1.066.355

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Könyv és nevelés 2000/4.

Új folyam - II. évfolyam 4. szám

Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Rendhagyó mustrát kap most a kedves olvasó. Az alábbiakban nem egy lapszámot hanem egy egész évet harangozunk be. Nem az előttünk álló naptári évről, s nem holmi csízióról lesz persze szó, hogy... Tovább

Előszó

Rendhagyó mustrát kap most a kedves olvasó. Az alábbiakban nem egy lapszámot hanem egy egész évet harangozunk be. Nem az előttünk álló naptári évről, s nem holmi csízióról lesz persze szó, hogy mondjuk: „mit hoz nekünk az új évezred első éve?" Az itt beharangozandó esztendő a keresztségben az „Olvasás Éve" nevet kapta, és - ha minden a kósza hírek szerint történik - évünk számára az újesztendő első napja 2001. január 22-ére, a Himnusz születésnapjára esik. Ekkor hirdeti meg majd állítólag maga a miniszterelnök az országos programot, mozgalmat, akciósorozatot, kampányt, de leginkább mindezt együtt.
Miről van szó tulajdonképpen és miért van erre szükség? - hangzik el mostanában gyakran a kérdés azok körében, akik egyáltalán hallottak már az Olvasás Éve ötletéről.
Hogy miről van szó, annak megértéséhez hadd ajánljak olvasásra két írást! Az egyik Liz Attenborough, cikke a Könyv és Nevelés előző, 2000. évi 3. számában jelent meg. (Az Olvasás Éve. Hogyan csinálták Angliában?) Az írásból személyesen az ottani mozgalom programigazgatójától tudhatjuk meg, hogyan lett National Year of Reading az angliai oktatási miniszter ötletéből, illetve hogyan illeszkedett ez a mozgalom a National Literacy Strategy (Nemzeti Művelődési Stratégia) átfogó, több évre kiterjedő programjához.
A másik írás szerzője Nagy Attila olvasáskutató, s a cikk a Könyv, Könyvtár, Könyvtáros ez év októberi számában jelent meg. Az „Olvasás Éve" az Egyesült Királyságban,- Észtországban - és Magyarországon? - ezt a kérdőjeles címet adta írásának Nagy Attila, aki - korántsem nem mellékesen - a Könyv r és Nevelés szerkesztőbizottsági tagja. Az írásból kiderül: Anglia után Észtország is megszervezte, s éppen most tölti a maga „Olvasás Évét", a cím végi kérdőjel pedig óvatosan figyelmeztet rá, hogy túl sok a bizonytalanság a mi kezdeményezésünkben, különösen ha a britek kilenc hónapos, szisztematikus felkészülési időszakát hasonlítjuk a mi enyhén szólva is ötletszerűnek tűnő készülődésünkhöz.
S hogy mi szükségünk van nekünk „Olvasás Évére", akik oly sok Ennek a Napja, Annak a Hete, Emennek a Hónapja és Amannak az Éve kampányt, akciót, mozgalmat, újabban és divatosabban projektet éltünk már meg, vészeltünk át viszonylag szerencsésen, s az efféle Ügyek iránt egyre immunisabban?
A megfelelő válaszra érveket bőven találhatunk mindkét idézett írásban. Álljon itt most röviden a legfontosabb érv: pedagógusok, könyvtárosok riasztó személyes tapasztalatai találkoznak a talán még riasztóbb egzakt kutatási eredményekkel, melyek szerint gyermekeink olvasási készsége, "betűigénye", körükben az olvasás becsülete soha eddig nem észlelt mélységekbe süllyedt mostanra, és süllyedni tűnik tovább. Vissza

Tartalom

Balogh Mihály: Mustra 3
Felhívás az Olvasás éve megszervezéséhez 5
OLVASÁSPEDAGÓGIA
Dobszay Ambrus: A magyar gyermekvers - klasszikusok és maiak 8
STEKLÁCS JÁNOS: Képsor alapján alkotott szövegek jellemzői 25
A Nemzetközi Olvasástársaság Európai Bizottságának találkozója (Cs. Czachesz Erzsébet) 32
Anno 100 éve írták 35
TANKÖNYV
Benczik Vilmos: Bemutatkozik a Trezor Kiadó 36
Kisfaludy László: Történelem tankönyveink a felsőoktatási felvételik tükrében 43
Segédkönyv a XVIII-XIX. század magyar irodalmának tanításához (Molnár Márta) 49
Munkafüzetek és feladatlapok a Százszorszép anyanyelv tankönyvcsaládhoz (Éger Veronika) 52
Fercsik Erzsébet: A tankönyvek borítójáról 55
A tankönyv minősége és súlya (M.Gy.I.) 61
Néprajzi segédkönyv középiskolásoknak (J.G.) 64
KÖNYVTÁR
Iskolai könyvtár, könyvtár-pedagógia az Országgyűlés Oktatási és Tudományos Bizottsága előtt (Dömsödy Andrea) 65
Könyvtár és iskolai könyvtár, könyvtárhasználat és könyvtár-pedagógia (Balogh Mihály) 67
Könyvtárhasználat a kerettantervekben (Dán Krisztina) 70
Csík Tibor: Egy közgyűjtemény és használó 74
Kovácsné Garamszegi Marianna: A minőségbiztosítás első lépései az iskolai könyvtárban 88
Eszenyiné Borbély Mária: a könyvtár automatizálás elméleti és gyakorlati kérdéseinek beépítése a korszerű könyvtáros képzésbe 97
kovács Mária: a könyvtárhasználati ismeretek oktatásának módszerei iskolai könyvtárosoknak 103
Rétfalvi Gábor: Könyvtárosképzés és katalogizálás 108
Mikulás Gábor: Iskolai könyvtárak a pagodák árnyékában 114
Könyv és nevelés. Nemzetközi konferencia Spanyolországban (Nagy Júlia) 125
Schall Bernadett: Könyvtári munka a veszprémi Vetési Albert Gimnáziumban 128
IFJÚSÁGI IRODALOM
H. Tóth István:: Tények, adatok, összefüggések a 10-11 éves tanulók mesealkotási készségéről 132
Pintér Szilvia - Török Andrea: Az Én Újságom és a Magyar Lányok című gyermekfolyóiratok az 1910-es és az 1920-as években 142
Móricz Zsigmond két ifjúsági regénye (Komáromy Sándor) 149
Kép nélkül a könyv képtelenség. (Elekes Eduárdné) 154
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem