Fülszöveg
"Éppen 75 éves volna, ha közöttünk lehetne még.
Hét és fél évtized, hetvenöt esztendő! Micsoda rengeteg - zavaros és szennyes, tisztuló és mérgező - víz folyt le azóta Becskereki Szabó György olyannyira szeretett, s képein, rajzain annyiszor megörökített almazöld Begáján! Miközben a szülőváros Nagybecskerekről Veliki Beckerek-re, majd Petrovgradra, s aztán ismét Nagybecskerekre és ismét Petrovgradra. 1946 októberében pedig Zrenjaninra keresztelkedett.
Mármost, milyen útravalót, milyen egész életre szóló szellemi alapozást kapott és alakított ki magának az ifjú alkotóértelmiségi a Bega menti szülőváros és tágabb környezete révén is?
Mindenekelőtt olyat, amelyben az itteniség - bánátiság, délvidékiség - meg a magyarság és européerség megbonthatatlan szintézist alkot. S melynek közelebbi, szembeötlően Szabó György-i össze tevői elsősorban a szenvedélyes álmodó- és tervezőkészség; a konkrét térben és időben, ám ugyanakkor távlatokban való gondolkodás igénye; a szellemi tevékenységek...
Tovább
Fülszöveg
"Éppen 75 éves volna, ha közöttünk lehetne még.
Hét és fél évtized, hetvenöt esztendő! Micsoda rengeteg - zavaros és szennyes, tisztuló és mérgező - víz folyt le azóta Becskereki Szabó György olyannyira szeretett, s képein, rajzain annyiszor megörökített almazöld Begáján! Miközben a szülőváros Nagybecskerekről Veliki Beckerek-re, majd Petrovgradra, s aztán ismét Nagybecskerekre és ismét Petrovgradra. 1946 októberében pedig Zrenjaninra keresztelkedett.
Mármost, milyen útravalót, milyen egész életre szóló szellemi alapozást kapott és alakított ki magának az ifjú alkotóértelmiségi a Bega menti szülőváros és tágabb környezete révén is?
Mindenekelőtt olyat, amelyben az itteniség - bánátiság, délvidékiség - meg a magyarság és européerség megbonthatatlan szintézist alkot. S melynek közelebbi, szembeötlően Szabó György-i össze tevői elsősorban a szenvedélyes álmodó- és tervezőkészség; a konkrét térben és időben, ám ugyanakkor távlatokban való gondolkodás igénye; a szellemi tevékenységek életességének programja; a kultúra tudomány, irodalom és művészet közösségi értelmének állandó keresése; az egyéni alkotó s az értő és tevékeny publikum, különösképpen a kisebbségi publikum sorsszerű egymásrautaltságának hite; a praktikus esztétizmus, mely az élettér, életközeg, életvitel egészére is irányul, s nem pusztán az egyedi műalkotásra...
Nem utolsósorban pedig olyan szellemi útravalót vitt magával a Bega menti városból, melynek szembeötlő sajátsága volt és maradt a folyamatos, ismételt végenincs szellemi megújhodás, illetve a mindenkori korszintű modernség ösztönzése, sürgetése és kritikai számonkérése is irodalomban, művészetekben, tudományban, kultúrában és életformában egyaránt."
Vissza