A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Metró kézikönyv

Tervezés, építés, üzemeltetés

Szerző
Szerkesztő
Budapest
Kiadó: Műszaki Könyvkiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött keménykötés
Oldalszám: 588 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 25 cm x 20 cm
ISBN: 963-10-4359-2
Megjegyzés: Fekete-fehér fotókkal illusztrálva. További szerzők a könyvben. Tankönyvi száma: 41953.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

A nagyvárosok közlekedési problémáit világszerte csak a tömegközlekedés, s azon belül az útfelszíntől elkülönített pályán közlekedő gyorsvasút - a metró - tudja megoldani. A metróhálózat sűrű időközökben, menetrendszerűen közlekedő, nagy utasbefogadó képességű szerelvényei nem csak mennyiségi, de az utaskényelmet és az eljutási időt tekintve minőségi javulást jelentenek az útfelszínen zajló bármely más közlekedési eszközökhöz képest, és ehhez az előnyhöz még hozzájárulnak a környezetvédelem és az üzemanyag-takarékosság terén mutatkozó vitathatatlan előnyök is.
Napjainkban ma már a világ több mint 65 metropolisában üzemel gyorsvasút, és további 15 nagyvárosban folyamatban van a metróépítés. Budapesten jelenleg több mint 25 km vonalhosszon közlekednek metrószerelvények, és a tömegközlekedés utasszállítási teljesítményének közel 30%-t viselik.
A Metró Kézikönyv célja az, hogy összefoglalja mindazokat a műszaki és üzemi ismereteket, amelyek a metró pályáinak, állomásainak,... Tovább

Fülszöveg

A nagyvárosok közlekedési problémáit világszerte csak a tömegközlekedés, s azon belül az útfelszíntől elkülönített pályán közlekedő gyorsvasút - a metró - tudja megoldani. A metróhálózat sűrű időközökben, menetrendszerűen közlekedő, nagy utasbefogadó képességű szerelvényei nem csak mennyiségi, de az utaskényelmet és az eljutási időt tekintve minőségi javulást jelentenek az útfelszínen zajló bármely más közlekedési eszközökhöz képest, és ehhez az előnyhöz még hozzájárulnak a környezetvédelem és az üzemanyag-takarékosság terén mutatkozó vitathatatlan előnyök is.
Napjainkban ma már a világ több mint 65 metropolisában üzemel gyorsvasút, és további 15 nagyvárosban folyamatban van a metróépítés. Budapesten jelenleg több mint 25 km vonalhosszon közlekednek metrószerelvények, és a tömegközlekedés utasszállítási teljesítményének közel 30%-t viselik.
A Metró Kézikönyv célja az, hogy összefoglalja mindazokat a műszaki és üzemi ismereteket, amelyek a metró pályáinak, állomásainak, járműtelepeinek és egyéb létesítményeinek tervezése, megépítése és üzemeltetése során a szakemberek számára nélkülözhetetlenek.
Részletesen foglalkozik a metrók hálózatfejlesztési, pályaépítési, vonali és állomási műtárgyépítési kérdéseivel, a járművek és a technológiai berendezések, valamint az üzemeltetés és az üzemfenntartási problémáival.
A kézikönyv szerkesztése során az érintett szakterületek problémáinak összefoglalása tekintetében a cél a teljesség volt, annak az elvnek a szem előtt tartásával, hogy a metróhálózat létrehozásában közreműködő szakemberek e rendkívül szerteágazó munka összefüggéseit egy kötetben áttekinthessék. Reméljük, hogy a kézikönyv - mint az első ilyen jellegű összefoglaló mű - előbb vázolt feladatát jól be fogja tölteni. Vissza

Tartalom

Előszó
A metró a nagyváros közlekedésében15
A gyorsvonatok szerepe a nagyvárosi agglomerációk fejlődésében15
A közlekedés és a város15
A gyorsvasúti rendszerek kialakulása és hatása a városra18
A nagyvárosok tömegközlekedése a motorizáció rohamos fejlődése időszakában19
A motorizáció19
A motorizáció hatása a felszíni tömegközlekedésre19
A metró hatása a tömegközlekedési hálózatra22
A metróhálózat kialakításának alapelvei24
A metró fő jellemzői24
A hálózattervezés28
A forgalom előrebecslése48
A városi tömegközlekedés mérhető forgalmi jellemzői48
A távlati forgalmi igények előrebecslése52
Metróállomások, vonalszakaszok és vonalak utasforgalmának meghatározása54
Irodalom az I. fejezethez59
A vonal vezetése, építményei és a vasúti pálya61
A vonalvezetés61
A vonalvezetést meghatározó tényezők61
A vonaltervezés64
A metró építményei89
Az építmények és telepítésük jellegzetességei89
Vonali építmények91
Állomások építményei99
Egyéb üzemi létesítmények129
Vasúti pályaszerkezet133
A pályaszerkezettel kapcsolatos követelmények133
A folyópálya felépítményének szerkezetei133
A metrók felépítményének elemei139
A felépítmény teherbírásának számítása141
A vágánykapcsolatok és az állomások felépítményének szerkezetei144
Az áramellátás pályaszerkezeti megoldásai148
A pálya üzembe helyezésével kapcsolatos mérések150
Irodalom a 2. fejezethez152
A metró építményei és az építéskivitelezés154
Építésföldtani és geotechnikai előmunkálatok154
A földtani környezet hatása az építésre és a kész építményekre154
Az altalaj építésföldtani jellemzése158
Az építésföldtani adottságok felderítése164
A geotechnikai adatszolgáltatás és felhasználása179
A kedvezőtlen építésföldtani adottságok megváltoztatása184
Zárt módszerrel épített szerkezetek190
Építési eljárások190
A műtrágyák szerkezetei212
Injektálások224
A metró zárt módszerrel épített jellegzetes műtárgyai227
Nyitott építési módszerrel épített szerkezetek238
Az építést meghatározó feltételek238
Építési módok239
Felszíni és magas vezetésű vonalszakaszok szerkezetei274
A felszíni vonalszakaszok jellemző szerkezetei274
A felszíni állomások szerkezetei275
A magas vezetésű szerkezetek kialakításának különleges szempontjai276
Alagutak szigetelése284
Merev alagút-szigetelések284
Rugalmas (nagy húzószilárdságú) szigetelések285
Lágy szigetelések288
Horonyszigetelések291
Dilatációs és munkahézagok291
Föld alatti műtárgyak szigetelése293
Az alagutak számítása295
Zárt módszerrel épített műtárgyak számítása295
Nyitott módszerrel épített alagutak számítása312
Környezeti mozgások és felszíni süllyedések333
A metró építészete348
Az építészeti tervezés alapelvei348
Az utasforgalmi terek kialakításának néhány fontosabb elvi kérdése349
Állomások burkolatai354
Utasforgalmi terek szerelvényei357
Utastájékoztatás358
Technológiai, forgalmi és üzemi helyiségek belső kialakítása361
Szellőzőfejek361
Az építés eszközei és berendezései362
Felvonulási telepek362
Építési helyek berendezése365
Az építés egyes különleges berendezései374
A megvalósítás folyamata378
A beruházás döntés-előkészítése379
A tervezés381
Az építéskivitelezés előkészítése384
A kivitelezés386
Irodalom a 3. fejezethez390
Járművek és technológiai berendezések396
Járművek396
A járművek kialakításának alapvető követelményei396
A kocsiszekrény397
Az utastér398
A vezetőfülke400
Jellegzetes forgóváztípusok és szerkezeti megoldások400
Sínkenő berendezés405
Vonó- és ütközőkészülék405
Pneumatikus berendezések405
Villamos berendezések409
Villamos berendezések410
A metró villamos fogyasztói410
Az energiaellátás rendszere411
A méretezés alapelvei418
A vontatási és segédüzemi alállomások kapcsolási vázlatai és berendezései423
Villamos védelem, automatika428
Az energiaellátás központi irányítása. Távvezérlés431
Metrólétesítmények világítása435
Jelző- és biztosítóberendezések437
Alapkövetelmények437
A metró térközbiztosításának alapelvei440
A vasútbiztosító berendezések fő részei447
Folyamatos vonatbefolyásolás450
Központi forgalomirányítás451
Automatikus vonatirányítás452
Távközlő berendezések455
Üzemi távbeszélő-hálózat455
Különcélú távbeszélőhálózatok456
A metró távbeszélőkábelei457
Állomási hangosítóberendezések458
Iparitelevízió-hálózatok460
A metró órahálózata461
Rádiótelefon-hálózat463
Távközlő berendezések áramellátása464
Mozgólépcsők és mozgójárdák465
A mozgólépcsők és mozgójárdák általános ismertetése465
A mozgólépcsőtípusok fő műszaki jellemzői467
A mozgólépcsők fő egységei470
A mozgólépcsők villamos berendezései475
A mozgójárdák típusai és fő műszaki jellemzői476
Metróalagutak, állomásterek, szellőztetése és fűtése479
A szellőztetés feladata479
A metróalagutak és állomásterek hőterhelése479
A belső hőterhelés hatása az alagút falára480
A főszellőzőlevegő-mennyiség meghatározása körszelvényű alagutaknál482
A főszellőztetés rendszerei485
A segédüzemi szellőztetések általános követelményei491
A metró üzemi tereinek fűtése493
Vízellátás, vízelvezetés és csatornázás493
Vízellátás493
A vízellátó és vízelvezető rendszerekben alkalmazott anyagok495
Irodalom a 4. fejezethez496
Üzemeltetés és üzemfenntartás498
A metróüzemi feladatai, szervezeti felépítése és irányítása498
Az üzemeltetés fő feladatai és eszközei498
A metróüzem szervezeti felépítése498
A végrehajtó szolgálatok diszpécserrendszerű irányítása501
A fenntartási és felújítási munkavégzés tervezése és szervezése501
A munkaellátás egyes feladatainak megoldása502
Az utas- és a vonatforgalom502
A menetrend502
Vonatforgalom505
Vonatok forgalomba állítása506
Forgalomirányítás506
Peronzárak508
Az utasforgalom felügyelete és irányítása508
Járműtelepek, javítóbázisok509
A járművek és a technológiai berendezések üzemeltetéséhez szükséges létesítmények509
A javítóbázisok kapacitását meghatározó tényezők510
A járműtelep elrendezési lehetőségei, a belső út- és vasúthálózat kialakítása511
A járműtelep technológiai folyamatának megfelelő épületszerkezet-kialakítás511
Az anyagok és az alkatrészek raktározása511
Szociális létesítmények512
A járműtelep villamosenergia-ellátásának alapelvei512
Épületgépészeti berendezések512
A járműtelepek hírközlő rendszere512
A járművek karbantartása és javítása514
A járműkarbantartás és -javítás feladata514
A járműkarbantartási és -javítási rendszer kialakításának alapelvei514
A járműkarbantartás módszerei és eszközei515
A járműjavítás módszerei és eszközei516
A korszerű motorkocsi-javító üzem jellemzői517
A villamos berendezések üzemeltetése és fenntartása519
Az áramellátó berendezések üzemeltetése és fenntartása519
Gyengeáramú berendezések üzemeltetése és karbantartása522
A mozgólépcsők üzemeltetése524
A mozgólépcsők napi karbantartása524
A mozgólépcsők tervszerű megelőző karbantartása524
A mozgólépcsők főjavítása524
A segédüzemi berendezések üzemeltetése és fenntartása526
Pálya- és építményfenntartás527
Pályafenntartás527
Pályafenntartás telep529
A téli időjárás elleni védekezés529
Építményfenntartás529
Irodalom az 5. fejezethez530
A budapesti metró531
A budapesti tömegközlekedés helyzete és a fejlődés iránya531
A budapesti tömegközlekedés jellemzői531
A tömegközlekedés fejlesztésének alapelvei532
Gyorsvasúti hálózat532
Metróhálózat533
Felszíni kapcsolatok534
A budapesti metró vonalai és építményei535
A milleniumi földalatti vasút536
A kelet-nyugati vonal536
Az észak-déli vonal541
A két vonal együttes teljesítményei544
A nyomvonal és az építmények fő jellemzői547
Geológiai és hidrológiai viszonyok548
A mély vezetésű alagutak és állomások szerkezete és építése548
Nyitott módszerrel épített szerkezetek557
A vasúti felépítmény559
Üzemi berendezések559
A budapesti metró üzemi sajátosságai559
Járművek559
Mozgólépcsők560
Az áramellátás560
Vasútbiztosító és hírközlő berendezések562
Tűzvédelem563
Szellőztetőberendezések563
A vízellátás és a vízelvezetés564
A karbantartás és a járműtelepek565
Irodalom a 6. fejezethez566
Tárgymutató568
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem