Előszó
E könyv elsődleges célja az, hogy segítse a tanárokat a nagyobb felelősséggel járó irányítási feladatok elvégzésében, és hogy azok az oktatási intézmények, magániskolák, ahol ők dolgoznak, még...
Tovább
Előszó
E könyv elsődleges célja az, hogy segítse a tanárokat a nagyobb felelősséggel járó irányítási feladatok elvégzésében, és hogy azok az oktatási intézmények, magániskolák, ahol ők dolgoznak, még inkább hatékonyan tudjanak működni. Ezt a könyvet nem tudósok írták tudósoknak, hanem gyakorló tanárok kollégáiknak. De minek a gyakorlói is vagyunk mi, e könyv szerzői? Mindketten magas beosztású menedzserként dolgoztunk az iparban, pályafutásunk nagy részét mások segítésével töltöttük - azért, hogy minél eredményesebb vezetőkké válhassanak, és javíthassák kereskedelmi, ipari, oktatásügyi vagy éppen vallási intézményeik hatékonyságát. Így nemcsak szervezetek irányítása és azok működése terén szerzett szakértői tapasztalatokat mondhatunk magunkénak, de bizonyos módszerekben való jártasságot is, amelyekkel mindkét említett dolog fejleszthető. Egyikünk (Morris) korábban tanított, és igazgatói munkát végzett iskolákban, valamint az Unilevernél is, most pedig vezérigazgató egy európai menedzsment tanácsadó cégnél, amely 1971 óta nagy szerepet játszott az iskolai menedzserképzés fejlesztésében. Másikunk (Everard) oktatási és képzési menedzser volt egy másik nemzetközi cégnél, az ICI-nél (Birodalmi Vegyi Művek, Imperial Chemical Industries), 1982-től azonban iskolaigazgatók százainak képzésével foglalkozik, főleg a Londoni Egyetem (University of London Institute of Education) vendégtanáraként. Véleményünk szerint ez teszi kivételessé e könyvet, hiszen nagyon kevés embernek, kiváltképp könyvszerzőnek van elegendő tapasztalata az irányítási és képzési feladatok terén mind az iparban, mind az oktatásügyben ahhoz, hogy teljes mértékben áthidalhassa a két szakterület közötti kulturális és terminológiai szakadékot. Mindketten részt vettünk a CNAA a képesítést adó oktatásügyi menedzserképző tanfolyamok minősítésében, és tanítottunk is ilyen tanfolyamokon. így otthonosan mozgunk a tudomány világában, és jól tájékozottak vagyunk arról, hogy a főiskolákon és az egyetemeken mit tanítanak a menedzsment témakörében. Tisztában vagyunk azzal is, hogy ezekben az oktatási intézményekben milyen értékrendszer uralkodik. Ez ad nekünk alapot arra, hogy nézeteinket kifejtsük. Természetesen ezek a tapasztalatok formálták az iskolai vezetésről kialakított elgondolásainkat. Többek között meggyőztek bennünket az oktatási és gazdasági szervezetek közötti úgynevezett „tanuló" hídverés fontosságáról, ami lehetővé teszi a sikeres vezetési gyakorlat és intézményépítés tapasztalatainak kölcsönös átadhatóságát. A gazdaságban a menedzserképzésnek nagyobb hagyománya van, és többet is költenek rá, mint az oktatásban, ezért a híd információforgalmának nagyobb része az oktatás felé irányul. Úgy gondoljuk, hogy a rendelkezésre álló know-how egy részének kell csak e hídon átjutnia, de még azt is előbb értelmezhetővé kell tenni vagy adaptálni, és csak azután válik felhasználhatóvá.
Vissza