusztrációkat tartalmaz. |
Áttekintés | 1 |
Bevezetés | 2 |
Beszéljünk az elméletekről | 7 |
Tudomány vagy értelmezés: két nézet egy úszó elefántról | |
A megismerés módjai: az igazság felfedezése avagy a sokféle valóság létrehozása | |
Az emberi természet alapja: determinizmus vagy szabad akarat | |
Mit értékelünk jobban? Az objektivitást vagy az emancipációt? | |
Az elmélet célja: egyetemes törvények vagy értelmezési szabályok | |
Kutatási módszerek: kísérletezés, felmérés, szövegelemzés, etnográfia | |
Összegzés és előretekintés | |
Összefoglaló kérdések | |
A szavak súlya | 20 |
Ernest Bormann szimbolikus konvergencia-elmélete | |
Kísérlet: Ernest Bormann szimbolikus konvergencia-elmélete | |
Mitől jó egy empirikus elmélet? | |
Mitől jó egy értelmező elmélet? | |
A mérleg két serpenyője: hasonló súlyok és mértékek | |
Összefoglaló kérdések | |
A terület feltérképezése | 34 |
Hét tradíció a kommunikációs elméletek területén | |
A szociálpszichológiai hagyomány | |
A kibernetikai hagyomány | |
A retorika hagyomány | |
A szemiotikai hagyomány | |
A szociokulturális hagyomány | |
A társadalomkritikai hagyomány | |
A fenomenológiai hagyomány | |
A kommunikációs elmélet határai | |
Összefoglaló kérdések | |
Interperszonális kommunikáció | 34 |
Interperszonális üzenetek | 50 |
George Herbert Mead: Szimbolikus interakcionizmus | |
Jelentés: a társadalmi valóság konstrukciója | |
Nyelv: a jelentés forrása | |
Gondolat: a másik szerepének képzeletbeli átvétele | |
Az én, mint tükörkép | |
Közösség: mások elvárásainak szocializációs hatása | |
Példák az alkalmazott interakcionizmusra | |
Kritika: túlságosan grandiózus lenne az elmélet? | |
Összefoglaló kérdések | |
W. Barnett Pearce - Vernon Cronen: A jelentés összehangolt szabályozása | 65 |
A szociális konstruktivista ideál: kozmopolita kommunikátorok, akik egy pluralista világ kiváncsi polgárai | |
Társalkodók - az egység kötelékének megteremtése | |
Elmesélt, átélt, még el nem mondott történetek | |
A kozmopolita kommunikáció gyakorlata: koherencia nélküli | |
Összehangolás | |
Kritika: mit gondolnak az elméletalkotók a munkájukról? | |
Összefoglaló kérdések | |
Judee Burgoon: Az elvárások megsértésének elmélete | 80 |
A személyes térrel kapcsolatos elvárások: alkalmazkodni vagy kitérni? | |
Hogyan lesz egy bonyolult modellből elegáns elmélet? | |
Az elmélet alapfogalmai | |
Kritika: munka menet közben | |
Összefoglaló kérdések | |
David Buller - Judee Burgoon: Interperszonális megtévesztés elmélet | 92 |
Egy kialakulóban lévő elmélet az átgondolt interakciókról | |
Az információ stratégiai kezelése: mit mondanak és hogyan viselkednek | |
Azok, akik hazudnak | |
Kiszivárgás - az igazság (talán) kiderül | |
A partner dilemmája: jóhiszeműség vagy gyanakvás | |
Félre a kételyekkel: a megtévesztő alkalmazkodása partnere gyanújához | |
Kritika: miért ilyen bonyolult a megtévesztés tudományos elmélet? | |
Összefoglaló kérdések | |
Etikai megfontolások | 104 |
Imanuel Kant kategorikus imperatívusza | |
Ágoston Isten akaratáról | |
Sissela bok igazmondási alapelve | |
Jesse Delia: Konstruktivizmus | 111 |
Szerepkategorizáló kérdőív | |
Személyes konstrukciók, mint a kognitív összetettség bizonyítékai | |
A kognitív komplexitás három arca: megkülönböztetés, absztrakció és integráció | |
Kifinomult kommunikáció: személyre szabott üzenetek... | |
Üzenettervező gondolkodásmód - a hiányzó kapocs a komplexitás és a kifinomult kommunikáció között | |
A kifinomult kommunikáció hasznos hatása | |
A kifinomult beszélők új generációjának szocializációja | |
Kritika: a kognitív komplexitás megkérdőjelezése | |
Összefoglaló kérdések | |
Irwin Altma - Dalmas Taylor: A kapcsolat-elmélyülés elmélete | 127 |
A személyiség szerkezete: egy sokrétegű hagyma | |
Az intimitás alapja a feltárulkozás | |
Az önfeltárás mélysége és szélessége a közeledés szabályozása a nyereség-veszteség alapján | |
Kritika: a kapcsolat elmélyülés folyamatának visszafordítása | |
Összefoglaló kérdések | |
Charles Berger: A bizonytalanság-csökkentés elmélete | 138 |
Bizonytalanság-csökkentés: előrejelzés és magyarázat | |
Egy axiomatikus elmélet: biztosat a bizonytalanról | |
Teorémák: a bizonytalansági axiómák logikai ereje | |
A bizonytalansággal való megbirkózás stratégiái | |
Kritika: zavaró kételyek a bizonytalansággal kapcsolatban | |
Összefoglaló kérdések | |
Kapcsolataink karbantartása | 150 |
Paul Watzlawick: Az interakcionális nézőpont | 155 |
A család, mint rendszer | |
Az interperszonális kommunikáció alaptételei | |
Egy rendszer csapdájában - ahonnan nincs kiút | |
Átértelmezés: a szabályok megváltoztatásával megváltozik a játék is | |
Kritika: szükséges változtatások a rendszeren belül | |
Összefoglaló kérdések | |
Leslie Baxter - Barbara Montgomery: Kapcsolati dialektika | 168 |
A szoros kapcsolatok "húzó-taszító" dialektikája | |
A kapcsolati dialektika három példája: összetartozás-függetlenség, biztonság-bizonytalanság, nyitottság-zárkózottság | |
Párhuzamos dialektika a pár és az őket körülvevő társadalmi környezet között: beilleszkedés-elkülönülés, konvencionalitás-egyediség, nyilvánosságra hozás-eltitkolás | |
A dialektikus feszültség kezelése: az ellentmondások leküzdésének módja | |
Kritika: mihez kezdjünk a kapcsolatok szövevényével? | |
Összefoglaló kérdések | |
Befolyásolás | 181 |
Muzafer Sherif: A társadalmi megítélés elmélete | |
Attitűd-sávok: Elfogadás, elutasítás, és el nem kötelezettség | |
Személyes bevonódás - az érdekeltek bizonyossága | |
Az üzenet megítélése: kontraszt és asszimilációs hibák | |
Véleménykülönbségek és attitűdcsere | |
Praktikus tanácsok a meggyőzéshez | |
Az eltérő vélemény elfogadásának bizonyítékai | |
Kritika: elméletileg milyen széles az elfogadási sávunk? | |
Összefoglaló kérdések | |
Richard Petty - John Cacioppo: Az elaboráció valószínűségi modellje | 196 |
Főút és kerülőút: a meggyőzés alternatív ösvényei | |
Az elraborációs motiváció: vajon megéri? | |
Az elaboráció képessége kitől és mikor várható el | |
Az elaboráció típusai objektív és elfogult gondolkodás | |
Elaborációs érvek erősek, gyengék és semlegesek | |
A kerülőút jegyei a befolyásolás másik módja | |
A kerülőút korlátai | |
A módszer kiválasztása praktikus tanácsok a meggyőzés művészeinek | |
Kritika a modell továbbgondolása | |
Összefoglaló kérdések | |
Etikai megfontolások | 208 |
Martin Buber dialógus etikája | |
Thomas Nielsen jelentős választás felfogása | |
Csoportos és nyilvános kommunikációja | 211 |
Csoportos döntéshozatal | 211 |
Randy Hirokawa - Dennis Gouran: A csoportos döntéshozatal funkcionális szemlélete | |
A hatásos döntéshozatal négy funkciója | |
A funkciók prioritása | |
A kommunikáció szerepe a funkciók betöltésében | |
Kísérleti körülmények között vizsgált csoportok | |
Gyakorlati tanácsok amatőröknek és szakembereknek | |
Kritika: túlértékelt ésszerűség? | |
Összefoglaló kérdések | |
Marshall Scott Poole: Az alkalmazott szerkezetalkotás elmélete | 228 |
A többlépcsős modell kialakítása | |
Szerkezetalkotás: szabályok és eszközök felhasználásával történő termelés és újratermelés | |
Esettanulmány | |
Kritikus interakciók: erkölcsi, kommunikációs és hatalmi vonzatú döntések | |
Szabályok és eszközök helyes és helytelen használata | |
Hát akkor hogyan éljünk.. a csoportban? | |
Kritika: Giddens-szel tűzön-vízen át | |
Összefoglaló kérdések | |
Szervezeti kommunikáció | 240 |
Karl Weick: Szervezetek információs rendszerekként való megközelítése | 242 |
A szervezés célja: a többértelmű információk értelmezése | |
Az egyetem, mint a laza kapcsolatok rendszere | |
Az egyetem, mint a környezet számára nyitott rendszer | |
A szociokulturális evolúció háromlépcsős fejlődése | |
Kritika: a metafora előnyei és hátrányai | |
Összefoglaló kérdések | |
Clifford Geertz - Michael Pacanowsky: A szervezetek kulturális megközelítése | 254 |
A kultúra, mint a szervezeti élet metaforája | |
A kultúra fogalma | |
Alapos leírás - amivel az etnográfusok foglalkoznak | |
Metaforák: Vegyük komolyan a nyelvet | |
A történet szimbolikus értelmezése | |
A regény: a tudományos diskurzus formája | |
Szertartás: így is volt, így is marad | |
A vezető, mint a változás ügynöke | |
Kritika: hasznos-e a kulturális megközelítés? | |
Összefoglaló kérdések | |
Stanley Deetz: A szervezeti kommunikáció társadalomkritikai elmélete | |
A mindennapi élet nagyvállalati uralma | |
Információ kontra kommunikáció: a számottevő különbség | |
Stratégia - konkrét vezetői lépések a hatalom kiterjesztése érdekében | |
Beleegyezés - ellenállás nélküli burkolt ellenőrzés | |
Részvétel - a gondolatok szabad piaca | |
Érdeklődés - demokrácia a gyakorlatban | |
A Szaturnusz vállalat - az érintettek közreműködésének modellje | |
Kritika: a munkahelyi demokrácia csupán álom? | |
Összefoglaló kérdések | |
Nyilvános retorika | 278 |
Arisztotelész retorikája | 282 |
Retorika: A meggyőzés esélyének növelése | |
Retorikai bizonyíték: Logos, Ethos és Pathos | |
A retorika öt alapszabálya | |
Kritika: az idő próbája | |
Összefoglaló kérdések | |
Kenneth Burke: A dramatizálás | 292 |
Azonosulás: a meggyőzés elengedhetetlen eszköze | |
A dramatizálás öt aranyszabálya | |
Bűntudat és megváltás körforgása - minden retorika alapja | |
Retorikai kritika - dramatizált megközelítés | |
Kritika: a kritikus elemzésének értékelése | |
Összefoglaló kérdések | |
Walter Fisher: Narratív paradigma | 302 |
A meggyőző történet | |
Narráció és paradigma: fogalommagyarázat | |
Paradigmaváltás: a racionális-világ paradigmától a narratív paradigmáig | |
Narratív ésszerűség: összefüggés és hitelesség | |
Kritika: összefüggő és hiteles-e Fisher története? | |
Összefoglaló kérdések | |
Etikai megfontolások | 312 |
Az arisztotelészi középút | |
Cornel West prófétai pragmatizmusa | |
Tömegkommunikáció | |
Média és kultúra | 318 |
Marshall McLuhan: Technológiai determinizmus | 321 |
Kommunikációs találmányok a történelem súlypontjai | |
Miközben alakítjuk eszközeinket, azok is formálnak bennünket | |
A médium maga az üzenet | |
A múlt vizsgálata: a történelem elemzése a média szemszögéből | |
A televízió mint langyos médium | |
Egy korszak küszöbén: néhány példa | |
Egy új korszak hajnala? | |
Kritika: nem létezik, hogy igaza legyen! De ha mégis? | |
Összefoglaló kérdések | |
Roland Barthes: Szemiotika | 334 |
Hogyan birkózzunk meg a jelekkel | |
A sárga szalag transzformációja: a megbélyegzés megbocsátásától a győzelem feletti büszkeségig | |
Mítoszteremtés: a történelem jelének lecsupaszítása | |
Egy homogén társadalom mítoszának leleplezése | |
A tömegkommunikáció szemiotikája: "Bárcsak olyan lehetnék, mint Mike" | |
Kritika: A mitikus jelek mindig megerősítik a status quo-t? | |
Összefoglaló kérdések | |
Stuart Hall: Kultúrakutatás | 345 |
A média által közvetített ideológia | |
A kultúrakutatás kezdetei jelentésalkotás | |
Nagyvállalatok kontrollja a tömegkommunikáció fölött | |
A média szerepe az öbölháborúban | |
Az önfejű közönség | |
Kritika: honnan tudjuk, hogy kinek van igaza? | |
Összefoglaló kérdések | |
A média hatásai | 356 |
George Gerbner: A kutivációs elmélet | 359 |
Erőszak-index | |
Ugyannyi erőszak, eltérő kockázat | |
A nézőközönség profiljának meghatározása | |
Az értelem felszántása: mély barázdák kontra kisimult homlok | |
Főáramhoz csatolás vő, kordábantartás | |
Rezonancia | |
Kritika: a televízió hatása és világkép közti összefüggés-jelentős, elenyésző, szoros | |
Összefoglaló kérdések | |
Maxwell McCombs - Donald Shaw: A témameghatározás elmélete | 369 |
Az elsődleges témameghatározás: nem az a lényeg, hogy mit gondolunk | |
Hanem hogy miről gondolkodunk | |
Egy időszerű elmélet | |
A média és a nyilvánosság által meghatározott téma: erős hasonlóság | |
Mi minek az oka? | |
Kikre van legnagyobb hatással a média témaválasztása? | |
Milyen témák válnak közügyekké a média hatására? | |
Körülhatárolás: meghatározó szempontok közvetítése | |
Helyesbített főcím: nemcsak az a lényeg, miről gondolkodunk, hanem hogy hogyan gondolkodunk arról | |
De ki határozza meg a témameghatározók témáit? | |
Kritika: túlságosan korlátozott hatás ilyen széles hatáskörben? | |
Összefoglaló kérdések | |
Byron Reeves - Clifford Nass: A médiaegyenlet | |
A médiaegyenlet: média=való élet | |
Túl a tiltakozó ösztönön: "én tudom, hogy egy kép nem azonos a személlyel" | |
Régi agy, új technológia | |
Az egyenlet bizonyítása | |
Kritika: egy érdekes egyirányú kapcsolat | |
Összefoglaló kérdések | |
Etikai megfontolása | 394 |
Jürgen Habermas diskurzusetikája | |
Clifford Christians közösségi etikája | |
A kulturális kontextus | 397 |
A kultúraközi kommunikáció | 398 |
William Gudykunst: A szorongás/bizonytalanság kezelésének elmélete | 401 |
Megérkezik az idegen | |
Hatékony kommunikáció: a megfontoltság eredménye | |
Szorongás és bizonytalanság: a kulturális változatosság következményei | |
A szorongás és bizonytalanság kezelése eltérő kultúrák összeütközésekor | |
Kritika: csoportközi változóktól elborítva | |
Összefoglaló kérdések | |
Stella Ting-Toomey: Az arculat-mentés elmélete | 413 |
Individualizmus és kollektivizmus | |
A sokarcú arculat | |
Arculat: híd kultúra és konfliktuskezelés között | |
Vissza a rajztáblához: stílusok és erőviszonyok | |
Alkalmazás: megfelelő interkulturális arculatteremtés | |
Kritika: az egyéni különbségek zavaró jelenléte | |
Összefoglaló kérdések | |
Gerry Philipsen: A beszédkódok elmélete (A kommunikáció etnográfiája) | 428 |
A beszédkód mint megkülönböztető jegy | |
A beszédkódok természete | |
A beszéd jelentései | |
A beszédkódok színtere | |
A beszédkódok diszkurzív ereje | |
Gyakorlati etnográfia | |
Kritika: különböző beszédkódok a kommunikációelméletben | |
Összefoglaló kérdések | |
Nemek és kommunikáció | 440 |
Deborah Tannen: Nemek nyelvi dialektusai | 444 |
Harry és Sally találkozása: két kultúra összecsapása | |
Kapcsolatorientált nők kontra státuszorientált férfiak | |
Kapcsolatteremtés kontra tájékoztatás | |
"Már kezded érteni" | |
Kritika: tannen túl elnéző lenne a tudomány és a férfiak iránt? | |
Összefoglaló kérdések | |
Sandra Harding - Julia T. Wood: Az álláspont-elmélet | 456 |
A feminista álláspont filozófiai és irodalmi gyökerei | |
A nők mint marginális csoport | |
A meghatározatlan helyről származó tudás kontra helyhez kötött tudomány | |
Hangúlyozott objektivitás: a kevésbé részrehajló női álláspont | |
Az elmélettől a gyakorlatig: kommunikációkutatás női nézőpontból | |
Kritika: a marginális álláspont(ok) felfedezése | |
Összefoglaló kérdések | |
Cheris Kramarae: Az elnémított csoport elmélete | 469 |
Társadalmilag néma csoportok: fekete lyuk mások világában | |
A férihatalom tapasztalatok megnevezésében | |
A férfiak, mint a kommunikáció őrei | |
Nők igazsága a férfiak beszélgetésében: fordítási problémák | |
Felszólalás szűk körben: nők közötti kapcsolattartás | |
Nyilvános felszólalás: feminista szótár | |
Szexuális zaklatás: fogalomalkotás egy tapasztalati tény megjelelölésére | |
Kritika: nehéz megfelelő férfit találni (és megváltoztatni)? | |
Összefoglaló kérdések | |
Etikai megfontolások | 482 |
Carol Gilligan nézete az eltérő "hangvételről" | |
Seyla Bernhabib egyetemes interakció elmélete | |
Integráció | 485 |
Kommunikációelmélet | 486 |
Kiút a káoszból | 490 |
Az elméletek elhelyezése egy empirikus-értelmező skálán | |
"Egyfelől...másfelől" | |
Négy lehetőség az empirikus és értelmező kutató számára: elutasítás, tisztelet, együttműködés, szövetkezés | |
Az alacsonyabb rendű tudomány elutasítása | |
A különbségek tisztelete és elismerése | |
Együttműködés azzal, akivel kell | |
A "már jön a gyerek" miatt kötött házasságból született utód megkeresztelése | |
Záró megjegyzések | |
Összefoglaló kérdések | |
Az elméletek rövid összefoglalása | 500 |
Kommunikációelmélettel foglalkozó tudományos folyóiratok | 506 |
A kommunikációelméleteket alátámasztó filmek | 506 |
Jegyzetek | 509 |
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.