Előszó
Az Oktatási tapasztalatok, kutatási eredmények című kötet közreadásához elsősorban az a felismerés vezetett, hogy a jobbára elméleti megközelítésű és erősen nyelvtanközpontú - emiatt sokak számára unalmas - tankönyvek, jegyzetek kiegészítéseként szükség van olyan segédanyagokra is, amelyek a gyakorlati nyelvészet problémakörét helyezik előtérbe. Hozzájárult ehhez az az igényünk is, hogy képet adjunk a tanszéken folyó műhelymunkáról.
Az írások a nyelvhasználattal kapcsolatos kérdéseket tárgyalják különböző szinteken és különböző szempontokból, azt példázva, hogy a nyelv és a beszéd nem szükségszerűen valamely elvont tudomány tárgya, hanem a mindennapok gyakorlatához tartozik.
Az egyes tanulmányok foglalkoznak többek között a nyelvhelyességgel, a szép beszéddel, a helyesírással, a kommunikációval, a szókincs változásaival, a napjainkban előretörő számítógépes és egyéb szaknyelvekkel. Összességükben ezeknek a részterületeknek, részproblémáknak a nyelv egészéhez fűződő viszonyát mutatják be, azt, hogy miért kell és érdemes a magyar nyelvet sokoldalúan vizsgálni, érdekesen és értően tanítani, sőt tanulni.
A válogatás elsősorban a magyar szakos tanárképzésben részt vevő hallgatók számára készült, de reméljük, hogy haszonnal forgathatják a témában már jártas szakemberek és a nyelv ügye iránt érdeklődő szakmán kívüliek is.
A kötet megjelentetésének egy fontos aktualitása is van: tisztelegni szeretnénk az immár 65 éves Grétsy László tanár úr előtt, akinek a vezetése mellett alakult ki és szilárdult meg tanszékünk oktató- és kutatómunkájának jelenlegi arculata, és akinek egész munkássága nemcsak példát mutat számunkra, hanem további erőfeszítésekre is ösztönöz, azt sugallva, hogy az anyanyelv tanítása, művelése fontos feladat.
Vissza