1.067.327

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A dogmatika kézikönyve 1-2.

Szerző
Szerkesztő
Fordító
Budapest
Kiadó: Vigilia Könyvkiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött kemény papírkötés
Oldalszám: 1.251 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 15 cm
ISBN: 963-7964-25-8
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Tartalom

Első kötet
A magyar kiadás elé
Előszó
Proglegomena (Jürgen Werbick)
A dogmatika célja1
A dogmatika kiinduló kérdése1
A prolegomena - a dogmatika "programja"3
A módszertani kiindulópont és a Kézikönyv tagolódása3
A módszerek sokasága és a hívő megértés3
Az egyes tanegységek felépítése és azok módszeres megalapozása5
A tanegységek sorrendje a kézikönyvben7
A dogmatika előfeltételei10
Isten egyetlen igazsága és a normatív hitigazságok sokasága10
Isten önközlése mint minden norma normája12
A Fiú közli az Isten lényegét kifejező szót14
Isten Lelke a Logoszt közösség tanúságtételében teszi szóvá16
A tanúságtétel nyelvi formái25
Istenről szólni az elhallgatás küszöbén25
Analóg beszéd Istenről28
A metafora mint Istenhez illő beszéd32
Metafora és fogalmiság35
A dogmatikai önértelmezése41
Tudomány-e a dogmatika?41
A dogmatika mint számadás a keresztény hit igazságáról43
A dogmatika mint hittudomány45
Pozitív és spekulatív dogmatika47
Fontosabb irodalom52
Az élet istene
Istentan (Dorothea Sattler/Theodor Schemider)
Megközelítés55
A mai emberek kérdései és az istenkérdés55
A keresztény istentan előzetes hermeutikus kérdései57
Bibliai alapok59
"Népemmé fogadlak benneteket, és Istenek lesztek" (Kiv 6,7)59
"Kinyilatkoztattam nevedet az embereknek" (Jn 17,6)80
Dogmatörténeti fejlődés87
Isten - a kozmosz változhatatlan és egyetlen eredete. Az ókori keresztény teológusok párbeszéde korunk bölcselevétel88
Isten - az Egész Más Negatív teológia, misztika és analógiatan91
Isten - az, aminél nagyobb nem gondolható el Canterburyi Anzelm ontológiai érve93
Isten - maga a minden valóságot lehetővé tevő, nem-esetleges lét Isten eszméjének befogadása és megújítása Aquinói Tamásnál94
Isten - az elrejtett és kinyilvánított. A reformáció korának teológiai belátásai és azok késő középkori előzményei97
Isten - lehetősége avagy akadálya az emberi szabadság megvalósulásának? Újkori fordulat az (emberi) szubjektum felé és ennek következményei az istenkérdésben99
Isten - a természetes értelem megismerésének tárgya. A tanítóhivatal választása az ateizmus az I. Vatikáni zsinaton102
Isten - felelet az ember megoldatlan kérdésére. Az antropológiai érv a 20. századi tanítóhivatali megnyilatkozásokban és a teológiai reflexiókban104
Szisztematikus reflexió108
Isten109
Beszéd Istenről és Istenhez118
Fontosabb irodalom127
Teremtéstan (Dorothea Sattler/Theodor Schneider)
Megközelítés129
A teremtés témája újra időszerű130
A megfelelő kiindulópont keresése132
A keresztény teremtéstan a dogmatika egészében133
Bibliai alapok134
A zsidó-keresztény teremtéshit irodalmi kifejezésmódja135
Alapvető megjegyzések a bibliai teremtéstanhoz160
A bibliai teremtéstan központi tartalmai164
Dogmatörténeti fejlődés179
Ókor180
A középkor191
Az újkor203
Szisztematikus refelxió216
Hermeneutikai megfontolások216
Isten teremtő tevékenysége218
Az ember a teremtésben230
A világ (ideje) és annak beteljesedése241
Fontosabb irodalom247
Jézus Krisztus - az élet útja
Krisztológia (Hans Kessler)
Megközelítés251
Fogalmak251
A krisztológia helye251
Mai nehézségek és esélyek252
Bibliai alapok254
Az ószövetségi várakozás az üdvösségre mint az újszövetség krisztológia és szótériológia háttere254
A názáreti Jézus földi története és halálos sorsa273
Az újszövetségi tanúságtétel Jézus feltámadásáról297
Az Újszövetség krisztológiájának keletkezése és kibontakozása306
Dogmatörténeti fejlődés343
Különböző krisztológiai típusok a Nikaia előtti időben344
A Logos-Fiú és az Atya-Isten közötti viszony kérdése és a Nikaiai zsinat dogmatikai döntése354
Az Isten (Fia) és az ember egysége Jézus Krisztus és a khalkédóni dogma megfogalmazása362
Néhány nagy hatású megértési modell az európai kultúrából a középkortól napjainkig380
A világegyház kihívás: Krisztus értelmezései és krisztológia a nyugati világon kívül400
Szisztematikus reflexió409
Feladat és módszer: hermeneutikai irányelvek409
Jézus Krisztus - valódi ember és az igazi ember: egy új emberség kezdeményezője417
Az egészen Istenről való ember: Jézus kötődése Istenhez: életének benső középpontja és forrása419
Az egészen velünk és értünk élő ember: Jézus szolidáris proegzisztenciája mint Isten és az üdvösség közvetítése428
Konfliktus, szenvedés és kereszthalál: Isten követének visszautasítása és az ő válasza 437
Feltámadás és felmagasztalás: Jézus Krisztus célba érkezése Istenben és új jelenléte nálunk453
Jézus Krisztus - Isten egészen velünk és érettünk: Isten emberré lett önközlése és az életre vezető út462
Fontosabb irodalom471
Élet a szentlélekből
Pneumatológia (Bernd Jochen Hilberath)
Megközelítés475
A Lélek megtapasztalásának és teológiájának helyzete475
A pneumatológia helye 479
A sokszínű nyelvhasználat és az alatapasztalat: lélek és élet480
Bibliai alapok482
Isten Lelke és Isten népe az Ószövetségben482
A Lélek megtapasztalása és teológiája az Újszövetségben493
Dogmatörténeti fejlődés518
Az ókeresztény pneumatológia kezdetei519
A Szentlélek istenségéről szóló hitvallás kialakulása523
Eltérő fejlődés a nyugati és a keleti egyházban531
A reformáció és az újkor szempontjai548
A 20. század pneumatológiájához553
Szisztematikus reflexió556
A pneumatológia mai feladatai556
A Lélek helye és funkciója a Szentháromságban560
Az új élet Lelke573
Fontosabb irodalom582
Függelék
Rövidítések és idézett irodalom585
Névmutató595
Tárgymutató602
A könyv szerzői614
Második kötet
Előszó
Élet a szentlélekből
Kegyelemtan (Bernd Jochen Hilberath)
Megközelítés3
Utak és akadályok3
A kegyelemtan helye4
Bibliai alapok5
Isten irgalmának gazdagsága az Ószövetség tanúsága alapján5
A Szentháromság Egyisten kegyelme, mint az üdvösség foglalata az Újszövetségben8
Dogmatörténeti fejlődés12
Pelágiusz és Ágoston jellegzetes vitája13
A fejlődés a középkorban19
A reformáció ésTrento27
A fejlődés napjainkig33
Szisztematikus reflexió36
A teológiai irányzatok mérlege36
Isten kegyelmes felénkfordulása38
A kegyelem közlése és megvalósulása43
Fontosabb irodalom48
Ekkléziológia (Siegfried Wiedenhofer)
Megközelítés49
Nehézségek és esélyek49
Az egyháztan helye54
Bibliai alapok56
Előzetes hermeneutikai megjegyzések56
Vallási tapasztalatok a közösségről, és az egyház 57
Izrael és az egyház60
Jézus és az egyház63
Kitekintés74
Dogmatörténeti fejlődés74
Az első századok egyháza: az egyház mint hit titka74
A középkor egyháza: az egyház mint lelki hatalom77
Az újkor egyháza: az egyház mint felekezet84
Szisztematikus reflexió93
Mi az "egyház"?93
Az egyház alapfunkciói105
Az egyház alaptulajdonságai116
Az egyház alapformái138
Fontosabb irodalom158
Marimológia (Alois Müller/Dorothea Sattler)
Megközelítés161
Mai nehézségek az Újszövetségben163
Az Újszövetség Máriára vonatkozó kijelentésének ószövetségi vonatkozásai170
Dogmatörténeti fejlődés173
Ókor173
A középkor és a reformáció kora177
Az újkor180
Szisztemtikus reflexió183
Előzetes hermeneutikai megfontolások183
Istenszülő (theotokosz)185
Mindenkor szűz (aeiparthenosz)186
Az áteredő bűn szeplőjétől megőrzött (immaculata)190
A mennybe fölvett (assumpta)193
Fontosabb irodalom194
Általános szentségtan (Franz-Josef Nocke)
Megközelítés195
Elhelyezés195
A mai problematika195
Fogalmak196
Módszertani következmények197
Bibliai alapok197
A "müsztérion" fogalma197
Szakramentális gondolkodás: az üdvtörténet testi jellege198
Dogmatörténeti fejlődés203
Az ókori egyház203
A skolasztika207
A viták a reformáció korában212
A teológia a Trentói zsinat után215
A 20. századi megújulás216
Szisztematikus reflexió218
A szentség alapvető jellegzetességei218
Fogalmi pontosítások227
Fontosabb irodalom233
Részletes szentségtan (Franz-Josef Nocke)
Keresztség
Megközelítés235
Elhelyezés235
A mai problematika235
Bibliai alapok236
Vallástörténeti környezet: beavatási szertartások236
A víz szimbolikája236
Mosdások Iraelben238
János keresztsége238
Jézus keresztsége Jánosnál239
Keresztelt-e maga Jézus?240
A keresztény keresztség240
Dogmatörténeti fejlődés249
Ősegyház: a keresztség mint átlépés az eszkatogoikus üdvösség közösségébe249
A korai birodalmi egyház: a keresztség mint részesedés Krisztus titkában251
Kora középkor: a keresztség mint uralom-váltás253
A skolasztika: a keresztség teológiája a szisztematikus szentségtanban254
A reformáció kora: "A hit szentsége" - más értelemben256
Újabb reformok257
Szisztematikus reflexió259
Előzetes megfontolások259
A központi keresztségi történés: beavatás a Jézus Krisztus uralma alá kerülésbe és a Háromságos Isten közösségében való életbe260
Egyháztani szempontok262
Az üdvösséghez való szükségesség kérdéséről264
A gyermekkeresztség sajátos profilja266
Fontosabb irodalom270
Bérmálás
Megközelítés271
Elhelyezés271
A mai problematika271
Bibliai alapok271
Külön szertartás a Lélek ajándékozására?272
A beavatás felosztása keresztségre és Lélek-szertartásra?272
A kézrátétel, megkenés és megpecsételés szimbolikája273
Dogmatörténeti fejlődés274
Az egyetlen beavatási szertartás: keresztség, kézrátétel és megkenés274
A kézrátétel elszakítása a keresztségtől275
A szentségi mivolt körüli vita275
A beavatás újra felfedezése276
Szisztematikus reflexió277
A bérmálás értelme277
A bérmálás katekézis tartalma277
A bérmálás időpontja278
Bérmálás és konfrimáció278
Fontosabb irodalom279
Eucharisztia280
Megközelítés280
Elhelyezés280
A mai problematika280
Bibliai alapok281
Az étkezés szimbolikája281
Étkezés Iraelben282
Az étkezés Jézus igehirdetésében284
Az utolsó vacsora286
Az Úrvacsora az újszövetségi gyülekezetekben288
Dogmatörténeti fejlődés297
Egybegyűlés az Eucharisztiára297
Megjelenítés képben298
A valóságos jelenlét kiemelése299
Vita a reformáció korában302
Liturgikus megújulás és ökumenikus közeledés305
Szisztematikus reflexió307
Az Eucharisztia teológiájának alapvonásai307
Speciális kérdések316
Fontosabb irodalom320
Bűnbánat
Megközelítés321
Elhelyezés321
A mai problematika321
Bibliai alapok322
Bűn, megtérés és megbocsátás Izraelben 322
Hangsúlyok Jézus igehirdetésében324
Az újszövetségi közösségek gyakorlata325
Dogmatörténeti fejlődés329
Az egyszeri, nyilvános kiközösítő bűnbánat329
A megismételhető titkos feloldozással elnyert bűnbocsánat kialakulása331
Az egyházi bűnbánati gyakorlat külön formái333
Tanítóhivatali döntések336
Szisztematikus reflexió339
A történeti adatok hermeneutikai következményei339
Régi-új felismerések340
A bűnbocsánat szentsége más egyházi bűnbánati formák keretében344
A bűnbocsánat szentségének két alapítpusa348
A bűnbánati liturgia és a bűnbocsánat szentsége349
Fontosabb irodalom351
Betegek kenete
Megközelítés352
Elhelyezés352
A mai problematika352
Bibliai alapok353
A betegség353
A gyógyulás354
Jelcselekvések354
A betegek megkenése355
Dogmatörténeti fejlődés357
Szentelt olaj a gyógyításhoz és megerősítéshez357
A haldokló szentségének kialakulása357
"Betegek kenete" az "utolsó kenet" helyett359
Szisztametikus reflexió359
Előzetes hermeneutikus döntés359
A betegek kenetének értelme360
Egyháztani jelentés361
Fontosabb irodalom362
Papszentelés
Megközelítés363
Elhelyezés363
A mai problematika363
A nyelvhasználat kérdéséhez: "Papszentelés" és "ordináció"364
Bibliai alapok364
Királyok, papok és próféták Izraelben364
"Királyi papság vagytok" (1Pét 2,9)365
Különleges szolgálatok az újszövetségi közösségekben366
Szentelés kézrátéttellel367
Dogmatörténeti fejlődés368
Egységesülés és differenciálás az ősegyházban368
A konszekráló hatalom hangsúlyozása a középkorban369
Viták a reformáció idején370
Újratájékozódás a 20. században371
Szisztematikus reflexió372
Az alaptétel keresése372
Az ordináció mint szentség373
Püspök, pap, diakónus374
A szentelés feltételei376
A hivatalok ökumenikus elismerése378
Fontosabb irodalom380
Házasság
Megközelítés381
Elhelyezés381
A mai problematika381
Bibliai alapok382
A házasság mint teremtett ajándék382
A házasság mint Isten hűségének képe383
Jézus felhívása a feltétlen hűségre383
A keresztények közötti házasság, Krisztus szeretetének képe384
A dogmatörténeti fejlődés385
Küzdelem a házasságellenes áramlatokkal385
Az egyházi jurisdictió kialakulása a házasságkötésben386
A szakramentalitás értelmezésére irányuló kísérletek387
Ellentétek a reformáció idején389
Úton a házasság személyre irányuló teológiája felé390
Szisztematikus reflexió391
Szerető elfogadás391
Megvalósító jel392
A hit jele393
Példaszerű jel394
Fontosabb irodalom396
Eszkatológia (Franz-Josef Nocke)
Megközelítés397
Elhelyezés397
A mai problematika397
Fogalmak398
Bibliai alapok399
Ősi ígéretek400
Apokaliptika402
Isten uralmának hirdetése404
A parúzia-várás406
A parúzia és az ítélet összekapcsolása408
Dogmatörténeti fejlődés410
A végidő-várás változása az ősegyházban410
Kiliazmus411
Civitas Dei és Civitas terrena415
Eszkatológia és az újkori haladás-gondolat422
Szisztematikus reflexió425
A jelenkori vita426
Hermeneutikai szempontok433
Tartalmi kijelentések437
Megközelítés442
Elhelyezés442
A mai problematika442
Bibliai alapok443
Életközpontúság443
Seol-elképzelések443
Maradandó közösség Istennek (Zsolt 73)444
A feltámadás hitének elő-képei? (Ez 37, Oz 6, Iz 25)445
Egyéni jövő reménye a késői Ószövetségben446
Szkepszis és lemondás (Prédikátor könyve)447
A halottak feltámadása Jézus tanításában az Isten országáról449
Győzelem a halál felett (Pál)451
Örök élet már ma (János)453
Dogmatörténeti fejlődés454
Egyetemes remény és ítélet455
Feltámadás, halhatatlanság és közbülső állapot461
Szisztematikus reflexió470
Emlékeztető a hermeneutikai megfontolásokra7470
A halál470
Feltámadás476
Közbülső állapot a halál és a feltámadás között?478
Az ítélet482
A tisztulás485
A végérvényes bukás lehetősége488
Beteljesedés490
Fontosabb irodalom495
Összegzés. A Szentháromság: az élet teljessége
Szentháromságtan (Jürgen Werbick)
Megközelítés499
A szentháromságtannal kapcsolatos nehézségek499
A szentháromságtan helye a teológiában500
A szentháromságtan beillesztése a jelen kézikönyvbe501
Bibliai alapok502
A Szentháromság kinyilatkoztatásának ószövetségi előtörténete502
A Szentháromság kinyilatkoztatása az Újszövetségben502
Dogmatörténeti fejlődés510
A szentháromságos keresztségi hit és a hívő reflexió a Nkaiai zsinat előtti teológiában510
A szentháromságtani fogalmak rögzítése516
A Nyugat "pszichológiai" szentháromságtana520
Szentviktori Richárd és a ferences iskola528
A szentháromságtan krízise és próbálkozások az újrafogalmazásra532
Szisztematikus reflexió534
A vita jelenlegi állásáról534
Isten értelmezése - A szentháromságtan hermeneutikájáról535
Isten hármas egysége önközlésének ökonómiájában542
Ökonómiai (üdvösségtörténeti) és immanens (az isten belső életét jellemző) szentháromság547
Az önközlés, az isteni kapcsolat-képesség titka558
A szentháromságtani személyfogalom problematikája565
A három isteni személy lényegi egysége mint a vonatkozások valósága575
A szentháromsági eredések és a személyi sajátosságok tana581
Az üdvtörténeti küldések588
Fontosabb irodalom600
Függelék
Rövidítések és idézett irodalom605
Névmutató618
Tárgymutató623
Dogmatikai tételek635
A könyv szerzői639
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem