1.056.260

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Bevezetés a filozófiába

Tankönyv

Szerző

Kiadó: Wesley János Lelkészképző Főiskola
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 106 oldal
Sorozatcím: Wesley-könyvek
Kötetszám: 3
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 16 cm
ISBN: 963-002-371-7
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Mi a filozófia? A szó görög eredetű. Tükörfordítása az lenne, hogy a „bölcsesség szeretete". Ez azonban csak a szó magyarázata és nem a fogalom meghatározása. Megtudjuk belőle azt, hogyan értsük a... Tovább

Előszó

Mi a filozófia? A szó görög eredetű. Tükörfordítása az lenne, hogy a „bölcsesség szeretete". Ez azonban csak a szó magyarázata és nem a fogalom meghatározása. Megtudjuk belőle azt, hogyan értsük a szót, azt azonban nem, hogy maga a dolog micsoda. Megtehetjük azt, hogy megkérdezzük magukat a filozófusokat. Meglepetésben lesz részünk. Kis túlzással: annyiféle választ fogunk kapni, ahányan vannak. Akadnak, akik tudománynak tekintik. Abban azonban nincs egyetértés, hogy mi lenne a tárgya. Az egyik felfogás szerint a világról való egységes tudássá szintetizálná az egyes szaktudományok részeredményeit. Egy másik elképzelés azt vallja, hogy a filozófia tudományának tárgyai a szaktudományok: nyelvük, fogalmaik, módszereik, előfeltevéseik. A szaktudományok például törvényszerűségeket állapítanak meg a saját kutatási területükön, annak tisztázása pedig, hogy maga a törvényszerűség micsoda, a filozófia feladata. Egy harmadik nézet szerint a filozófia az emberi gondolkodás és megismerés tudománya. Ismét másik álláspont szerint a filozófia tárgya a dolgok legáltalánosabb tulajdonsága, a létezés. Vannak, akik történetileg elemzik, szerintük inkább valamiféle „előtudomány". Ők úgy gondolják, hogy a filozófia a mitologikus világkép riválisaként jelent meg a Kr. e. 6-5. századi hellén kultúrában, vele szemben a fogalmi tudás igényét képviselte, s hosszú ideig minden tudásterületet magában foglalt. Azután - a 16-17. századtól kezdődően fokozódó gyorsasággal - kiváltak belőle a tudás egyes részterületeit művelő szaktudományok. így a filozófia végül „kiürül", létalapját veszíti, muzeális emléktárggyá válik. Vannak azután olyan felfogások, amelyek szerint a filozófia nem tudomány, hanem az emberi szellem ugyanolyan sajátos, önálló terméke, mint a tudományok vagy a művészetek. Az egyik ilyen nézet szerint a filozófia egyfajta gondolkodási beállítottság: a tekintélyellenesség, a kételkedés örök szellemi attitűdje. Eszerint a filozófia lényege az, hogy soha semmit sem szabad bizonyosnak, kézenfekvőnek, magától értetődőnek elfogadni, mindig mindenben kételkedni kell. Egy 20. századi német filozófus, Karl Jaspers például úgy fogalmazott, hogy „...a filozófia lényege nem az igazság birtoklása, hanem az igazság keresése... úton-levést jelent. Kérdései lényegesebbek válaszainál, 5 minden kérdése további kérdést szül." Egy másik ilyen álláspont szerint pedig a filozófiában egy életérzés fejeződik ki. Ez lehet az ember otthontalanságának érzése a világban - különösen a romantikusok találták vonzónak ezt a gondolatot; vagy az emberi élet „határhelyzeteinek" - különösen a legvégső határhelyzetnek: a halálnak - a tudatosítása. Ha a filozófia ennyire próteuszi arcú, akkor hogyan lehetne megfogalmazni most, az elején azt, hogy miről szól ez a tankönyv? Mire a végére jutunk, tudni fogjuk, de ez nem segít az elinduláskor. Ezért fogjunk hozzá másképpen. Ez nem hagyományos értelemben vett tankönyv. A filozófiába a legjobb bevezetés a filozófusok műveinek az olvasása. E tekintetben a filozófia hasonlít a szépirodalomhoz. A tankönyv szükséges rossz, csak arra való, hogy megtanítson olvasni. Akkor éri el a célját, ha olvasó emberekké nevel. Segítséget kell adnia az alkotások olvasásához, s nem helyettesítenie azt. Ezért a könyv felerészben filozófusoktól válogatott szemelvényeket tartalmaz, lehetőleg könnyen olvashatóakat, elsősorban a klasszikus, a 18. század végével lezáruló európai filozófia területéről. Olyanokat, amelyek - a teljesség igénye nélkül - bemutatják ennek a filozófiának néhány fontosabb problémáját. A könyv másik fele a segítség az olvasáshoz: néhány szempont, egy-két fogalom magyarázata, néhány rövid életrajz. Befejezésül csak annyit: a filozófiai szövegek olvasására is igaz az, hogy a kérdezni tudás a legfontosabb. Akkor válnak értelmesekké, ha megtanulunk okos kérdéseket találni hozzájuk. Vissza

Tartalom

Előszó 9
Bevezetés
A józan ész 11
G.E.Moore: Mi a filozófia?
Kétely 14
I. R. Descartes: Elmélkedések az első filozófiáról
II. Diogenész Laertiosz: Híres filozófusok élete
III. B.Russell: A filozófia alapproblémái
Lét
Látszat és valóság - az ideatan 20
I. Platón: Állam (A lét három formája)
II. Platón: Állam (A megismerés tárgya négyféle...)
III. Platón: Állam (Barlanghasonlat)
Az arisztotelészi alternatíva 26
I. Az ideatan bírálata - Arisztotelész: Metafizika
II. Kategóriák - Arisztotelész: Organon
III. A szubsztancia - Arisztotelész: Metafizika
Létezik-e abszolút tér és idő? 34
I. I. Newton: A természetfilozófia matematikai alapjai
II. Arisztotelész: Fizika
III. G. W.F.Hegel: A természetfilozófia
IV. Aurelius Augustinus (Szent Ágoston): Vallomások
Ismeret
Elvonatkoztatás és reflexió 40
I. Platón: Theaitétosz
II. J. Locke: Értekezés az emberi értelemről
III. G. W.F.Hegel: A logika
IV. G. W.F.Hegel: Ki gondolkodik elvontan?
Tapasztalat 45
I. A megismerés két útja - F. Bacon: Nóvum Orgánum
II. Új idea-fogalom -J. Locke: Értekezés az emberi értelemről
III. Új szubsztancia-fogalom - J. Locke: Értekezés az emberi értelemről
IV. Kauzális érzékelés-elmélet - J. Locke: Értekezés az emberi értelemről
A tapasztalat korlátai 52
I. B. Russell: A filozófia alapproblémái
II. J. Locke: Értekezés az emberi értelemről
III. G. W. Leibniz: Újabb vizsgálódások az emberi értelemről
A kauzalitás mint probléma 60
I. B. de Spinoza: Etika
II. D. Hume: Tanulmány az emberi értelemről
Létezik-e egyáltalán anyag 64
G.Berkeley: Tanulmány az emberi megismerés alapelveiről
Nyelv
Természet vagy konvenció - a nevek eredete 70
Platón: Kratülosz
Mit jelentenek a nevek? 75
J. Locke: Értekezés az emberi értelemről
A nominalista alternatíva 79
I. G.Berkeley: Tanulmány az emberi megismerés alapelveiről
II. D. Hume: Értekezés az emberi természetről
Igazság
Az „igazság" jelentése
I. J. Locke: Értekezés az emberi értelemről 85
II. G. W. Leibniz: Monadológia
Összefoglalás 91
Kant kopernikuszi fordulata 92
I. Kant: A tiszta ész kritikája
Befejezés
Befejezés helyett - a marhasült problémája
B. Russell: Filozófiai fejlődésem 97
Függelék
Fogalomtár 98
A szemelvények forrásai 104
További ajánlott művek 105

Keresztes György

Keresztes György műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Keresztes György könyvek, művek
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Bevezetés a filozófiába
Állapot:
2.640 ,-Ft
13 pont kapható
Kosárba