1.063.251

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Belsőégésű motorok

Kézirat/Budapesti Műszaki Egyetem Gépészmérnöki Kar

Szerző
Budapest
Kiadó: Tankönyvkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Tűzött kötés
Oldalszám: 212 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Kézirat. Megjelent 130 példányban, 186 fekete-fehér ábrával, egy kihajtható melléklettel. Tankönyvi száma: J 4-9.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A belsőégésű motor ma már a gazdasági élet legkülönbözőbb területein szolgálja az embert. Megtaláljuk az iparban, ahol munkagépeket hajt, a mezőgazdaságban, ahol traktormotorként is, stabil... Tovább

Előszó

A belsőégésű motor ma már a gazdasági élet legkülönbözőbb területein szolgálja az embert. Megtaláljuk az iparban, ahol munkagépeket hajt, a mezőgazdaságban, ahol traktormotorként is, stabil motorként is segíti a termelést, a közlekedésben, ahol a kis kerékpár segédmotortői kezdve a hajómotor óriásokig mindenféle nagyságban előfordul.
A közúti és a légi közlekedés mai óriási arányú kifejlődését a motorok megjelenése tette lehetővé, sőt a légi közlekedésnek a megindulását is. Addig nem volt olyan erőgép, amely aránylag kis önsúllyal akkora teljesítményre lett volna képes9 amely a mai nagysebességű autók, de különösen a repülőgépek hajtására alkalmassá tette volna.
A belsőégésű motorok a hőerőgépek nagy családjába tartoznak. Ezek az erőgépek a tüzelőanyag kémiai energiáját alakítják át mechanikai munkává.
A hőerőgépek egyik csoportjánál /amelyek a gőz nyomását hasznosítják/ a tüzelőanyagot egy külön kazánban égetik el, gőzt termelnek vele és ezt a több atm. nyomású gőzt vezetik a gőzgép munkahengerébe, ill. a gőzturbina járókerekére. A hőerőgépek másik csoportjánál a tüzelőanyag elégetéséből keletkezett nagynyomású gázokat használják fel munkavégzésre. Azokat a hőerőgépeket, amelyekben a munkát nagynyomású gázok expanziója végzi, gázgépeknek nevezzük. Ide tartoznak a gázturbinák és a dugattyús gázgépek. Vissza

Tartalom

1 Bevezetés 3
2 Történeti áttekintés 5
3 A motorok körfolyamatai 15
3.1 Carnot körfolyamat 16
3.2 Ottó körfolyamat 18
3.3 Diesel körfolyamat 20
3.4 Vegyeségésü /Sabathé/ körfolyamat 22
4 A belsőégésű motor ok működése 24
4.1 A négyütemű motor működésének elve 24
4.2 A tényleges körfolyamat eltérése az ideálistól 27
4.3 A kétütemű motor működésének elve 27
4.4 A 2 és 4 ütemű motor összehasonlítása 32
4.5 A Diesel motor elve 33
5 A motor hengereinek elrendezése 36
6 A motor szerkezeti részei 36
6.1 A hengertömb 36
6.2 A hengerfej 39
6.3 A dugattyú 40
6.4 A hajtórud 45
6.5 A fogattyústengely 50
6.6 A forgattyúház 51
7 A motorokban fellépő erőhatások 53
7.1 A tömerők 53
7.2 A tömerők kiegyensúlyozása 54
7.2.1 Egyhengeres motorok kiegyensúlyozása 54
7.2.2 Többhengeres motorok kiegyensúlyozása 61
7.3 Tangenciális /forgató/ erők 69
8 A motorok jelleggörbéi 71
8.1 Indikált középnyomás 71
8.2 Effektív középnyomás 71
6.3 Indikált teljesítmény 72
8.4 Effektiv teljesítmény 73
8.5 A motor nyomatéka 74
8.6 Fogyasztás 75
9 A motor normálteljesítménye 77
10 A literteljesítmény 78
11 A motorok teljesítményének megállapítása 78
12 A dugattyú középsebessége 80
13 A teljesítménynövelés lehetőségei 81
14 Hatásfokok 81
14.1 Termikus hatásfok 81
14.2 A volumetrikus hatásfok és a töltési fok 82
14.3 Indikált hatásfok 83
14.4 Jósági fok 83
14.5 Mechanikai hatásfok 84
14.6 Effektív hatásfok 84
15 Főméretek megállapítása a középnyomás felvételével 85
16 Szelepelrendezés és vezérlés 86
17 Motorhajtó anyagok 95
17.1 A benzin 97
17.2 A gázolaj 96
17.3 A petróleum 99
17.4 Az etilalkohol 99
17.5 Gázhalmazállapotú motorhajtóanyagok 99
17.6 Kompressziótűrés és kopogás 100
18 A tüzelőanyag adagolása Ottó motornál 111
18.1 A keverékképzés 112
18.1.1 Porlasztók 116
18.1.2 A szívócső 125
18.1.3 A benzinbefecskendezés 127
19 Ottó motor szabályozása 132
20 A keverék fűtőértéke 133
21 Főméretek megállapítása a keveréktérfogat alapján 137
22 Diesel motor 138
22.1 Négyütemű Diesel motorok 140
22.2 Kétütemű Diesel motorok 150
22.3 Átmenet az Ottó ás a Diesel motor között /Fél-Dieselek/ 153
22.4 A tüzelőanyag adagolása Diesel motornál 154
22.5 A Diesel motor szabályozása 164
23 A motorok feltöltése 167
23.1 Diesel motorok turbótöltése 171
23.2 A feltöltés korlátjai 172
23.3 Kétütemű motorok feltöltése 173
24 Újabb irányok a Diesel és Ottó motor fejlesztésében 174
25 A Diesel ás Ottó motor összehasonlítása 178
26 A motorok indítása 181
27 A gyújtás 183
28 A hűtés 186
28.1 Vízhűtés 187
28.2 Léghűtés 190
28.3 A vízhűtés és léghűtés Összehasonlítása 192
29 A motorok kenése 193

Takács József

Takács József műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Takács József könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem