Fülszöveg
Bcnczúr Gyula (1844-1920) a 19. századi m.iay.nr festészet egyik Icaclcntőscbb mestere. A liistorizáló akadémikus irányzat képviselőjeként a korszak legfoglalkoztatottabb portréfestője, a m.igyar történeti festészet utolsó nagy képviselője. Művészetéről több mint harminc éve nem jelent meg összefoglaló, elemző tanulmány, s bár néhány történeti kompozíciója cniblémaszerü niüvé vált, festményeinek nagy részéről keveset tudunk. Bellák Gábor nnmkiíja tij megközelítésben vizsgálja Bcnczúr festészetét; a művész munkáit a kor értékrendjébe helyezve értelmezi, portréiban, történeti munkáiban a 19. századvég ember- és történelcmszcniléletének sajátosságait fedezi föl, újfajta értelmezési lehetőségeket teremtve ezáltal az egész század festé-szetéliez. Könyvünket az cletmíí legjelentősebb nninkáival illusztráltuk, köztük számos olyan elveszettnek, vagy elpusztultnak hitt művel, amelyek amerikai, német, magyar magángyűjteményekbe kerültek. A kevéssé ismert munkák, s a magyar múzeumok...
Tovább
Fülszöveg
Bcnczúr Gyula (1844-1920) a 19. századi m.iay.nr festészet egyik Icaclcntőscbb mestere. A liistorizáló akadémikus irányzat képviselőjeként a korszak legfoglalkoztatottabb portréfestője, a m.igyar történeti festészet utolsó nagy képviselője. Művészetéről több mint harminc éve nem jelent meg összefoglaló, elemző tanulmány, s bár néhány történeti kompozíciója cniblémaszerü niüvé vált, festményeinek nagy részéről keveset tudunk. Bellák Gábor nnmkiíja tij megközelítésben vizsgálja Bcnczúr festészetét; a művész munkáit a kor értékrendjébe helyezve értelmezi, portréiban, történeti munkáiban a 19. századvég ember- és történelcmszcniléletének sajátosságait fedezi föl, újfajta értelmezési lehetőségeket teremtve ezáltal az egész század festé-szetéliez. Könyvünket az cletmíí legjelentősebb nninkáival illusztráltuk, köztük számos olyan elveszettnek, vagy elpusztultnak hitt művel, amelyek amerikai, német, magyar magángyűjteményekbe kerültek. A kevéssé ismert munkák, s a magyar múzeumok legszebb, alig reproduk.ílt képei mellett kassai és bukaresti múzeumok anyagából is be tudunk mutatni egy-egy fontos Benczúr-alkotást. A könyvet életrajzi vázlat, s a művészről szóló bibiliogi-áfiai áttekintés egészíti ki.
A liORÍTON:
Mátyás fonadja a pápai köpeteivel. 1915. Részlet A HÁTSÓ isoaÍTÓN: Hrdó'hai olvasó nő. 1875
Gyula Benczúr ( 1844-1920) is one of the best known Hungarian painters of the 19th ccntuiy. As an illustrious master of Academic, historical painting, which he learned in Munich, he soon became die preeminent painter of scenes from Hungarian his-toi-y, producing images which became emblematic, and which were universal enough to find their way into French, English and American private collections. Still, for over thirty years no major monograph has been published on his works, and as a consequence, we know little about most of his oevure. Gábor Bellák's work offers a new approach to Bcnczúr's art; he interprets the painter's works with a view to the values of tlic age in which they were conceived, thereby discovering, in his portraits and historical works things chanieteristic of late-19th centui7 Hungarian society, and of 19th centui7 painting as a whole. The volume is illustrated with the most representative pieces from the artist's oeuvre, some of which were previously thought lost or destroyed. Other reproduced works come from Hungarian museums and the holdings of the museums of Kassa (Kosice) and Bucharest. The volume is appended by a short biography and bibliograpliy.
On the jacket:
fC/'/ii; Matthias Rccdi'iiif; the Papal Niiiidatcs. 1915. Detail On the liAC.k (if the jacket: IVoinan Rcadinii'/'<' Waoils. 1875
Vissza