1.067.327

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Hatékony iskolavezetés

Szerző
Szerkesztő
Fordító
Lektor
Kiadó:
Kiadás helye:
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 322 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-482-177-4

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

E könyv elsődleges célja az, hogy segítse a tanárokat a nagyobb felelősséggel járó irányítási feladatok elvégzésében, és hogy azok az oktatási intézmények, magániskolák, ahol ők dolgoznak, még... Tovább

Előszó

E könyv elsődleges célja az, hogy segítse a tanárokat a nagyobb felelősséggel járó irányítási feladatok elvégzésében, és hogy azok az oktatási intézmények, magániskolák, ahol ők dolgoznak, még inkább hatékonyan tudjanak működni. Ezt a könyvet nem tudósok írták tudósoknak, hanem gyakorló tanárok kollégáiknak. De minek a gyakorlói is vagyunk mi, e könyv szerzői? Mindketten magas beosztású menedzserként dolgoztunk az iparban, pályafutásunk nagy részét mások segítésével töltöttük - azért, hogy minél eredményesebb vezetőkké válhassanak, és javíthassák kereskedelmi, ipari, oktatásügyi vagy éppen vallási intézményeik hatékonyságát. Így nemcsak szervezetek irányítása és azok működése terén szerzett szakértői tapasztalatokat mondhatunk magunkénak, de bizonyos módszerekben való jártasságot is, amelyekkel mindkét említett dolog fejleszthető. Egyikünk (Morris) korábban tanított, és igazgatói munkát végzett iskolákban, valamint az Unilevernél is, most pedig vezérigazgató egy európai menedzsment tanácsadó cégnél, amely 1971 óta nagy szerepet játszott az iskolai menedzserképzés fejlesztésében. Másikunk (Everard) oktatási és képzési menedzser volt egy másik nemzetközi cégnél, az ICI-nél (Birodalmi Vegyi Művek, Imperial Chemical Industries), 1982-től azonban iskolaigazgatók százainak képzésével foglalkozik, főleg a Londoni Egyetem (University of London Institute of Education) vendégtanáraként. Véleményünk szerint ez teszi kivételessé e könyvet, hiszen nagyon kevés embernek, kiváltképp könyvszerzőnek van elegendő tapasztalata az irányítási és képzési feladatok terén mind az iparban, mind az oktatásügyben ahhoz, hogy teljes mértékben áthidalhassa a két szakterület közötti kulturális és terminológiai szakadékot. Mindketten részt vettünk a CNAA a képesítést adó oktatásügyi menedzserképző tanfolyamok minősítésében, és tanítottunk is ilyen tanfolyamokon. így otthonosan mozgunk a tudomány világában, és jól tájékozottak vagyunk arról, hogy a főiskolákon és az egyetemeken mit tanítanak a menedzsment témakörében. Tisztában vagyunk azzal is, hogy ezekben az oktatási intézményekben milyen értékrendszer uralkodik. Ez ad nekünk alapot arra, hogy nézeteinket kifejtsük. Természetesen ezek a tapasztalatok formálták az iskolai vezetésről kialakított elgondolásainkat. Többek között meggyőztek bennünket az oktatási és gazdasági szervezetek közötti úgynevezett „tanuló" hídverés fontosságáról, ami lehetővé teszi a sikeres vezetési gyakorlat és intézményépítés tapasztalatainak kölcsönös átadhatóságát. A gazdaságban a menedzserképzésnek nagyobb hagyománya van, és többet is költenek rá, mint az oktatásban, ezért a híd információforgalmának nagyobb része az oktatás felé irányul. Úgy gondoljuk, hogy a rendelkezésre álló know-how egy részének kell csak e hídon átjutnia, de még azt is előbb értelmezhetővé kell tenni vagy adaptálni, és csak azután válik felhasználhatóvá. Vissza

Tartalom

Előszó ix
Köszönetnyilvánítások xvi
1. BEVEZETÉS 1
Szükségük van-e a tanároknak menedzserképzésre? Kellő érzék, józan ész, készségek és technikák. Mi a menedzsment? Ki a menedzser? A menedzser és a
szervezet: A források integrációja; A hatékony változtatás; A források biztosítása és fejlesztése. Erkölcsök és menedzserek. Az iskola szerepe és küldetése, avagy összefér-e az oktatás világa a menedzsmentével?
I. RÉSZ: HOGYAN IRÁNYÍTSUK AZ EMBEREKET?
2. A MENEDZSER MINT VEZETŐ 15
Az emberekkel való bánni tudás készsége. A vezetési stílus modelljei. Beállítottság és magatartás. A domináns és a védekező hozzáállás. A körülményekhez való alkalmazkodás. A nem helyénvaló viselkedésmód felismerése. Vezetés és munkatapasztalat: Az önérvényesítő magatartás helytelen alkalmazására utaló jelek; A törődő magatartás helytelen alkalmazására utaló jelek. Passzív/taktikus beállítottság. A vezetési stílus és a közoktatási vezető.
3. HOGYAN MOTIVÁLJUK AZ EMBEREKET? 23
A motiváció. Kiket szükséges motiválni? Az igények kielégítése. A szükségletek maslowi hierarchiája. A hierarchia lényege. X teória és Y teória.
Frederick Herzberg. A tantestület bevonása a dolgokba. Az eredményesség igénye. Az önmagát motiválni tudó teljesítményember. A motivációs elméletek és
az oktatási vezető. Véleményezési kérdőív. Mások motiváltságának megítélése.
4. DÖNTÉS ÉS KIVITELEZÉS 45
Avagy mitől mennek előrébb a dolgok? Döntéshozatal. A döntéshozatal logikai lépései. A döntések kivitelezése. A kivitelezés módjának felépítése. A
döntéshozatal stílusai. A konzultatív döntéshozatal avagy a vezetéssel kötött szerződés. Elkötelezettség, odaadás. A feladatok kiosztása. Alapelvek.
5. AZ ÉRTEKEZLETEK VEZETÉSE 59
Az értekezletek és a vezető. Az eredményes értekezlet: Az értekezlet célja;
Jelenlét; Előkészületek; idő kihasználása - az értekezlet felépítése. Nagy értekezletek. Döntéshozatal. Információcsere. Ötletek gyűjtése. Csoportdinamika.
Felkészülés az értekezletre. A csoport teljesítményének biztosítására vonatkozó szempontok ellenőrző listája.
6. MUNKATÁRSFELVÉTEL, A TANTESTÜLET ÉRTÉKELÉSE ÉS FEJLESZTÉSE 77
Az ember mint erőforrás. Munkaerőfelvétel: A kinevezés megerősítése; A kinevezett személy bevezetése; A tantestület szakmai fejlesztése. A teljesítményértékelés rendszere. A fejlesztési igények kielégítése. A továbbképzésről való visszatérés utáni nehézségek. Csoporttréning. Koherens megközelítés.
7. A KONFLIKTUSOK KEZELÉSE 97
Egy kulcsfontosságú készség. A konfliktusok értéke. Az értelem és az érzelem szerepe a konfliktusokban. A konfliktus veszélyei. A csoportok közötti versengés. Viszonyulásunk a konfliktushoz. A konfliktus feloldása. Az intézményi konfliktusok kezelése. A szükségtelen konfliktusok megelőzése. A konfliktuskezelés irányelvei. A konfliktuskezelés készsége. Kérdőív a konfliktusokkal szembeni attitűdök mérésére. A szerepek áttekintésének stratégiája. Az egymásról alkotott képünk, véleményünk kicserélése. Az iskola működési gyakorlatának áttekintése.
8. HOGYAN GAZDÁLKODJUNK ÖNMAGUNKKAL? 123
A menedzser mint erőforrás. Hogyan gazdálkodjunk az időnkkel? A prioritások megállapítása. A hatékonyság ismérvei. Időfelhasználási technikák. A
stresszhelyzetek kezelése. Önérvényesítés. Hozzáértésünk fejlesztése. Tanulásunk menedzselése: Hozzáállásunk és viselkedésünk irányítása. A pozitív és negatív vezetés. Az eredményesség kritériumai - prioritások felállítása. Az idő felhasználásának elemzése. A munkahelyi időtöltés vizsgálati lapja. A tanulási stílusok kérdőíve.
II. RÉSZ: HOGYAN IRÁNYÍTSUK AZ INTÉZMÉNYEKET?
9. INTÉZMÉNYEK 151
A szervezetek világa. Intézményi célok. Az iskolázásban érdekelt felek. Az intézmény környezete. A szervezeti modellek: A klasszikus modell; A humanisztikus modell; A rendszer jellegű modell; A döntési modell; A kontingenciamodell. A szervezetek részegységei. Az egymásba kapcsolódó rendszerek.
10. CSAPATMUNKA 173
Milyen egy jó csapat? Szerepek a csapatban. Csapatépítés. Önértékelési, önismereti leltár a csapatépítés feladatához. Célok megfogalmazása.
11. A TANTERV ÉS A TANANYAG KÉRDÉSEI 191
Az Egyesült Királyság Nemzeti tanterve. A holnap polgárai: igényeik és szükségleteik kielégítése. Pozitív attitűdök kialakítása. Az érdekelt és érintett felek bevonása. Az intézmény egészének tervezése. A célok és értékek rendszere.
Tantervfejlesztés a gyakorlatban.
12. A TECHNIKA KEZELÉSE 201
Tartsunk lépést a fejlődéssel. A felszerelés értékelése. Irányvonalak a számítástecnikában. A számítógép használata az irodában. A személyi számítógép
használatának előnyei: Programcsomagok az oktatásügyi és az iskolai adminisztráció végzésére. Oktatási anyagok megírásában és összeállításában segédkező
programok. Az új technológia és az oktatási vezető.
13. FORRÁSGAZDÁLKODÁS 213
Keretek és igények. Hová fektessük be pénzünket? Az iskolák helyi igazgatása. Költség- és nyereségelemzés. Költségtervezési és pénzügyi kontroll. A
források felügyelete. A létező forrásoknak az igényekhez történő igazítása.
14. AZ ISKOLA KÜLSŐ KAPCSOLATAINAK ALAKÍTÁSA 223
Külső kapcsolatok. A dühös szülő. A szülők mint partnerek. Az iskolaszék tagjai. A szülőkkel, az iskolaszék tagjaival és a munkáltatókkal való kapcsolathoz szükséges készségek.
III. RÉSZ: A VÁLTOZÁSOK MENEDZSELÉSE
15. NÉHÁNY GONDOLAT A VÁLTOZÁSOKRÓL 231
A változások természete. A változások bonyolultságának megértése. Miért vallanak kudarcot a változások kivitelezésére irányuló tervek?
16. A SIKERES REFORM ELŐZMÉNYEI 241
Milyen intézményi feltételek járulnak hozzá a változás sikeréhez? A reform megvalósításához szükséges vezetői képességek.
17. A SZISZTEMATIKUS ÚJÍTÁS MÓDSZEREI 251
Bevezetés. A tervezett reformok megalapozottságának értékelése. Akció előtti felderítőmunka. A jövő felvázolása. A jelen leírása. Hajlandóság és képesség a reformra. Erőtérelemzés. Kezelendő problémák. A változások energiaforrásai.
18. AZ ÁTALAKULÁS IRÁNYÍTÁSA 271
Az átalakulás irányításának szerkezete. Az átmenetet irányító vezetőkre háruló feladatok. A tervek kidolgozása. A célkitűzések hierarchiája. Hogyan tehetjük elkötelezetté a résztvevőket? A felelősségtáblázat. Az átalakulási folyamat figyelemmel kísérése és értékelése.
19. ESETTANULMÁNYOK AZ ISKOLAREFORMOK KÖRÉBŐL 287
Westfield School. Easterham School. St Swithin's College.
Hivatkozások 313
Szómagyarázat 319
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem