Előszó | 5 |
Megnyitóülés | |
Benkő Loránd: Anyanyelv és irodalmi hagyomány | 8 |
Plenáris ülés 1992. július 6. | |
Petőfi S. János: "Milyen a magyar nyelvű szöveg?" | 18 |
Benkes Zsuzsa: Versek kreatív megközelítése szövegtani keretben | 31 |
Békési Imre: A szövegtani kutatások eredményeinek alkalmazhatósága az anyanyelvi nevelésben | 40 |
Kiss Jenő: Észrevételek nyelvjárási szövegekről | 50 |
Deme László: Megjegyzések a szövegről és a szövegtanról | 54 |
A vitavezetők összefoglalói | |
Békési Imre: Általános iskolai szekció | 59 |
Szakács Béla: Szakmunkásképző iskolai szekció | 60 |
Kiss Jenő: Szakközépiskolai és gimnáziumi szekció | 60 |
Plenáris ülés 1992. július 7. délelőtt | |
Adamik Tamás: A retorika történetének tanulságai a mai iskola számára | 63 |
Wacha Imre: Szöveg és hangzás | 70 |
Sebestyén Árpád: Szövegértés, stílusérzékelés | 85 |
B. Porkoláb Judit: Szöveggrammatika és szövegalkotás | 95 |
Albertné Herbszt Mária: Szövegszemléletű anyanyelvoktatásunk és a dialógusok tanítása | 100 |
Galgóczi László: Szövegemlékeink megértéséhez | 108 |
Kernya Róza: A fogalmazás alapkövetelményeinek érvényesítése | 113 |
A vitavezetők összefoglalói | |
Kernya Róza: Általános iskolai szekció | 119 |
H. Varga Gyula: Szakmunkásképző iskolai szekció | 120 |
Gáspári László: Szakközépiskolai és gimnáziumi szekció | 121 |
Plenáris ülés 1992. július 7. délután | |
Keszler Borbála: Helyesírásunk rendszerének szerepe a szöveg igényes kidolgozásában | 124 |
Pásztor Emil: Szövegvonatkozású helyesírási feladatok, gyakorlatok szerkesztése | 139 |
Bachát László: A tanulói élő szöveg | 145 |
Heltainé Nagy Erzsébet: A nyelvésznek mint szülőnek véleménye a tankönyvi szövegekről | 150 |
Graf Rezső: Az írásbeli szövegalkotás problémái a magyar nyelvi OKTV-dolgozatokban | 158 |
Lengyel Zsolt: Az írástanítás felelőssége | 163 |
Galgóczi Lászlóné: A kisiskolások és a szöveg | 172 |
Szabó Ferenc: Szövegtípus, szerkezet és stílus | 191 |
A vitavezetők összefoglalói | |
Pintér István: Szakmunkásképző iskolai szekció | 198 |
Graf Rezső: Szakközépiskolai és gimnáziumi szekció | 199 |
Plenáris ülés 1992. július 8. délelőtt | |
V. Raisz Rózsa: Szépirodalmi szövegek elemzésének szerepe a szövegalkotó képesség fejlesztésében | 201 |
Jelenits István: Költői "szöveg" az iskolában | 206 |
H. Varga Gyula: Közlésfajták a Toldiban | 211 |
D. Berencsi Margit: Szabó Lőrinc Tücsökzenéjének tanítása az általános iskolában | 216 |
Szikoráné Kovács Eszter: Példa a költői szöveg elemzésére | 222 |
Nagy L. János: A szerkezettől a versegész felé avagy a versegésztől a szerkezet felé? | 227 |
A vitavezetők összefoglalói | |
A. Jászó Anna: Általános iskolai szekció | 233 |
Wacha Imre: Szakmunkásképző iskolai szekció | 235 |
Bencédy József: Szakközépiskolai és gimnáziumi szekció | 236 |
Plenáris ülés 1992. július 8. délután | |
Herczegi Károly: Az iskolai nyelvművelő mozgalmak jelentősége és formái | 238 |
Kerekes Barnabás: A "Beszélni nehéz!" körök munkájáról | 244 |
Miskolczi Margit: A "Beszélni nehéz!" körök feladatairól | 249 |
R. Molnár Emma: Felkészítés a beszédversenyre | 253 |
Tatay Éva: Felkészítés a vers- és prózamondásra | 259 |
Hámoriné Váczi Zsuzsanna: A nyelvművelő táborok szerepe | 264 |
Kállai Eszter: "Szépen! Emberül!" | 267 |
Fekete László: Beszédművelési gyakorlatok irányítása | 273 |
Találkozás a "Magyartanítás" szerkesztőjével | |
A. Jászó Anna: Az új Magyartanításról | 279 |
Plenáris ülés 1992. július 9. délelőtt | |
Hangay Zoltán: A szöveg helye az iskolában | 283 |
Szende Aladár: "Rejtett tanterv" és anyanyelvi nevelés | 285 |
Szikszai Lajosné: Stilisztika és retorika tanításának kísérlete a tanítóképző főiskolán | 292 |
Záróülés | |
Szathmári István: Összefoglaló értékelés | 301 |