1.067.081

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Pedagógián innen és túl

Zsolnai József 70. születésnapjára

Szerző
Szerkesztő
Lektor
Pápa-Pécs
Kiadó: Pécsi Tudományegyetem FEEK-Pannon Egyetem BTK ÉKP Központ
Kiadás helye: Pápa-Pécs
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött kemény papírkötés
Oldalszám: 951 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-6421-73-0
Megjegyzés: Színes képekkel illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A születésnap az ürügyet adja, az összefogás esélyét teremti meg, s forrásokat fakaszt a társadalomban.
A születésnap tulajdonképpen kíméletlen ünnep. Kíméletlenségét csak a tisztelet (szeretet)... Tovább

Előszó

A születésnap az ürügyet adja, az összefogás esélyét teremti meg, s forrásokat fakaszt a társadalomban.
A születésnap tulajdonképpen kíméletlen ünnep. Kíméletlenségét csak a tisztelet (szeretet) oldhatja. Bár tudunk tiszteletlen szeretetről és szeretet nélküli tiszteletről is.
Az ünnepelt ajándékot kap. Az ajándék ez a könyv, amely számos tudós, kolléga, közös, másutt így elképzelhetetlen köszöntése.
Sokan voltak a meghívottak, s majd ugyanennyien a választottak. Saját munkásságuk, tudományos-művészi műhelyük s (ez sem mellékes) emberi kötődéseik voltak az indítékai annak, hogy ez az ajándék a teljesség ideáját előttünk megidézze. Olyan teljességét, amelyre egy életmű támaszkodott-építkezett ez idáig, s mert soha semminek nincs vége, teszi ezt az ünnep napján és tovább...
A magyar tudományosság (a világ tudományos teljességébe ágyazódva) rakja itt egymásra - laudáció helyett - a maga faragott építő- és záróköveit, oszlopait, támfalait, tölti be belső tereit. Valamennyien arról beszélnek, amiről tudósítaniuk rendeltetett - itt és most! S mert most van az ünnepnap, éppen ebben az állapotukban gazdagítják az építményt. Mindannyian megérintettként és megérintőként - a kortársak sajátos, egymást erősítő, máskor vitázó nézőpontjából. De árnyalja a képet a tanítványok, az elszegődött-szerződött munkatársak - hogy a metaforánál maradjunk - beépített szószéke, üvegablaka... Ennek a pedagógiának a filozófiai, antropológiai stb... (sokszor idézett) alapozása a praxisban kell, hogy megmutatkozzon. Ha itt most ezt a sokszínűséget mégis demonstráljuk, azt nem a kell, hanem az ünnep (összegzésre inspiráló, belső) szükséglete kívánta meg.
Különösnek már nem gondolhatjuk, hogy ez a több évtizedes pályaív ünneplésben (a Tanár úr inkább így fogadná el: köszöntésben) részesül. Az ajándék inkább a szokatlan: a kortársak (máskor talán össze sem állítható) tablója. Vannak persze igazolt és igazolatlan hiányzók. Ám nem lehet mércéje az összhangzatnak, hogy egymásnak ismerős vagy ismeretlen arcok sokasága találkozott itt össze. Tartozhatunk egymáshoz a bennünket összefogó személy által is.
Éltessen mindannyiunkat az egymásra hatás jó reménye Zsolnai József születésnapján! El ne múlhasson nyomtalanul ennyi közös szándék! Vissza

Tartalom

Tabula Gratulatoria
Kovács Lajos: Előszó 7
Koltai Dénes: A kiadó előszava, melyben egy jelentős, nagy fához hasonlítja Zsolnai József professzor urat, a 70 éves ünnepeltet 9
Hárs György Péter: Megszolgált 70 év: az iskolától az iskoláig - Zsolnai József kezdődő pályaképéhez 11
Orosz Lajos: Önfejlesztő Zsolnai 17
Kiss Éva: Kedves Tanár Úr! 19
Tudománytan 21
Varga Csaba: A metaelmélet hipotézise 23
N. Sándor László: A visszahódítható teljesség: a Mindentudás Egyeteme 35
Orvostudományok 39
Czeizel Endre: A pedagógia és a genetika testvérisége 41
Társadalomtudományok 51
Szociológiai tudományok
Liskó Ilona: Roma tanulók középfokon 53
Reisz Terézia: Az aprófalvas Baranya területi közoktatás-politikája 69
Somlai Péter: Megnyúló kamaszkor: az életút új szakasza 85
Homor Tivadar: A globalizáció morális kihívásai és következményei 94
Pszichológiai tudományok
Molnár Melinda: Wordsworth költészete és a memóriakutatás kapcsolata 101
Neveléstudományok
Borbély Lajos: A Tervezzünk tárgyakat! Ifjúsági Ipari Formatervező Pályázat pápai tapasztalatairól 115
Benedek András: A felnőttkori tanulás problematikájához 122
Csoma Gyula: Pedagógia és andragógia 129
Garai László: Kincstári és alternatív oktatás között 144
Székely Klára: A szemléletváltás szükségessége a magyar felsőoktatásban 150
Kocsis Mihály A tanárképzés értékelése a Pécsi Tudományegyetemen a végzettekkel készített interjúk alapján 154
Bókay Antal: A posztmodern egyetem kapujában 167
Papp Sándor: A gazdaság „szolgálóleánya" 175
Szépe György: Megjegyzések a pedagógusképzés modelljeiről 181
Tóth József: Felsőoktatásunk és a lokális - regionális-nemzeti B globális kihívások 195
Vekerdy Tamás: Anomáliák? 202
Békési Imre: Elfogult emlékezés a polgári iskolára és a polgári iskolai tanárképzésre 208
Papp Gabriella: Az egyetemi szintű gyógypedagógus-képzés sajátos megközelítése 211
Bándiné Liszt Amália: Az interkulturális nevelés aspektusai a Képességfejlesztő és értékőrző kerettanterv német nyelvi tantárgyi tanterveiben 217
Laboda Erika: Weöres Sándor Pára című versének posztmodern elemzési lehetőségei differenciált foglalkozás keretében 229
Vágó Irén: Ki mit talált ki? 235
Trencsényi László: Az iskola funkcióiról a nevelési intézmények „történeti rendszertanában" 255
Debreczeni Zsuzsanna: A belső környezet mint értékközvetítő a kollégiumi nevelésben 270
Györe Géza: Könyvtáros(tanár) a számítógép bűvkörében 274
Czakó Kálmán: A küzdelemre nevelés, küzdés-pedagógia 281
Báthory Zoltán: Kísérlet a PISA 2003 vizsgálat kulturális értelmezésére 298
Kéri Katalin: A nevelés és a tudás fogalmának tartalma az iszlámban 309
Pukánszky Béla: Herbart és a korszellem 314
Tölgyesi József: Az iskolai évkönyvek klasszikus történeti és újmodern reputációja 324
Csizmazia Sándor: Alkupedagógia 334
Balogh Zsigmond: Szervezeti kultúra, minőségügy és az ÉKP - az iskolavezető nézőpontjából 342
Csonka Imréné: A vezetés néhány tétele egy ÉKP-s iskolában 348
Barlai Róbertné: Új típusú vezetőképzés a PSZM projekt keretében 355
Halász Gábor: Képességfejlesztés, iskolavezetés és pedagógiai paradigmaváltás 366
Balázs Éva: Oktatási innovációk és földrajzi elterjedtségük 388
Cs. Czachesz Erzsébet - Vidákovich Tibor: Melyik módszer? 400
Zsolnai Józsefné Mátyási Mária: „A gyerek a törvény" 409
Rémi Ferencné: Miért tartom hatékonyabbnak a Nyelvi, irodalmi és kommunikációs programot! 418
Pléh Csaba: Kell-e még a nevelés? 420
Mátrai Zsuzsa: Kínai vers 423
Huszár Zsuzsanna: Időzés 430
Sz. Tóth Gyula: Egy magyar pedagógia az Európai Uniós dimenzióban 441
Magyari Beck István: A pedagógiai innováció természete 450
Karsai Péter: Párhuzamos visszaemlékezések 456
Kovács Lászlóné: A Nyelvi, irodalmi és kommunikációs nevelési kísérlet kiterjesztése Tolna megyében 461
Pusztainé Szabó Margit: Mesterünk, Zsolnai József 468
Új Imréné Tóth Róza: Sikertörténet? 475
Zrinszky László: Pedagógiai beszéd és cselekvés 493
Monoriné Papp Sarolta: Híd szakmaiság és minőség között 498
Ősz János: Miért „beteg" a magyar pedagógus? 507
Takács Viola: Tanár szakos hallgatók véleménye cigányokról 513
Németh András: A reformpedagógia és a századforduló életreform-mozgalmai 527
Handó Melinda: A roma gyermekek helyzete a magyar oktatási rendszerben
Pavlicsek Zsolt: A harcművészetek pedagógiája 550
Csizmazia Sándorné: Eredménymérés az iskolában 563
Szabó Eszter: Jelenünk és értékeink a Nyelvi. irodalmi és kommunikációs nevelési program 3-4. osztályos olvasókönyveinek tükrében 575
Kojanitz László: A tankönyvfejlesztés szakmai hátterének megerősítéséről 591
Albert B. Gábor: Egy tudós tankönyvszerző a klebelsbergi reformok szolgálatában 605
Kiss Albert: Néhány gondolat a kémia tantárgypedagógiájához 611
Vass Vilmos: A tantárgyköziség és a projektpedagógia kapcsolata 618
Szűcs Ervin: Széljegyzetek a mai általános műveltséghez 628
Vámos Tibor: A pedagógus a jövő társadalmának legfontosabb szereplője 632
Csermely Péter - Sulyok Katalin: Fiatal tehetségek a tudományos kutatómunkában 636
Dankó József: Alkotótábortól a kutatóiskoláig - egy innováció előzményei és következményei 641
Orosz Sándor: Érték és hatékonyság - a közoktatás megújításának ígérete 651
Szabó T. Attila: A Binet-BioTár Modell Szombathelyen és Veszprémben
1988-2004 között 662
Somogyiné Sági Piroska: Egy tanítvány vallomástöredékei 673
Multidiszciplináris társadalomtudományok
Bánhidi Miklós: Kerékpár, turizmus, sporttudomány 675
Michalkó Gábor: Gondolatok a turisztikai tudás magyarországi viszonyairól 684
BÖLCSÉSZETTUDOMÁNYOK 691
Történelemtudományok
Szalai Attila: Nádasdi Ferenc huszártábornok 693
Schneider István: Bevezetés Pákh Albert soproni munkásságnak mélyreható és elemző vizsgálatához 709
Aczél Máté: A honfoglaló magyarok íja 717
Irodalomtudományok
Druzsin Ferenc: A fele sem népszínmű
Fűzfa Balázs: Miért szép?
Odorics Ferenc: Rendszerelvű irodalomtudományos paradigma interpretáció nélkül? 737
Sípos Lajos: „... az öreg táltos kivezetett apám sorsának tikkasztó földjéről 747
H. Tóth István: A szövegvilág-kutatás néhány újabb eredménye 754
Nyelvtudományok
Nagy J. József: Beágyazások a 9-10. éves gyermekek élőbeszédében 769
Gósy Mária: Beszédhangok differenciálása 6-9 éves korban 777
Bánréti Zoltán: A szó ellipszise 734
Medve Anna: Szintagmatikus kapcsolatok, szórend, modulok 794
Molnárné László Andrea: A zsidó mesék direktív funkciói 807
Vargáné Kiss Katalin: Beszédaktusok, társalgási stratégiák és kultúrák összefüggései 817
Balázs Géza: Nyelvi demokrácia 825
Lengyel Zsolt: Az egyválaszos asszociációs vizsgálatok - lingvisztikai áttekintés 835
B. Fejes Katalin: Szintaktikai és szemantikai jegyzetek egy PISA-teszt mondatához 845
Navracsics Judit: A korai háromnyelvűség kialakulásának folyamata 850
Filozófiai tudományok
Gáspár Csaba László: Rövid bevezetés a filozófiába 861
Bohár András: Egy pedagógiai filozófia körvonalai 877
Művészeti és művelődéstörténeti tudományok
Géczi János: A római kertek és rózsáik 895
Média- és kommunikációs tudományok
Buda Béla: Definíció, modell, kontextualizáció: a kommunikációkutatás önreflexivitása 910
MŰVÉSZETEK 911
Tóthpál József: A Kodály-galaxis csillagállása avagy a magyar zenekultura stratégiai kérdéséi 923
Kőrösi Zoltán: Szerelem 931
E. Szabó Zoltán:
Elmúlt a nyár Melléklet I.
V. I., a hajcsár Melléklet II.
Egy vöröshajú lány Melléklet III.
Farkas Zsuzsa:
Szentlélek Melléklet IV.
Betlehem Melléklet V.
Éjkirálynő Melléklet VI.
Tűzzománc ékszerek Melléklet VII.
Jankovics Mária:
Tanulmány Melléklet VIII.
Tükrök Melléklet IX.
Mátyássy Gábor:
Gaia köldöke Melléklet X.
Cédrusom Melléklet XI.
Magyarok sztupája Melléklet XII.
Iliás Márta:
PaPnö Melléklet XIII.
Dsuang Dszi álma Melléklet XIV.
Bánat Melléklet XV.
Házmese Melléklet XVI.
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem