1.066.445

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Szakmai fejlesztés 7.

Innováció, minőségfejlesztés/Tantervek, értékelés, vizsgák

Szerző
Szerkesztő
Budapest
Kiadó: Alfa Rehabilitációs Kht.
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 233 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-921-302-2
Megjegyzés: Fekete-fehér illusztrációkkal.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Könyvünk szerzőjét nem kell bemutatni. Benedek István jól ismert pedagógiai szerző, aki könyveiben midig aktuális közoktatási, pedagógiai témát dolgoz fel, különös tekintettel a vezetéselméletre, a... Tovább

Előszó

Könyvünk szerzőjét nem kell bemutatni. Benedek István jól ismert pedagógiai szerző, aki könyveiben midig aktuális közoktatási, pedagógiai témát dolgoz fel, különös tekintettel a vezetéselméletre, a kollégiumi nevelésre, és szakértőként szakembere lett a külső ellenőrzésnek, a szakértői munkának is. Egyetemi képzésünkben a kezdetektől részt vesz, konzulensként vezeti csoportjait, sokan ismerik így személyesen is. E könyv megírásával nehéz feladatra vállalkozott. A képzés befejező szakaszához érkezve kellett feldolgoznia a szakmai fejlesztés feladatait, ahogyan ez képzésünkben szokás, „elvárás", annak elméleti alapjait és gyakorlatát. Gyakran kellett visszautalnia a megalapozó tárgy: A vezetés elmélete és gyakorlatában kifejtett ismeretekhez. A jogi, tanügyigazgatási, gazdasági témák után folytatnia kellett a belső tartalmi, nevelési-oktatási feladatokban jelentkező fejlesztő feladatok elemzését. Benedek István könyve első felében a szakmai fejlesztés két nagy területét mutatja be. Ezek:
1.) Az innováció a közoktatásban, az innováció sajátosságai, törvényszerűségei, azok a folyamatok, amelyek a változást gerjesztik, előreviszik, egyszerre adva lehetőséget, keretet és öngerjesztő motiválást a munkához, az intézmény vezetéséhez.
2.) A minőségbiztosítás, ez az új áramlat, amely egyaránt táplálkozik a múltból, legjobb hagyományainkból, és mindezt modernizálja, korszerűsíti az iparból átvett minőségfejlesztés pedagógiai alkalmazásával. A szerző jól ismeri e témák szakirodalmát, a legfrissebb kutatási eredményeket. Kitekintése tágas, és ért hozzá, hogyan kell ezeket feldolgozni, rendszerezni, szakmai útmutatóvá tenni. Ez a szakirodalom nyelvében is új, szokatlan, nehézkes, sok eddig ismeretlen fogalommal, amelyhez ugyan már szereztünk némi jártasságot a vezetéselméleti ismeretekkel, de megértése most sem könnyű. Benedek jól ismeri ezt a nyelvet és segítséget ad olvasói számára is. Könnyebb követni, vele együtt haladni a könyv második felét kitevő két fejezetben. A pedagógiai-szakmai szolgáltatás témája, ebben a szaktanácsadó és a szakértő munkája sajátosan magyar pedagógiai, közoktatás-politikai téma, jól ismert szituációkkal, konfliktusokkal. És ez érvényes a záró fejezetre is, amely a mérés, értékelés, minőségbiztosítás ismeretanyagában kalauzolja olvasóit. Ezekben a fejezetekben mutatja be a szerző, hogy az autonóm iskola a maga belső szakmai fejlesztési feladataihoz honnan és, hogyan kap segítséget, milyen eszközrendszer áll rendelkezésére ahhoz, hogy a fejlesztés eredményeit értékelni, mérni tudja. Vissza

Tartalom

Bevezető ..................................................................................................9
I. fejezet: Innováció a közoktatás intézményeiben .............................11
1. Mit jelent az innováció? ............................................................11
1.1. Az innováció pedagógiai előzményei ...........................................12
1.2. Új társadalmi-gazdasági környezet ..............................................13
1.3. Feltételek és veszélyek .................................................................14
1.4. Az innováció folyamatos változtatás............................................17
2. Konfliktusok a szervezetben...........................................................21
2.1. A konfliktusok forrásai.................................................................22
2.2. Konfliktuskezelési stratégiák .......................................................23
3. A változtatás, a változás menedzselésének folyamata........................27
3.1. Első lépés: az előkészítés .............................................................28
3.2. Második lépés: a fellazítás...........................................................31
3.3. Harmadik lépés: a változás maga ................................................32
3.4. A negyedik lépés: a megszilárdítás..............................................32
3.5. Ötödik lépés: az értékelés, visszacsatolás....................................33
4. A vezetői hatalom forrásai ...........................................................34
4.1. Pozícióból eredő hatalom.............................................................35
4.2. Személyiségből eredő hatalom ....................................................37
4.3. Tudásból eredő hatalom ...............................................................38
4.4. A befolyásból eredő hatalom .......................................................39
5. Az innováló vezető..........................................................................41
5.1. Az innováló vezető módszer és eszköztára ..................................42
5.2. Az innováló vezetői attitűdök ......................................................43
Összefoglalás..........................................................................................45.
Szemelvények ...........................................................................................46
Kovács Sándor: A nevelésügyi innováció...........................................46
Bernáth József: Az iskola innovációs terve ........................................48
Kérdések - feladatok ..........................................................................51
II. fejezet: Minőségértelmezés, minőségfejlesztés, szervezeti kultúra...........53
1. A minőségfogalmakról, minőségbiztosítás a közoktatásban...............53
2. Pedagógusmesterség és minőség......................................................59
2.1. A vezetési folyamat szakaszai ......................................................60
2.2. Beavatkozási pont: a minőségfejlesztés .......................................60
3. A minőségbiztosítás időszerűsége ..................................................63
3.1. A minőségbiztosítás és -irányítás célja, feladata..........................65
3.2. A minőségbiztosítás kialakulása..................................................67
3.3. A minőségellenőrzéstől a minőségbiztosításig ......................68
3.4. A bevezetés kritériumai .........................................................................73
3.5. A minőségfejlesztési program célja .........................................73
3.6. A minőségirányítás három szintje................................................76
4. A szervezeti kultúra ...............................................................................81
4.1. Természetes szimbólumok ..........................................................82
4.2. Mesterséges szimbólumok...............................................................84
4.3. A szervezeti kultúra metaforái ...................................................................86
4.4. A szervezeti kultúra típusai ........................................................................86
4.5. Megjelenési formák a közoktatás intézményeiben ............................................90
4.6. A különbségek értékelése a szervezetben......................................................95
4.7. A szakértői tanácsadói stílusok...................................................................96
Összefoglalás...........................................................................................97
Szemelvények...........................................................................................99
Bodóczy Dezső: Intézményi önértékelés.........................................................99
Minta az intézményi minőségirányítási program felépítéséhez................................103
Kérdések-feladatok........................................................................................108
III. fejezet: Pedagógiai-szakmai szolgáltatások.................................................109
1. Pedagógiai szakszolgálat - pedagógiai-szakmai szolgáltatás..........................109
1.1. A szaktanácsadói működés jogi háttere...................................................112
1.2. Tartalmi kérdések szabályozása.............................................................113
2. A szaktanácsadói munka..........................;..............................................116
2.1. A szaktanácsadás és a felügyelet..............................................................116
2.2. A szaktanácsadó státusza....................................................................117
2.3. A szaktanácsadó feladatai..................................................................117
3. A pedagógus és a szaktanácsadói szerep....................................................118
3.1. Mit várnak az intézmények a szaktanácsadótól?..........................................118
3.2. A szaktanácsadói megbízás .....................................................................119
3.3. Szaktanácsadói munkaformák ..................................................................120
3.4. A szaktanácsadó legjellemzőbb feladatai napjainkban................................122
4. Szaktanácsadás, szakértés ......................................................................123
4.1. Szakmai közélet, a szaktanácsadói munka távlatai............................................123
5. A szakértés, a közoktatási szakértő ...........................................................125
5.1. Szakértő a közoktatási intézményben....................................................126
5.2. A szakértői tevékenység idősíkjai .............................................................127
5.3. A szakértői tevékenység jellemzői............................................................127
5.4. A szakértői tevékenység törvényi bázisa...................................................129
5.5. Ellenőrzési jogosultság ...................................................................131
5.6. Szakmai és törvényességi ellenőrzés .........................................................131
5.7. Szakértő az ellenőrzési rendszerben ..........................................................132
6. Követelmények, elvárások rendszere ........................................................133
6.1. A szakmai ellenőrzés: minőségi változás..................................................133
6.2. A szakértő saját követelményei.................................................................134
6.3. A megrendelő követelményrendszere ..........................................................138
6.4. A szakmai szervezetek, egyesületek, szövetségek,szolgáltatók közegében .........140
6.5. Követelmények, korlátok, választási lehetőségek ..................................141
7. A pedagógiai program vizsgálata........................................................143
7.1. Feltételrendszer............................................................................143
7.2. A térség közoktatás-politikai prioritásai .............................................144
7.3. A tartalmi szempontok, követelmények érvényesülése................................144
7.4. Képesítés, vizsgarend, átjárhatóság........................................................144
7.5. Szervezeti, szerkezeti struktúra..............................................................144
8. A szakértői vizsgálat munkafázisai.........................................................146
8.1. A felkészülési szakasz...........................................................................146
8.2. A konzultációs szakasz ...................................................................147
8.3. Az ütemezési szakasz...............................................................................147
8.4. Tényfeltáró szakasz .........................................................................148
8.5. Egyeztetési szakasz............................................................................148
8.6. Rögzítési szakasz................................................................148
9. Új karrierek is tervezhetők.............................................................151
9.1. A mérésügyi szakértő.........................................................................151
9.2. A minőségügyi szakértő ..................................................................151
9.3. Az akkreditációs szakértő .....................................................................151
9.4. A tréningpedagógus .............................................................................152
9.5. Az óraadó, utazó pedagógus...........................................................152
9.6. Vezetőtanárok............................................................................153
Összefoglalás......................................................................................................153
Iratminták.....................................................................................................154
Kérdések-feladatok .......................................................................................158
IV. fejezet: Tantervek, értékelés-eredményellenőrzés, vizsgák ..................159
1. Tantervi alapismeretek .................................................................................159
1.1. Rövid történeti áttekintés........................................................................159
1.2. Az állami tantervek keletkezése................................................................160
1.3. A különböző tantervfajták.......................................................................161
1.4. A tantervkészítés alapkövetelményei .........................................................162
1.5. A kerettantervekről.................................................................................164
1.6. A kerettantervek felépítése.....................................................................167
1.7. A tanterv megvalósításának feltételei.........................................................169
2. A pedagógiai értékelés fejlesztő szerepe .................................................171
2.1. A pedagógiai értékelés szükségessége - időszerűsége ................................173
2.2. Az értékelés fogalmi meghatározása .......................................................174
2.3. Tyier értékelési modellje......................................................175
2.4. Az értékelés feladata és funkciói .............................................................176
2.5. Az értékelés típusai............................177
2.6. Az értékelés lényege ........................................................................178
2.7. Az értékelés fázisai ................................................................................180
2.8. A pedagógus értékelési eljárásai....................................................181
2.9. Az alternatív iskolák értékelési rendszerei ...........................184
2.10. Nemzetközi mérés, értékelés.........................................185
3. Értékelési, mérési módszerek................................................................188
3.1. A tudásszint mérése............................................................;..................188
3.2. A képességek mérése....................................................189
3.3. A neveltségi szint mérése.........................................................190
3.4. A kísérlet............................................................................................195
3.5. A pedagógiai értékelés fázisai .....................................................195
3.6. Kutatásmódszertani alapfogalmak.............................197
3.7. A felmérési adatok pedagógiai elemzése .............................................200
3.8. Nevelési didaktikai módszerek szerepe a pedagógiai ellenőrzésben..........201
4. Vizsgák, vizsgarendszerek ....................................................................203
4.1. A vizsgák és jellemzőik .......................................................................203
4.2. Tanulmányok alatti vizsgák.................................205
5. A vizsgarendszer............................................................................207
5.1. Alapvizsga, alapműveltségi vizsga............................................................207
5.2. Az érettségi vizsga....................................................................................208
5.3. A vizsgarendszer szakmai és közoktatás-politikai megközelítése 210
Összefoglalás..............................................................................................213
Szemelvények...........................................................................................214
Kétszintű érettségi vizsga 2005.........................................................................214
Kérdések-feladatok.......................................................................................219
A feldolgozott témakörökhöz tartozó irodalomjegyzék.......................................220

Benedek István

Benedek István műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Benedek István könyvek, művek
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Szakmai fejlesztés 7. Szakmai fejlesztés 7. Szakmai fejlesztés 7.
Állapot:
2.740 ,-Ft
14 pont kapható
Kosárba