1.059.290

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Az óvodai testnevelési foglalkozások módszertana

Kézirat/Óvónőképző Intézetek

Szerző
Szerkesztő
Grafikus
Lektor
Budapest
Kiadó: Tankönyvkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 135 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Kézirat. 16 fekete-fehér ábrával illusztrálva. Tankönyvi szám: J11-643.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Napjainkban az óvodások az előző nemzedéktől eltérő akcelerált fejlődést mutatnak. Ezt a jelenséget nem elég tudomásul vennünk, ehhez a jelenséghez igazodnunk is szükséges. Ilyen vonatkozásban... Tovább

Előszó

Napjainkban az óvodások az előző nemzedéktől eltérő akcelerált fejlődést mutatnak. Ezt a jelenséget nem elég tudomásul vennünk, ehhez a jelenséghez igazodnunk is szükséges. Ilyen vonatkozásban társadalmi követelmény, hogy gyermekeink fizikai-pszichikai fejlődését a nevelés-oktatás egységes folyamatában optimálisan befolyásoljuk. Az óvónő ennek a követelménynek úgy tehet eleget, ha ismeretei tudományosan megalapozottak és képes önálló, alkotó alkalmazásukra.
"Az óvodai testnevelés módszertana" c. jegyzet két fő fejezete ("Testneveléselméleti alapismeretek" és "Az óvodai testnevelés oktatásának módszertana") mélyebbre hatol a testnevelés szakismereteinek területén. Olyan anyagrészt is tartalmaz, ami a hazai szakirodalomban először lát napvilágot. (Az óvodáskorú gyermek motoros fejlődése a természetes mozgásokban) A fejezet anyaga az N. D.K óvodai kutatócsoport tudományos munkája eredményeinek hazai kontrollja után került feldolgozásra. Ezen ismeretanyag közkinccsé tételével annak a meggyőződésünknek szeretnénk kifejezést adni, miszerint a ma és a jövő gyermekének, azzal nyújthatunk a legtöbbet és legjobbat, ha nevelőit - az olyan szerteágazó szakterületen mint a testnevelés - "komplex módon" megalapozott tudással vértezzük fel. Ez a szándék fejeződik ki abban a meggondolásban is, hogy a jegyzet második kötete az óvodai testnevelés mozgásrendszerének elméleti ismereteit és módszeres feldolgozását tartalmazza. Az Óvónőképző Intézetek történetében első ízben kerül ilyen feldolgozásban a teljes.óvodai mozgásanyag a hallgatók kezébe. Segítséget kíván nyújtani az óvodai testnevelés tartalmának önálló szervezésében mind a tanulmányi idő tartalma, mind az óvónői munka kezdeti évei alatt.
Újszerűen hat felsőoktatási jegyzetben a fejezetek közben és végén elhelyezett ellenőrző kérdéscsoport. A kérdéscsoport megalkotása az önálló anyagfeldolgozást, a lényeg kiemelésével a logikus gondolkodás fejlesztését kívánja segíteni, és egyúttal az összefüggések megláttatásán keresztül a túlterhelést csökkenteni. A levelező-, és esti tagozat hallgatóinak a kérdések feldolgozása az önellenőrzésben nyújt támaszt, a felkészülés, illetve a tervezőmunka folyamatában. Vissza

Tartalom

Előszó 3
Első rész: Becsy Bertalan Sarolta 5
TESTNEVELÉSELMÉLETI ALAPISMERETEK
Bevezetés 5
A testneveléssel összefüggő alapfogalmak 5
A testneveléselmélet tárgya 7
I. A testi nevelés, testnevelés feladatai 8
a) a testi nevelés feladatai 8
b) a testnevelés feladatai 9
c) az óvodai testnevelés feladatai 10
II. Az óvodás korú gyermek mozgásfejlődése 12
1. Az óvodás korú gyermek fejlődési sajátosságai 12
2. Az óvodás korú gyermek motorikus fejlődése 12
3. Az óvodás korú gyermek motoros fejlődése a természetes mozgásokban 14
a) a kiscsoportos gyermek motoros fejlődése a természetes mozgásokban 14
b) a középső csoportos gyermek motoros fejlődése a természetes mozgásokban 16
c) a nagycsoportos gyermek motoros fejlődése a természetes mozgásokban 16
III. A testnevelés eszközei 17
A) A testgyakorlatok 18
1. A testgyakorlatok fogalma, eredete 18
2. A testgyakorlatok tartalma 19
3. A testgyakorlatok formája 20
a) a forma fogalma, a testgyakorlatok tartalmának és formájának dialektikus kölcsönhatása 20
b) a testgyakorlatok szerkezete 21
c) technika, stílus 25
4. A testgyakorlatok rendszerezése 28
a) testgyakorlati ágak 28
b) mozgásfajták 29
c) statikus helyzetek - dinamikus gyakorlatok 29
d) a tesigyakorlatok szerepe a testnevelés feladatainak megoldásában 30
5. Az óvodai testnevelés mozgásrendszere 31
B) A természet erői 33
C) Egészségügyi-higiéniai feltételek 34
Második rész 36
AZ ÓVODAI TESTNEVELÉS OKTATÁSÁNAK MÓDSZERTANA 36
I. Az óvodai testnevelés nevelési-oktatási folyamatának elemzése 36
A) A nevelés, oktatás, képzés kapcsolata az óvodai testnevelési foglalkozásokon 36
B) Az óvodai testnevelési foglalkozások oktatási folyamatának sajátosságai 36
1. Konkrét tények nyújtása 37
2. Megszilárdítás: gyakorlás, hatáskiváltás 39
3. Ellenőrzés 39
4. Gyakorlati alkalmazás 40
C) A mozgáskészségek kialakulásának folyamata 41
Transzfer 43
D) A testi képességek jellemzése és fejlesztésük lehetősége az óvodai testnevelési foglalkozásokon 44
1. Az erő 45
2. Állóképesség 46
3. Gyorsaság 47
4. Ügyesség 43
5. A testi képességek és a mozgáskészségek összefüggése 49
E) A didaktikai alapelvek érvényesítése az óvodai testnevelési foglakozások oktatási folyamatában 51
II. Az óvodai testnevelési foglalkozások módszertana Kunos Andrásné 57
Az óvodai testnevelési foglalkozások módszertanának összefüggése más tudományágakkal 57
Az óvodai testnevelési foglalkozások módszertanának sajátossága 53
Az óvónőnek a testnevelés keretében kifejtett tevékenysége 59
Az óvodai testnevelés oktatásának tényezői 60
A módszer fogalma és meghatározó tényezői 61
1. Az óvodai testnevelés oktatásának módszerei 63
a) magyarázat 64
b) beszélgetés 65
c) bemutatás 66
A magyarázat és bemutatás kapcsolata 68
Az ismeretközlés menete 68
d) gyakorlás 69
A gyakorlás vezetése, irányítása, formái 70
Utánzó formájú gyakorlásvezetés 70
Játékos formájú gyakorlásvezetés 71
Utasítással történő, gyakorlásvezetés 71
Határozott formájú gyakorlásvezetés 72
e) ellenőrzés 73
A mozgáshibák megfigyelése 73
Hibajavítás 74
I. A mozgáshibák osztályozása 74
II. A hibák okai, megelőzésük és kiküszöbölésük módja 74
III. A hibajavítás általános szempontjai 77
f) értékelés 78
A gyakorlat sikeres végrehajtását elősegítő, rávezető eljárások 79
a) Célgyakorlatok 79
b) Rávezető gyakorlatok 80
c) Helyes mozgást kiváltó helyzetek és feladatok 80
d) Segítségadás 81
2. Az óvodai testnevelési foglalkozások szervezése 81
I. Foglalkoztatási forma 82
1. Csoportfoglalkoztatási forma 82
2. Csapatfoglalkoztatási forma 87
II. Tárgyi feltételek biztosítása 88
Az edzés 88
A gondozás 39
III. Az óvodai testnevelés tartalmának szervezése Becsy Bertalan S. 91
1. Tanterv 91
2. Ütemterv 92
3. Minták az ütemterv készítéshez 96
4. Az óvodai testnevelés szervezeti formái 100
A) A testnevelési foglalkozások 100
1. Az óvodai testnevelési foglalkozások szerkezeti felépítését meghatározó tényezők 100
a) a testnevelési foglalkozások típusai 101
b) a testnevelés sajátosságai 103
c) a gyermekek életkori sajátosságai, előképzettségük 107
d) munkakörülmények 108
B) A mindennapos testnevelés 109
C) Minták az óvodai testnevelési foglalkozások tervkészítéséhez Kunos Andrásné 111
a) foglalkozási tervezet 112
b) bő vázlat 121
c) vázlat 124
Részben osztott és osztatlan csoportok testnevelési foglalkozásai Becsy Bertalan S. 127
Felhasznált irodalom 131
Jegyzetek, tanulmányok 132
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem