Előszó
A könyv elsődleges feladata, hogy megtanítsa használóit orosz nyelven beszélgetni. Olyan középiskolásoknak, főiskolásoknak, egyetemistáknak, nyelvvizsgára készülőknek ajánljuk, akik az orosz nyelv alapjait már elsajátították és a céljuk az, hogy középfokú nyelvtudásra tegyenek szert.
A könyv 12 azonos felépítésű részből áll, amelyek mindegyike önálló egységet alkot. A témakörök változatosak. Szerepel közöttük képes történet, publicisztika, bűnügyi történet, irodalmi szemelvény mai orosz íróktól, humoros elbeszélés stb. Célunk ezzel az volt, hogy a nyelvtanuló az orosz nyelv minden „rétegébe" bepillantást nyerjen. De minden részben közös az, hogy - megfelelő lexikai előkészítés után - beszélgetésre, véleménymondásra serkent. Az egyes témakörök lehetőséget adnak a nyelvvizsga lexikai anyagának feldolgozására (személyi adatok, család, munka, pályaválasztás, vásárlás, sport, utazás, turizmus stb.), valamint a nyelvi etikett legfontosabb kliséinek begyakorlására. A feladatok túlnyomó többsége lexikai jellegű, de segítségükkel lehetőség van a legfontosabb, a magyarok számára nehézséget jelentő nyelvtani szerkezetek gyakorlására is. Főleg a különböző transzformációs feladatok készültek ezzel a céllal.
Minden rész egy előkészítő feladatsorral kezdődik. Itt megismerkedhetünk a szöveg legfontosabb kifejezéseivel és beszédfordulataival. Így a szöveg globális megértése szótár nélkül is lehetséges. A megértés fokát a szöveg utáni első feladatsor ellenőrzi. Ahhoz, hogy beszélgetni tudjunk az adott témáról, meg kell tanulnunk használni a szövegben szereplő legfontosabb kifejezéseket. Erre szolgál a második feladatsor. A harmadikban megbeszélhetjük a szöveg legérdekesebb részleteit, a szereplők viselkedését, jellemét, cselekedeteik mozgatórugóit. Az utolsó részben következik a vita, amely a szöveg által felvetett érdekes, a mindennapi élettel kapcsolatos kérdésekről folyik. A pro és kontra érvek felsorolása elősegíti, hogy könnyebben induljon a beszélgetés, ismét előkerüljenek a fontos részletek, vagy a szereplők viselkedéséből következő megállapítások.
Egy ilyen több részből álló feladatsor, amely megfelelő mértékben „forgatja meg" a kötetlenebb beszélgetéshez szükséges lexikát, feltehetően a beszédgátlás leküzdéséhez is hozzájárul, mivel a nyelvtanuló már tudja, hogy miről beszéljen, hogyan és nem utolsó sorban mivel. (Értem ezalatt a szükséges szókincset!) Remélhetőleg a könyv segít valamit nyelvoktatásunknak azon a gondján, hogy a társalgási készség kialakítása ugyan cél, de ehhez nincsenek meg mindig a megfelelő anyagok. Egy tárnáról csak megfelelő lexikai előkészítés után lehet igazán, a szó szoros értelmében beszélgetni.
Itt szeretnék köszönetet mondani Jelena Andrejevna Zemszkajának, Mark Samuelovics Grinbergnek, Lelkes Ákosnénak és bírálóimnak, Tálasi Istvánnénak, Dezső Lászlónak és Bakonyi Istvánnak, akik sok hasznos tanáccsal és észrevétellel segítették munkámat.
Vissza