Előszó | |
A metró a nagyváros közlekedésében | 15 |
A gyorsvonatok szerepe a nagyvárosi agglomerációk fejlődésében | 15 |
A közlekedés és a város | 15 |
A gyorsvasúti rendszerek kialakulása és hatása a városra | 18 |
A nagyvárosok tömegközlekedése a motorizáció rohamos fejlődése időszakában | 19 |
A motorizáció | 19 |
A motorizáció hatása a felszíni tömegközlekedésre | 19 |
A metró hatása a tömegközlekedési hálózatra | 22 |
A metróhálózat kialakításának alapelvei | 24 |
A metró fő jellemzői | 24 |
A hálózattervezés | 28 |
A forgalom előrebecslése | 48 |
A városi tömegközlekedés mérhető forgalmi jellemzői | 48 |
A távlati forgalmi igények előrebecslése | 52 |
Metróállomások, vonalszakaszok és vonalak utasforgalmának meghatározása | 54 |
Irodalom az I. fejezethez | 59 |
A vonal vezetése, építményei és a vasúti pálya | 61 |
A vonalvezetés | 61 |
A vonalvezetést meghatározó tényezők | 61 |
A vonaltervezés | 64 |
A metró építményei | 89 |
Az építmények és telepítésük jellegzetességei | 89 |
Vonali építmények | 91 |
Állomások építményei | 99 |
Egyéb üzemi létesítmények | 129 |
Vasúti pályaszerkezet | 133 |
A pályaszerkezettel kapcsolatos követelmények | 133 |
A folyópálya felépítményének szerkezetei | 133 |
A metrók felépítményének elemei | 139 |
A felépítmény teherbírásának számítása | 141 |
A vágánykapcsolatok és az állomások felépítményének szerkezetei | 144 |
Az áramellátás pályaszerkezeti megoldásai | 148 |
A pálya üzembe helyezésével kapcsolatos mérések | 150 |
Irodalom a 2. fejezethez | 152 |
A metró építményei és az építéskivitelezés | 154 |
Építésföldtani és geotechnikai előmunkálatok | 154 |
A földtani környezet hatása az építésre és a kész építményekre | 154 |
Az altalaj építésföldtani jellemzése | 158 |
Az építésföldtani adottságok felderítése | 164 |
A geotechnikai adatszolgáltatás és felhasználása | 179 |
A kedvezőtlen építésföldtani adottságok megváltoztatása | 184 |
Zárt módszerrel épített szerkezetek | 190 |
Építési eljárások | 190 |
A műtrágyák szerkezetei | 212 |
Injektálások | 224 |
A metró zárt módszerrel épített jellegzetes műtárgyai | 227 |
Nyitott építési módszerrel épített szerkezetek | 238 |
Az építést meghatározó feltételek | 238 |
Építési módok | 239 |
Felszíni és magas vezetésű vonalszakaszok szerkezetei | 274 |
A felszíni vonalszakaszok jellemző szerkezetei | 274 |
A felszíni állomások szerkezetei | 275 |
A magas vezetésű szerkezetek kialakításának különleges szempontjai | 276 |
Alagutak szigetelése | 284 |
Merev alagút-szigetelések | 284 |
Rugalmas (nagy húzószilárdságú) szigetelések | 285 |
Lágy szigetelések | 288 |
Horonyszigetelések | 291 |
Dilatációs és munkahézagok | 291 |
Föld alatti műtárgyak szigetelése | 293 |
Az alagutak számítása | 295 |
Zárt módszerrel épített műtárgyak számítása | 295 |
Nyitott módszerrel épített alagutak számítása | 312 |
Környezeti mozgások és felszíni süllyedések | 333 |
A metró építészete | 348 |
Az építészeti tervezés alapelvei | 348 |
Az utasforgalmi terek kialakításának néhány fontosabb elvi kérdése | 349 |
Állomások burkolatai | 354 |
Utasforgalmi terek szerelvényei | 357 |
Utastájékoztatás | 358 |
Technológiai, forgalmi és üzemi helyiségek belső kialakítása | 361 |
Szellőzőfejek | 361 |
Az építés eszközei és berendezései | 362 |
Felvonulási telepek | 362 |
Építési helyek berendezése | 365 |
Az építés egyes különleges berendezései | 374 |
A megvalósítás folyamata | 378 |
A beruházás döntés-előkészítése | 379 |
A tervezés | 381 |
Az építéskivitelezés előkészítése | 384 |
A kivitelezés | 386 |
Irodalom a 3. fejezethez | 390 |
Járművek és technológiai berendezések | 396 |
Járművek | 396 |
A járművek kialakításának alapvető követelményei | 396 |
A kocsiszekrény | 397 |
Az utastér | 398 |
A vezetőfülke | 400 |
Jellegzetes forgóváztípusok és szerkezeti megoldások | 400 |
Sínkenő berendezés | 405 |
Vonó- és ütközőkészülék | 405 |
Pneumatikus berendezések | 405 |
Villamos berendezések | 409 |
Villamos berendezések | 410 |
A metró villamos fogyasztói | 410 |
Az energiaellátás rendszere | 411 |
A méretezés alapelvei | 418 |
A vontatási és segédüzemi alállomások kapcsolási vázlatai és berendezései | 423 |
Villamos védelem, automatika | 428 |
Az energiaellátás központi irányítása. Távvezérlés | 431 |
Metrólétesítmények világítása | 435 |
Jelző- és biztosítóberendezések | 437 |
Alapkövetelmények | 437 |
A metró térközbiztosításának alapelvei | 440 |
A vasútbiztosító berendezések fő részei | 447 |
Folyamatos vonatbefolyásolás | 450 |
Központi forgalomirányítás | 451 |
Automatikus vonatirányítás | 452 |
Távközlő berendezések | 455 |
Üzemi távbeszélő-hálózat | 455 |
Különcélú távbeszélőhálózatok | 456 |
A metró távbeszélőkábelei | 457 |
Állomási hangosítóberendezések | 458 |
Iparitelevízió-hálózatok | 460 |
A metró órahálózata | 461 |
Rádiótelefon-hálózat | 463 |
Távközlő berendezések áramellátása | 464 |
Mozgólépcsők és mozgójárdák | 465 |
A mozgólépcsők és mozgójárdák általános ismertetése | 465 |
A mozgólépcsőtípusok fő műszaki jellemzői | 467 |
A mozgólépcsők fő egységei | 470 |
A mozgólépcsők villamos berendezései | 475 |
A mozgójárdák típusai és fő műszaki jellemzői | 476 |
Metróalagutak, állomásterek, szellőztetése és fűtése | 479 |
A szellőztetés feladata | 479 |
A metróalagutak és állomásterek hőterhelése | 479 |
A belső hőterhelés hatása az alagút falára | 480 |
A főszellőzőlevegő-mennyiség meghatározása körszelvényű alagutaknál | 482 |
A főszellőztetés rendszerei | 485 |
A segédüzemi szellőztetések általános követelményei | 491 |
A metró üzemi tereinek fűtése | 493 |
Vízellátás, vízelvezetés és csatornázás | 493 |
Vízellátás | 493 |
A vízellátó és vízelvezető rendszerekben alkalmazott anyagok | 495 |
Irodalom a 4. fejezethez | 496 |
Üzemeltetés és üzemfenntartás | 498 |
A metróüzemi feladatai, szervezeti felépítése és irányítása | 498 |
Az üzemeltetés fő feladatai és eszközei | 498 |
A metróüzem szervezeti felépítése | 498 |
A végrehajtó szolgálatok diszpécserrendszerű irányítása | 501 |
A fenntartási és felújítási munkavégzés tervezése és szervezése | 501 |
A munkaellátás egyes feladatainak megoldása | 502 |
Az utas- és a vonatforgalom | 502 |
A menetrend | 502 |
Vonatforgalom | 505 |
Vonatok forgalomba állítása | 506 |
Forgalomirányítás | 506 |
Peronzárak | 508 |
Az utasforgalom felügyelete és irányítása | 508 |
Járműtelepek, javítóbázisok | 509 |
A járművek és a technológiai berendezések üzemeltetéséhez szükséges létesítmények | 509 |
A javítóbázisok kapacitását meghatározó tényezők | 510 |
A járműtelep elrendezési lehetőségei, a belső út- és vasúthálózat kialakítása | 511 |
A járműtelep technológiai folyamatának megfelelő épületszerkezet-kialakítás | 511 |
Az anyagok és az alkatrészek raktározása | 511 |
Szociális létesítmények | 512 |
A járműtelep villamosenergia-ellátásának alapelvei | 512 |
Épületgépészeti berendezések | 512 |
A járműtelepek hírközlő rendszere | 512 |
A járművek karbantartása és javítása | 514 |
A járműkarbantartás és -javítás feladata | 514 |
A járműkarbantartási és -javítási rendszer kialakításának alapelvei | 514 |
A járműkarbantartás módszerei és eszközei | 515 |
A járműjavítás módszerei és eszközei | 516 |
A korszerű motorkocsi-javító üzem jellemzői | 517 |
A villamos berendezések üzemeltetése és fenntartása | 519 |
Az áramellátó berendezések üzemeltetése és fenntartása | 519 |
Gyengeáramú berendezések üzemeltetése és karbantartása | 522 |
A mozgólépcsők üzemeltetése | 524 |
A mozgólépcsők napi karbantartása | 524 |
A mozgólépcsők tervszerű megelőző karbantartása | 524 |
A mozgólépcsők főjavítása | 524 |
A segédüzemi berendezések üzemeltetése és fenntartása | 526 |
Pálya- és építményfenntartás | 527 |
Pályafenntartás | 527 |
Pályafenntartás telep | 529 |
A téli időjárás elleni védekezés | 529 |
Építményfenntartás | 529 |
Irodalom az 5. fejezethez | 530 |
A budapesti metró | 531 |
A budapesti tömegközlekedés helyzete és a fejlődés iránya | 531 |
A budapesti tömegközlekedés jellemzői | 531 |
A tömegközlekedés fejlesztésének alapelvei | 532 |
Gyorsvasúti hálózat | 532 |
Metróhálózat | 533 |
Felszíni kapcsolatok | 534 |
A budapesti metró vonalai és építményei | 535 |
A milleniumi földalatti vasút | 536 |
A kelet-nyugati vonal | 536 |
Az észak-déli vonal | 541 |
A két vonal együttes teljesítményei | 544 |
A nyomvonal és az építmények fő jellemzői | 547 |
Geológiai és hidrológiai viszonyok | 548 |
A mély vezetésű alagutak és állomások szerkezete és építése | 548 |
Nyitott módszerrel épített szerkezetek | 557 |
A vasúti felépítmény | 559 |
Üzemi berendezések | 559 |
A budapesti metró üzemi sajátosságai | 559 |
Járművek | 559 |
Mozgólépcsők | 560 |
Az áramellátás | 560 |
Vasútbiztosító és hírközlő berendezések | 562 |
Tűzvédelem | 563 |
Szellőztetőberendezések | 563 |
A vízellátás és a vízelvezetés | 564 |
A karbantartás és a járműtelepek | 565 |
Irodalom a 6. fejezethez | 566 |
Tárgymutató | 568 |