1.067.053

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Betonburkolatok

Szerző
Szerkesztő
Lektor

Kiadó: Magyar Betonburkolat Egyesület
Kiadás helye:
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött kemény papírkötés
Oldalszám: 427 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 30 cm x 21 cm
ISBN: 978-963-08-4585-4
Megjegyzés: Színes fotókkal, ábrákkal.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A betonburkolatok Magyarországon a XXI. század kezdetén a közúthálózat néhány százalékát képviselik, a repülőterek és a logisztikai központok szilárd burkolattal ellátott területein döntő hányadban... Tovább

Előszó

A betonburkolatok Magyarországon a XXI. század kezdetén a közúthálózat néhány százalékát képviselik, a repülőterek és a logisztikai központok szilárd burkolattal ellátott területein döntő hányadban vannak jelen. A betonburkolatú utak építése Magyarországon - néhány korai kezdeményezéstől eltekintve az I. világháborút követő gazdasági konszolidáció részeként - az 1920-as évek második felében kezdődött. A II. világháborúig a pormentes utak, majd a háborút kövező időszakban az új nyomvonalon létesített főutak jelentős hosszban 1975-ig betonburkolattal épültek. Ekkor függesztették fel a betonburkolatú M7-es autópálya építését Zamárdinál, és ezzel a betonburkolat alkalmazását az országos közúthálózaton, mert Magyarországon az akkori technológia szerint készült betonburkolat a kor legjobb technológiai színvonalán megvalósuló hengereltaszfalt-burkolatokkal szemben mind szolgáltatási színvonal, alkalmazási rugalmasság, építési és fenntartási költségszint, mind téli üzemeltetési megbízhatóság szempontjából versenyképtelenné vált.
Az 1980-as évek végével az intenzív nehézforgalom egyes nagyforgalmú aszfaltburkolatú útszakaszokon mély nyomvályúk megjelenéséhez vezetett. Az aszfaltkeverékek plasztikus deformációval szembeni ellenálló képességének javítása nem vezetett olyan eredményre, amely az ilyen utakon a balesetveszélyes nyomvályúk keletkezését kizárta volna. Az országos közúthálózat kezeléséért felelős szervezet előtt az 1990-es évek második felében világossá vált, hogy vannak olyan forgalmi igénybevételek, amelyeknek a rugalmas, illetve félmerev útpályaszerkezetek aszfaltburkolatai nem tudnak ellenállni. A hosszú élettartamú útburkolatok kifejlesztése során kialakult nemzetközi gyakorlat tanulmányozása, a sűrű kamionforgalommal terhelt hazai aszfaltburkolatú utak fenntartásának tapasztalatai, a betonburkolatoknak az országos közúthálózaton való ismételt alkalmazásba vétele gondolatát erősítették meg. A Közlekedéstudományi Intézetben végzett előkészítő kísérleti munka, az Utiber Kft. független mérnöki felügyelete mellet a Betonútépítő Nemzetközi Építőipari Rt., majd Betonút Zrt. és a Vegyépszer Zrt. által megvalósított próbaszakaszok építése és r értékelése, valamint a Magyar Útügyi Társaság irányításával a korszerűsített műszaki szabályozás készítette elő a Nemzeti Autópálya Rt.-nek azt a javaslatát, aminek alapján a kormány a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium előterjesztésére 2003-ban úgy határozott, hogy az M0-s útgyűrűn és az M31-es autópályán betonburkolat épüljön. Ezzel a döntéssel visszatért a betonburkolat az országos közúthálózatra. A döntést megalapozta az a tény is, hogy a tartóssági előnyökön felül ennek a burkolattípusnak volt a két létesítményre 30 éves vizsgálati időszakra vonatkozóan elvégzett életciklus elemzés szerint a legalacsonyabb élettartamköltsége. Vissza

Tartalom

Ajánlás 9
1. Az utak, repülőterek és logisztikai létesítmények pályaszerkezeteivel szemben
támasztott igények 11
2. A betonburkolatok fejlődésének története 13
2.1. A hidraulikus kötőanyagok ókori alkalmazása 13
2.2. A betonburkolatok építésének kezdetei 14
2.3. A betonburkolatok építésének magyarországi fejlődése 15
2.4. A betonburkolatok építésének szüneteltetése az országos közúthálózaton 21
2.5. Az 1927-1975-ig épített közúti betonburkolatok tartóssági problémái 22
2.6. Repülőtéri betonburkolatok 24
2.7. Visszatért a betonburkolat az országos közúthálózatra 25
2.8. A betonburkolat építés tudományos megalapozása Magyarországon 27
Hivatkozások 28
3. A pályaszerkezet-típus kiválasztásának irányelvei 31
3.1. Utak 31
3.2. Repülőterek 34
3.3. A pályaszerkezet és burkolata kiválasztásához még számba venni javasolt hatások 36
3.4. Életciklus elemzés 44
Hivatkozások 48
4. A betonburkolatok fajtái és alkalmazási területeik 51
4.1. Hézagolt betonburkolatok 51
4.2. Folytonosan vasalt betonburkolatok 53
4.3. Vékonybeton burkolatok 55
4.4. Hengerelt betonburkolatok 60
4.5. Feszített betonburkolatok 62
4.6. Körforgalmú csomópontok betonburkolatának sajátosságai 69
Hivatkozások 70
5. Betonburkolatok tervezése és méretezése 73
5.1. Általános szempontok 73
5.2. A hézagolt betonburkolatok méretezésének és tervezésének alapelvei 75
5.3. A hézagok tervezése, fajtáik 86
5.4. Folytonosan vasalt betonburkolatok 103
5.5. Feszített betonburkolatok méretezésének alapelve 110
5.6. Vékonybeton burkolatok 111
5.7. Kisforgalmú utak betonburkolatú pályaszerkezete 114
5.8. Víztelenítés 114
Hivatkozások 121
6. Hidakon, alagutakban átvezetett betonburkolatok 123
6.1. A hidakon átvezetett betonburkolat 123
6.2. Alagutak betonburkolatú útpályái 133
Hivatkozások 137
7. Repülőtéri betonburkolatok 139
7.1. Az FA A burkolatméretezési eljárásainak alapelvei 141
7.2. A betonburkolat hézagai 154
7.3. Folytonos vasalású betonburkolat 156
7.4. A burkolatterhelés és -teherbírás közlésének egységes módszere 156
Hivatkozások 164
8. Számítógépen futtatható interaktív méretezési eljárások áttekintése 165
8.1. A svéd betonburkolat-méretezési eljárás 166
8.2. Az Amerikai Egyesült Államokban használt Tervezési Útmutató 168
Hivatkozások 170
9. A betonburkolatok anyagai, betonkeverék tervezés 173
9.1. Az alapanyagokkal szemben támasztott követelmények 173
9.2. Pályaburkolati betonok tervezési követelményei 179
9.3. A pályaburkolati beton típusvizsgálata 183
9.4. A kész pályaburkolati betonok követelményei, kapcsolódó vizsgálatok 183
9.5. Hengerelt betonburkolatok tervezési követelményei 188
Hivatkozások 192
10. Betonburkolatok építése 193
10.1. Betonkeverék gyártás és szállítás 193
10.2. Betonburkolatok építési módszereinek fejlődése 196
10.3. A betonburkolatú pályaszerkezet építése 206
10.4. A vékonybeton burkolat építéstechnológiájának fő szempontjai 225
10.5. A burkolatépítés során elkövethető hibák 227
Hivatkozások 228
11. Minőségellenőrzés és minősítés 231
11.1. Próbakeverés 231
11.2. A betonkeverék összetevőinek vizsgálata a próbakeveréshez 231
11.3. Frissbeton vizsgálatok 232
11.4. A megszilárdult beton tulajdonságainak vizsgálata 232
11.5. A burkolatépítés kiegészítő anyagainak és adalékszereinek vizsgálata 234
11.7. Próbaszakasz építés 236
11.8. Üzemszerű beépítés 237
11.9. Minősítés 237
11.10. A kontrol laboratórium helye és szerepe a minőségvizsgálatban 238
Hivatkozások 240
12. Betonburkolatok üzemeltetése, fenntartása, rehabilitációja 241
12.1. Betonburkolatok üzemeltetése 241
12.2. Beton- és kompozitburkolatok fenntartása 243
12.3. Beton-és kompozitburkolatú útpályaszerkezetek rehabilitációja 255
12.4. Vékonybeton burkolatok javítása 258
12.5. Repülőtéri betonburkolatok rehabilitációja 261
Hivatkozások 271
FÜGGELÉK 272
Fogalom meghatározások 413
Mértékegységek 427
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem