Előszó
Részlet:
"1. A világméretű tudományos-technikai haladás, a szocialista forradalmak kiszélesedése, a gyarmati rendszer felbomlása és önálló fejlődő országok egész sorának létrejötte mind mennyiségileg, mind fokozataiban ugrásszerűen megnövelték az iskolázást az 50-es évektől a 70-es évek első feléig, mélyreható változásokat hoztak tartalmában, módszereiben csakúgy, mint szerkezetében. E fejlődés természetesen régiónként, az egyes országok gazdasági-társadalmi rendszere hovatartozása szerint, az iskolák tevékenységi körét, belső programjának jellegét, eszközeinek fejlettségi szintjét tekintve rendkívül egyenetlen, differenciált természetű.
A dinamikus fejlődést, a mélyreható oktatási reformprogramok megvalósítását lényegesen lelassították, irányaiban módosították a 70-es évek derekán kibontakozó, tartósnak bizonyult és a 80-as évek fordulójára tovább mélyülő gazdasági válságok, az ehhez kapcsolódó társadalmi-politikai feszültségek, az emberiség elkövetkező évtizedeire nehezedő világproblémák nyomasztó gondjai, a szocialista országok nagy részében az extenzív fejlődésről az intenzív szakaszra való áttérés bonyolult volta, ellentmondásai.
2. Az iskolaügy nemzetközi fejlődésében a 80-as évek kezdetén milyen viták, útkeresések, közvetlen és távlati iránymódosulások figyelhetők meg? - mindenekelőtt a gazdasági növekedés ütemének szinte általánosan kényszerű csökkenése velejárójaként - amikor az oktatásügy fejlesztésére jutó ráfordítások lehetőségei csaknem mindenütt korlátozottabbak - előtérbe került a képzési-nevelési potenciál ésszerűbb, gazdaságosabb és a társadalmi-egyéni hasznosítást jobban szolgáló megoldásainak keresése.
Erről tanúskodnak az OECD országok oktatási miniszterei, meghatározó üzleti körei és szakszervezeti vezetői 1978. őszi közös tanácskozásának következtetései, ez országok szinte valamennyijében azóta foganatosított intézkedések, az „International Review of Education", a „Prospects", a „Comparative Education" c. folyóiratokban és más tekintélyes fórumokon közzétett közlemények, viták, s nem utolsósorban számos szocialista és haladó fejlődő országban végrehajtott oktatásfejlesztési tervmódosítások."
Vissza