1.066.319

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Bernáth Aurél

Szerző
Szerkesztő
Róla szól
Fotózta

Kiadó: Kossuth Kiadó-Magyar Nemzeti Galéria
Kiadás helye:
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött kemény papírkötés
Oldalszám: 79 oldal
Sorozatcím: A magyar festészet mesterei
Kötetszám: 22
Nyelv: Magyar  
Méret: 27 cm x 24 cm
ISBN: 978-963-09-6073-1
Megjegyzés: Színes fotókkal, reprodukciókkal illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Bernáth Aurél Utak Pannóniából című önéletrajzi kötetében örökítette meg a következő, a nagyközönség képzőművészeti érdeklődését karikírozó s így jócskán túlzó, ám mégsem csekély igazságot... Tovább

Előszó

Bernáth Aurél Utak Pannóniából című önéletrajzi kötetében örökítette meg a következő, a nagyközönség képzőművészeti érdeklődését karikírozó s így jócskán túlzó, ám mégsem csekély igazságot tartalmazó gondolatot: „Az embereket általában öt esetben érdekli komolyan a festett kép: 1. ha szabadban készül, 2. ha öröklik, 3. ha egy kiállításon felháborodásból beszakítják, 4. ha ellopják, 5. ha pornografikus". Az ismeretlen tréfamester öt pontjába foglaltak alapján Bernáth művészete alig tarthatna számot a nyilvánosság figyelmére, mivel: 1. bár kisebb akvarelleket egész életében szívesen alkotott a szabadban, csupán nagybányai szabadiskolás pályakezdőként festett néhány olajképet jó impresszionista hagyomány szerint, 2. a képek öröklése a magánöröm kategóriájába tartozik, 3. tudomásom szerint Bernáth-művet sem kiállításon, sem egyéb helyen szándékolt inzultus még nem ért, 4. a második világháború idején néhány műve eltűnt a kaposvári Rippl-Rónai Múzeumból, a Magyar Kereskedelmi Bank őrzésére bízott válogatott kollekcióját pedig a szovjet megszállók tévedésből hadizsákmánynak tekintették, és végül 5. a mesternek egyetlen pornografikus műve sem ismert. Mindezek ellenére Bernáth Aurél a XX. századi magyar festészet egyik legkiemelkedőbb alkotója, és művészetpedagógiai tevékenysége nyomán kora egyik legnagyobb hatású mestere. Művészetével, mely az 1930-as években teljesedett ki, a kortárs európai festészet élvonalába emelkedett. Művészi fejlődésének fontos állomása volt 1931 -es berlini kiállítása, amelyről a korszak egyik legbefolyásosabb műkritikusa, a német Julius Meier-Graefe a következőket írta: „A magyar festészetből eddig leginkább Munkácsy nagyszerű fekete vázlatait, valamint Leibl barátját, Szinyeit ismertük, aki az impresszionizmus egy röpke visszfényét vitte el hazájába,- a fiatalabbak közül főként még Rippl-Rónait. Most azonban ezt a Bernáth Aurélt a jövőben szintén a nagy magyar reprezentáns művészek közé kell számítanunk. Vájjon akad-e Pesten még több vele egyívású festő is? Magyarország ezzel az egy festőjével éppúgy, mint Norvégia egykor Munchhal, azoknak a modern művésznépeknek a sorába nyomul előre, amelyekre ezután nagyon fel kell figyelnünk." Vissza

Tartalom

Önarckép sárga kabátban, 1930 / 5
1. Balatonfüred, 1914 / 7 :
2. Holdvilágos est, 1914 / 8
3. Fenyők, 1915/9
4. Szent Sebestyén, 1916 / 10
5. Gyermeköltöztetés, 1916 / 11
6. Nő kalapban, 1918 / 13
7. A falu ünnepe, 1920 / 14-15
8. A Graphik-mappa címlapja, 1922 / 16
9. Zuhanás és kiáltás (Graphik-mappa), 1922 / 17
10. Keresztút (Graphik-mappa), 1920-1922 / 18
11. Falvak (Graphik-mappa), 1920-1922 / 18
12. Katedrálisok és házak (Graphik-mappa), 1920-1922 / 19
1 3. Grófok és kastélyok (Graphik-mappa), 1920-1922 / 19
14. Parasztok (Graphik-mappa), 1920-1922 / 20
15. Primitív apotheózis, 1924 / 21
16. A vörös állat, 1924 / 22
17. Starnbergi-tó I., 1924 / 23
18. Starnbergi-tó, 1926 / 25
19. Hegedű, 1925 / 26
20. Ősz, 1927 / 27
21. Meditáció, 1927 / 28
22. Genovai kikötő, 1927 / 29
23. Riviéra, 1927 / 31
24. Reggel, 1928 / 33
25. Csendélet Nikével, 1928 / 34
26. Tél, 1929 / 35
27. A festő (Önarckép rózsaszín szobában), 1930 / 36
28. Éjszaka I., 1929 / 37
29. Festő a tó partján, 1930 / 38
30. Esti park szerelmespárral, 1930 / 39
31. Csendélet hegedűvel, 1928 / 40
32. Hegedűművésznő, 1931 / 41
33. Merengő (Riviéra), 1930 / 42
34. Reggel, 1931 / 43
35. Sassnitzi halászkikötő sirályokkal, 1931 / 45
36. Kis téli kikötő, 1931 / 46
37. A halász, 1931 / 47
38. Sassnitzi arckép, 1931 / 48
39. Férfi virággal (Karol arcképe), 1934 / 49
40. Vénusz, 1932 / 51
41. Műteremben (Önarckép bankai műteremajtó előtt), 1933 / 52
42. Parkban (Pöstyéni park), 1935 / 53
43. Játszó fiú, 1933 / 55
44. Apa gyermekével, 1937 / 56
45. Csillagnézők, 1936 / 57
46. Anya gyermekével, 1939 / 58
47. Születésnap, 1939 / 59
48. Marili, 1937 / 60
49. Vidéken, 1941 / 61
50. Virág pohárban, 1945 / 62
51. Tükrös önarckép Marilival, 1945 / 63
52. Halak, 1947 / 64
53. Fekete Badacsony Alice-szal, 1948 / 65
54. Petróleumlámpa, 1949 / 66
55. Szabó Lőrinc, 1955 / 67
56. Gödi Duna, alkonyatkor, 1959 / 68
57. Viharos Lago Maggiore, 1962 / 68
58. Lago Maggiore, 1964 / 69
59. Anziói kikötő, 1963 / 70
60. London, 1962 / 71
61. Történelem, 1968 / 72-73
62. Szentivánéji álom, 1972 / 74
63. Az ember tragédiája, 1973 / 75
64. Napnyugta gólyával, 1976 / 76

Rum Attila

Rum Attila műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Rum Attila könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem