Előszó
Részlet a könyvből:
"A tudomány, az emberi gondolkodás, egyszóval a kultúra elválaszthatatlan az Írástól. Az íráskultúra, az írásművészet műveltségünk szerves része. Az állami, társadalmi, gazdasági élet minden tényét írás rögzíti. A betű és ezzel együtt a betűművészet igénye ma sokrétűbb mint valaha - még akkor is, ha nem elégül ki mindig maradéktalanul.
A könyvnyomtatást megelőző korral szemben változás az, hogy kézzel írott szöveget kevesebbet látunk; maguk az "Írástudók", a kódexírók utódai, a kézzel írott betűvel közvetlenül ritkán lépnek a nyilvánosság elé. A folyóírás lassanként kizárólag a fogalmazvány, feljegyzés, vagy magánlevél céljára szolgál, minősége ezért is hanyatlott. A nyomtatott, vagy más módon sokszorosított, illetőleg gépírással készült szövegen kívül alkalmazunk fényfeliratokat, kerámia vagy öntött fémbetűket, maratott betűt stb. A legősibb módon készülnek emlékművek, emléktáblák, épületek kőbevésett feliratai, mint a kézileg kimunkált betű ma is meglevő formái.
Kézírásos betűvel, úgynevezett grafikus betűvel ma alkalmi feliratokon találkozhatunk: kirakatokban, üzletekben, kiállításokon. Alkalmi jellegűek, de színvonaluk folytán gyakran kiemelkednek az előbb említettek közül egyes kiállítások, nemzetközi vásárok grafikáin, diagramjain alkalmazott felíratok, betűk. (Újabban ezeket fotózva nagyítják, néha kivágva ragasztják fel a tablóra.)
Igényességük sokszor a kiállítási grafikához kapcsolja a kereskedelemben és iparban alkalmazott grafika (reklám, csomagolás, védjegy, signette), a bélyeg, a pénz feliratait. Jelentősek a plakát betűi, mert ezek bár sokszorosítottak, mégis többnyire egyedi tervezés eredményei. A művészi plakát nem egyszer alapgondolatában is a betűre épül, mindenesetre azonban a célnak megfelelő ízléses betű alkalmazását követeli meg és lehetőséget nyújt eredeti megoldásokra.
Az írással foglalkozó emberek szempontjából összegezve tehát azt mondhatjuk, hogy a technika fejlődésével munkaterületük kiterjedt, ezen belül súlypontja eltolódott:
1. A felirat-tervező tevékenység lényegében változatlan (római feliratok - emlékmű felirat).
2. A betűíró munkaterülete kiszélesedett (régen kódex, oklevél - alkalmi felirat, kiállítási grafika).
3. A betűtervezés jelentősége megnőtt. A könyvnyomtatás előtt még ösztönös tevékenység, utána tudatos. Ma: nyomdai betűtervezés, mely a különböző és megnövekedett igényeket elégíti ki, továbbá plakát, kereskedelmi grafika, oklevél stb. sokszorosított feliratai.
Az építészi, mérnöki tervrajzok kottázása, feliratai betűírói tevékenységet igényelnek, többnyire sokszorosításra kerülnek. Főszempont ezeknél általában a jó olvashatóság, csinos megjelenés. Mégis egyes címfeliratoknál, tervpályázat vagy diplomaterv esetén a követelmények magasabbak.
A tervező építész sokszor fel írat-tervező is: homlokzati felirat, portál, emlékmű tervezés esetén, vagy pedig az épület belső terének kialakítása során. Ilyenkor a felirat arányainak megállapítása, elhelyezése a betű kialakításával egyenrangú feladat.
Ha tisztában vagyunk azzal, hogy minden esetben a célnak leginkább megfelelő betűt kell alkalmazni, akkor nem vitás, hogy a betűtípusokra, feliratok megtervezésére vonatkozólag bizonyos alapismeretekre van szükségünk."
Vissza