1.067.056

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Belsőégésű motorok

Budapesti Műszaki Egyetem Gépészmérnöki Kar/Kézirat

Szerző
Lektor
Budapest
Kiadó: Tankönyvkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 296 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Kézirat. Megjelent 414 példányban, 211 fekete-fehér ábrával. Tankönyvi szám: J4-563.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Belsőégésű motor mintegy 100 évvel ezelőtt működött először és az első automobil megjelenése óta is mintegy 80 év telt el. A századforduló idején olyan teljesen uj technikai ágazatok alakultak ki,... Tovább

Előszó

Belsőégésű motor mintegy 100 évvel ezelőtt működött először és az első automobil megjelenése óta is mintegy 80 év telt el. A századforduló idején olyan teljesen uj technikai ágazatok alakultak ki, amelyek csak napjainkban érték el fejlettségük igen magas fokát. A XIX. század végén, illetőleg a XX. század elején uj iparágak keletkeznek és ezek a továbbiak folyamán gyökeresen megváltoztatják a társadalom életének anyagi viszonyait. Mindezt egy uj erőgép, a "Belsőégésű motor" feltalálása tette lehetővé.
Az elmúlt néhány évtized alatt a belsőégésű motor és az automobil is nagy fejlődésen ment keresztül, amig a mai célszerű formáját elérte. A motor és az automobil uj tudományágak születését hozta, elősegítette az ipar óriási fejlődését, világszerte átalakította a közlekedést, szállítást stb. Nyugodtan állithatjuk, hogy századunk technikáját többek között a belsőégésű motorok kivételesen gyors fejlődése jellemzi.
Az erőgépek összesített teljesítménye 1910-ben mintegy 200 millió LE volt. A belsőégésű motorok teljesítménye ekkor még jelentéktelen. A belsőégésű motorok összesített teljesítménye 1920-ban már elérte a 600 millió LE-t és ez egyben a világ valamennyi erőgépe teljesítményének 75%-át jelentette. A következő években, évtizedekben a fejlődés még rohamosabb, viharos tempójú. 1940-ben a világ gépjármű állománya már meghaladta a 46 milliót, 1950-ben a 70 milliót, 1960-ban már a 100 milliót és a gépjármüvekbe beépitett motorok teljesítménye mintegy 10 milliárd LE-re becsülhető.
A gépkocsik gyártása és használata a Szovjetunióban is nagy lendülettel indult. Az első szovjet gépkocsikat 1924-25-ben építették meg, a szovjet gépjármű ipart az első ötéves terv éveiben hozták létre. 1937-ben több, mint 200 ezer, 1950-ben több mint 350 ezer, 1960-ban pedig több, mint 500 ezer gépkocsit gyártottak a Szovjetunióban. E területen további nagyarányú fejlődés van. Az SZKP. XXIII. kongresszusán az 1966-1970 évi ötéves népgazdaságfejlesztési tervének irányelveiről - a személygépkocsik gyártásával kapcsolatban - többek között a következőket mondták: "A személygépkocsik gyártását csaknem négyszeresére szándékozunk növelni.
Ehhez bőviteni kell a jelenlegi gyárakat és uj autógyárat kell épiteni." Az autógyártás és ezen belül a belsőégésű motorok gyártása a világ más iparilag fejlett országaiban is nagyon fontos iparág; igy első helyen emlitendő meg az Egyesült Államok, ahol 1960-ban több, mint 50 millió gépkocsi üzemelt és az iparágban mintegy 3 millió ember dolgozott. A sor folytatható: Anglia, Franciaország, NSZK, Olaszország és így tovább. Vissza

Tartalom

Előszó3
Történelmi áttekintés5
A motorok működési folyamata21
A belső égésű motorok csoportosítása21
A belsőégésű motorok működése21
A négyütemi Otto motor22
A négyütemi Diesel motor29
A kétütemü Otto motor31
A kétütemi Diesel motor37
A 2 ütemi és a 4 ütemi motor összehasonlítása38
Átmenet az Otto és a Diesel motor között39
A Wankel motor41
A motor általános felépítése45
A motor hengereinek elrendezése45
A motor szerkezeti részei46
A hengertömb47
A hengerperselyek48
A hengerfej49
A dugattyú50
A dugattyúcsap56
A dugattyúcsap biztosítása56
A hajtórúd59
A hajtórúd hossza59
A fogattyústengely61
A forgattyúház62
Szelepvezérlés67
A vezérlés módszerei67
Szelepek68
Bütyök konstrukciók68
Desmodromikus vezérlés68
Szelepjáték kiküszöbölése69
Szelepelrendezés és vezérlés69
Égésterek7
A karburátoros Otto motorok égésterei72
Diesel motorok égésterei74
Osztatlan égésterek75
Osztott égésterek80
Elméleti termodinamikai körfolyamatok, a belsőégésű motorok körfolyamatai85
A Carnot-folyamat85
A belsőégésű motorok elméleti körfolyamatai87
Az Otto körfolyamat87
A Diesel körfolyamat92
A Sabathé-körfolyamat95
Hatásfok, a motorok jelleggörbéi99
Termikus hatásfokok és tüzelőanyagfogyasztás99
A jósági fok103
Az indikált hatásfok103
A mechanikai hatásfok104
A gazdasági hatásfok105
A volumetrikus hatásfok106
A töltési fok107
A motor középnyomásai és teljesítméye108
Az indikált középnyomás és az indikált teljesítmény108
Az effektív középnyomás és effektív teljesítmény109
A motor normál teljesítménye111
A motor literteljesítménye111
A motor nyomatéka112
A motor fogyasztása113
A dugattyú középsebessége114
A motor forgató nyomatékának és tömegerőinek kiegyenlítése117
A tangenciáldiagram és az egyenlőtlenségi fok117
A forgattyús hajtómű forgó és ide-oda mozgó tömegerőinek kiegyenlítése124
Motorhatjó és kenőanyagok155
A benzin157
A gázolaj158
A petróleum159
Az etilalkohol159
Gázhalmazállapotú motorhajtóanyaok159
Kompressziótűrés és kopogás160
Gyúlási késedelem166
Motor kenőolajak167
Belsőégésű motorok teljesítményszabályozása169
Mennyiségi szabályozás169
Minőségi szabályozás171
A motorok keverékképző berendezése172
Otto motorok porlasztói172
A benzinmotor tüzelőanyag ellátása179
Az ejtőtartályos rendszer179
A szivattyús rendszer181
A mechanikus hajtású tüzelőanyag tápszivattyú181
A szívócső181
A benzinbefecskendezés182
Diesel motorok adagolószivattyúi187
Befecskendező fuvókák197
Dugattyús motorok feltöltése205
A feltöltés éve, a feltöltött motor indikátor diagramja és középnyomása205
A feltöltés hatása a motor teljesítményére és hőigénybevételére. Átöblítés211
A motorba bekerülő sűrített levegő vissazhűtése213
A feltöltés megvalósításának lehetőségei, a feltöltött motor teljesítményének közelítő meghatározása214
A töltők típusai214
A belsőégésű motorok hűtési rendszerei, a hűtők konstrukciója223
Hűtési rendszerek223
A hűtéssel elvezetett hőmennyiség223
Folyadékhűtésű motorok224
A hűtővíz hőfokának szabályozása229
Léghűtésű motorok231
Fagyvédőszerek234
A motorok olajozási rendszerrel, olajszivíttyúk, olajszűrők és olajhűtők235
Az olajozási feltételek, az olaj tárolása235
A fajlagos kenőolajfogyasztás239
Olajozási rendszerek239
Olajhűtők244
Olajszűrők246
Otto motorok elektromos gyújtóberendezése247
Gyújtógyertya250
A motorok indítási rendszerei253
A gyújtási fordulatszám53
A szükséges indítási forgatónyomaték54
A kézi indítás256
A kézi indítás segédeszközei260
Az elektromos indítóberendezés262
Lendkerekes indító szerkezetek264
A motorok indítása sűrített levegővel vagy gázzal266
Belsőégésű motorok üzemeltetése és biztonságtechnikája267
Motor metszetek271

Dr. Sándor Imre

Dr. Sándor Imre műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Dr. Sándor Imre könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem