Fülszöveg
Berkes Erzsébet, szül. Beszédes Erzsébet (1928. november 14.) a Tisza menti kisvárosban, Magyarkanizsán született. Itt nevelkedett tizenöt éves koráig, ahol elvégezte az elemi, majd a polgári iskolát. 1948-ban végzett a Szabadkai Tanítóképzőben. Ezt követően negyven éven át a pedagógia szolgálatában állt. Tanítóként kilenc évig osztatlan és részben osztott tagozatokban fejtette ki tevékenységét Temerinben és Ókéren (Zmajevo), az újvidéki gyakorlóiskolában, Tiszakálmánfalván (Budiszava), Szabadkán a Majsai úti iskolában és Kisbajmokon. 1957-ben áthelyezték a szabadkai Zarko Zrenjanin gyógypedagógiai iskolába, ahol 21 évig dolgozott. Az utolsó 10 évben a szabadkai Pedagógiai Intézetben tanügyi tanácsosként működött, ahol a gyógypedagógiai oktatással, valamint az első osztályban magyar nyelven dolgozó tanítók szakfelügyeletével foglalkozott.
A munkája mellett levelező hallgatóként elvégezte Belgrádban a Gyógypedagógiai Főiskolát az értelmi fogyatékos és a földrajz szakon, majd...
Tovább
Fülszöveg
Berkes Erzsébet, szül. Beszédes Erzsébet (1928. november 14.) a Tisza menti kisvárosban, Magyarkanizsán született. Itt nevelkedett tizenöt éves koráig, ahol elvégezte az elemi, majd a polgári iskolát. 1948-ban végzett a Szabadkai Tanítóképzőben. Ezt követően negyven éven át a pedagógia szolgálatában állt. Tanítóként kilenc évig osztatlan és részben osztott tagozatokban fejtette ki tevékenységét Temerinben és Ókéren (Zmajevo), az újvidéki gyakorlóiskolában, Tiszakálmánfalván (Budiszava), Szabadkán a Majsai úti iskolában és Kisbajmokon. 1957-ben áthelyezték a szabadkai Zarko Zrenjanin gyógypedagógiai iskolába, ahol 21 évig dolgozott. Az utolsó 10 évben a szabadkai Pedagógiai Intézetben tanügyi tanácsosként működött, ahol a gyógypedagógiai oktatással, valamint az első osztályban magyar nyelven dolgozó tanítók szakfelügyeletével foglalkozott.
A munkája mellett levelező hallgatóként elvégezte Belgrádban a Gyógypedagógiai Főiskolát az értelmi fogyatékos és a földrajz szakon, majd 1973-ban diplomát szerzett a Zágrábi Egyetemen a szellemi fogyatékos szakon. Zágrábban az erkölcsi fogyatékosság köréből is új ismereteket szerzett. Az egyetemi diploma munkájához kutatást végzett, mely az ötnapos munka eredményeit vizsgálta és értékelte a gyógypedagógiai iskolákban. („Evaulacija petodnevne radne nedelje u Specijalnoj Osnovnoj skoli u Subotici.")
Számos tankönyvet írt a gyógypedagógiai iskola tanulói számára: magyar olvasókönyvek a IV, V, és a VIII. osztály tanulói számára. Recenzense volt a behozatali tankönyvek honosítása terén: olvasókönyvek, matematika és a természet- és társadalmi ismeretek a I. II. III. osztályos tanulók részére.
Közreműködött egy jelentős felmérésben, melynek célja volt megállapítani, hogy milyen mértékben jelennek meg az első osztályban a hiperaktív gyerekek a többihez képest.
Tanulmányt készített az első osztályban előforduló rendellenesség, mint: beszédhiba, látás és hallás rendellenesség, dislexia, disgráfia, koordinációs zavarokról.
Tagja volt a Vajdasági Tanügyi Tanács Gyógypedagógiai Bizottságának - egy mandátumon át.
Gondos anyaként és feleségként élt a háromtagú családjával. Családjának gyarapodásával örülhetett és örvend még ma is Éva lánya mellett a négy unokájának is.
Férje életrajzának megírását vállalta - tudván, hogy férje milyen értékes munkát végzett - azzal a szándékkal, hogy az megmaradhasson, és ismertté váljon az utókor számára is. Mindezt tette azzal a reménnyel és meggyőződéssel, hogy valószínűleg akad olyan személy vagy pedagógus, aki szakmai tudását gyarapíthatja Berkes László temérdek élettapasztalatával, munkájával és ötleteit magáévá téve, gyarapíthatja a jövő generációk lehetőségeit.
Vissza