1.062.515

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A posztmodern film

Szerző
Budapest
Kiadó: Uránusz Kiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 198 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 14 cm
ISBN: 963-9599-02-6
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

A háború után kibontakozó neorealizmus volt az utolsó, hagyományos értelemben vett „társadalomkritikus" irányzat. Ennek létjogosultságát a jóléti nyugati társadalmak kialakulása szüntette meg az ötvenes évek második felében. Kialakult a modern filmművészeti áramlat a ma már klasszikusoknak számító alkotóival (Antonioni, Fellini, az Új hullám rendezői stb.) A konszolidálódás, sőt konjunktúra idején a társadalom kritikai ábrázolása már csak más síkon történhetett. Az új modell szerinti ábrázolás „emberközpontúvá" vált. A belső világ elszegényedése, az önmeghatározás hiánya stb. került az érdeklődés középpontjába azzal a társadalmi környezettel együtt, amely ezeket a torzulásokat kiváltotta. Ezekben a művekben, vagy a velük párhuzamosan megjelenő alkotásokban (Pasolini, Bergman stb.) valamilyen szinten érintett az emberi és intézményi bomlás témája is.
Az ún. posztmodern - mint laza áramlat - központi témájává éppen ez az emberi és intézményi bomlás vált, nagyon sokszor igen... Tovább

Fülszöveg

A háború után kibontakozó neorealizmus volt az utolsó, hagyományos értelemben vett „társadalomkritikus" irányzat. Ennek létjogosultságát a jóléti nyugati társadalmak kialakulása szüntette meg az ötvenes évek második felében. Kialakult a modern filmművészeti áramlat a ma már klasszikusoknak számító alkotóival (Antonioni, Fellini, az Új hullám rendezői stb.) A konszolidálódás, sőt konjunktúra idején a társadalom kritikai ábrázolása már csak más síkon történhetett. Az új modell szerinti ábrázolás „emberközpontúvá" vált. A belső világ elszegényedése, az önmeghatározás hiánya stb. került az érdeklődés középpontjába azzal a társadalmi környezettel együtt, amely ezeket a torzulásokat kiváltotta. Ezekben a művekben, vagy a velük párhuzamosan megjelenő alkotásokban (Pasolini, Bergman stb.) valamilyen szinten érintett az emberi és intézményi bomlás témája is.
Az ún. posztmodern - mint laza áramlat - központi témájává éppen ez az emberi és intézményi bomlás vált, nagyon sokszor igen szélsőséges megfogalmazásban. Ehhez segített a filmművészeti ábrázolás átalakulása is, amelyben nem csekély szerepet játszott a szexuális forradalom, a szélsőséges események közvetlen megjelenítésének a lehetősége. A filmkészítők zsigeri hatást kívántak gyakorolni, hogy pótolják az esztétikai elszegényedéssel járó élménycsökkenést. Ez nemegyszer a hagyományos szerkezet teljes széteséséhez vezetett. A hatás a teljes tagadás irányába érvényesült: a kiábrándultság, a céltalanság, a torzultság stb. váltak az uralkodó jellemzőekké.
Ez nem jelenti azt, hogy a posztmodern film kizárólagosságra tett volna szert a filmművészetben, de a modern után az egyetlen olyan, valamelyest körülhatárolható irányzatként jelölhető meg, amelynek hatása minden valamirevaló (akár áramlaton kívüli) műre rányomta a bélyegét. Eközben nagy mértékben módosult a filmművészet jelentésrendszere sokszor olyan fokig, hogy meglehetősen nagy problémát okozott a filmek érthetősége.
A posztmodern film tanulmány - filmtörténeti módszertani megközelítéssel - erről az új, egyelőre a filmművészet legutolsó jelentős áramlatáról ad képet, a filmművészet azon változásairól, amelyek a mai filmet megteremtették, vagy legalábbis jelentősen befolyásolták. Vissza

Tartalom

BEHATÁROLÁS 5
A MŰVÉSZETI KÖZEG
VÁLTOZÁSOK ÉS VÁLTOZATOK
Feltétel 7
Az építészet 8
A képzőművészet 9
Az irodalom 13
Ösztönzők? 16
VALÓSÁG ÉS SZELLEMI ÁRAMLATOK
„NEOKAPITALIZMUS"
Gazdaság és politika 17
Ellenkultúra 18
MODERN ÉS POSZTMODERN
A modernről 21
A bomlás 22
A FILMMŰVÉSZETI KÖZEG
A HARMADIK AVANTGÁRD
A hatásosság 26
Program és magyarázat 27
A POSZTMODERN FILMMŰVÉSZET EURÓPÁBAN
AZ OLASZ FILM
Kiúttalanság 34
A FRANCIA FILM
Kísérletezők 48
Külső és belső 55
A SVÉD FILMRŐL
Az általános emberi 67
AZ ANGOL FILM
Angol avantgárd? 79
A továbbélő modern 80
A NÉMET FILM
Másképpen? 94
Politikai film? 95
Egyediség vagy tendencia? 96
AZ AMERIKAI POSZTMODERN FILM
FOGALOM ÉS ARÁNY
Miért Amerika? 108
Az embertelen emberi 110
Továbblépés? 122
A KÖZÉP-KELET- ÉS KELET-EURÓPAI POSZTMODERN FILM
KÖZÖS VONÁSOK?
Az egyetemesség kérdése 140
AZ OROSZ FILM
Kezdet 142
A kilencvenes évek 147
A LENGYEL FILM
Formai változások 156
Szemléletváltás 160
A CSEH ÉS A SZLOVÁK FILM
Régi és új 164
A SZERB FILM 174
Átértékelés 174
Látványosságok 176
ÖSSZEGZÉS?
MINŐSÍTÉS?
Meghatározás? 180
FÜGGELÉK
Miért? 183
JEGYZETEK 190
NÉV- ÉS CÍMMUTATÓ 193
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem