Előszó
A MUNKAFÜZET FELADATAINAK MEGOLDÁSA
1. Aki már több éve látogatja foglalkozásainkat, tudja, hogy a kétszemélyes játékkal mi a célunk. Ismeri ezeknek a játékoknak a feladat jellegét. Ha van a...
Tovább
Előszó
A MUNKAFÜZET FELADATAINAK MEGOLDÁSA
1. Aki már több éve látogatja foglalkozásainkat, tudja, hogy a kétszemélyes játékkal mi a célunk. Ismeri ezeknek a játékoknak a feladat jellegét. Ha van a csoportunkban olyan tanuló, aki első évben jár KMBK-ra, térjünk ki annak megbeszélésére, mi hogyan képzeljük egy kétszemélyes játék matematikai feldolgozását.
A feldolgozás fázisai:
a/ a játék megismerése,
b/ a játék többszöri lejátszása, a megfigyelések gyűjtése,
c / a megfigyelések egyeztetése, pontosítása,
d/ ha a játék természete engedi, a matematikai tartalom kifejtése.
Induljunk visszafelé! Ha a bábu az 1-gyel jelölt mezők valamelyikén áll, akkor a soron következő játékos nyer. (Nyerő mezők!) Ha most a bábu olyan helyen áll, ahonnan csak az l-re lehet lépni, akkor ezek vesztő mezők az éppen húzónak. Ezek a 2-es jelű mezők. Ahonnan ezekre lehet lépni, azok nyerő mezők lesznek, jelük: 3.
A 4-es jelű ismét vesztő-hely, mert innen csak a 3-as, ill. 1-es jelű nyerő mezőkre lehet jutni. Az 5-ös nyerő mező, mert innen lehet csak 4-re lépni.
Mivel a bal alsó sarok nyerő, ezért helyes játék esetén a kezdő nyer.
Helyes a játék, ha a kezdő minden lépése után a másik játékos vesztő mezőn áll. így az első lépés: jobbra átlósan fel, majd utánozni a másodhúzót. Ha ő felfelé lépett, akkor a kezdő is, ha jobbra, akkor jobbra.
Vissza