1.076.514

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Beavatás

Irodalom- és szövegértelmezés

Szerző
Budapest
Kiadó: Keraban Könyvkiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 418 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-8146-29-X
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Könyvünk egy gimnáziumi irodalomtanítási program néhány fejezetét tartalmazza. A program - a mai középiskolai gyakorlattól eltérően - nem a művek keletkezésének időrendjét tekinti elsődleges és... Tovább

Előszó

Könyvünk egy gimnáziumi irodalomtanítási program néhány fejezetét tartalmazza. A program - a mai középiskolai gyakorlattól eltérően - nem a művek keletkezésének időrendjét tekinti elsődleges és kizárólagos tananyagelrendezési elvnek, hanem jórészt úgynevezett problémacentrikus tanítási egységekből (modulokból) áll, amelyek a szövegköziség elvére épülnek. Arra, hogy az egy egységben tárgyalt művek egymás értelmezésének szövegkörnyezeteként, sőt kulcsaként működve elősegítik egymás befogadását.
A modulok többsége - az ellipszishez hasonlóan - két fókusz köré épül. Ezek egyike valamilyen erkölcsi, lélektani, eszmetörténeti kérdés. A másik fókuszt egy műfajelméleti, poétikai jellegzetesség alkotja. Az előbbire e kötetben példa a felnőtté válás megrendítő tapasztalata (Beavatás), az emberi hibák természetrajza (Nevető irodalom), a nemzettudat tartalmának változásai (Az anekdotától az anekdotikus regényig; Magyar ódák), a sztoikus életbölcselet és magatartás változatai (Horatius noster), a szerep és a személyiség viszonya (Az ember és önmaga). Az utóbbiban, a poétikai, képességfejlesztő fókuszban novellaelemzési modellek, a komikum forrásai és válfajai, az eposz, illetve a komédia műfaji konvenciói, az utalás és az utánzás, az óda műfajsajátosságai stb. állnak. A két fókusz együttesen határozza meg az egy anyagrészbe kerülő műveket és az értelmezésüket elősegítő tevékenységeket. Vissza

Tartalom

Bevezetés5
BEAVATÁS (A. L.)9
Bevezetés - célok - eszközök9
Mi az a beavatás? - mottók, idézetek, versek11
Szemelvények12
Kosztolányi Dezső: A kulcs16
A kulcs olvasása16
Mit csinálunk, amikor olvasunk?17
A kulcs értelmezése18
Értelmezési modellek22
Az elbeszélés kritikája36
Az elbeszélői nézőpont (Ki beszél, ki lát és ki értékel?)36
Ernest Hemingway: Indián tábor39
Párhuzamok A kulcs és az Indián tábor között41
Sánta Ferenc: Emberavatás41
Az Emberavatás olvasása41
Az Emberavatás értelmezése42
Az Emberavatás mint ellentétpárok rendszere43
Elemezd a novellát mint problémamegoldást!44
Elemezd a novellát mint értékállapot-változást!44
Az Emberavatás kritikája45
Kitérő: Bodor Ádám: Egy rossz kinézésű ember; Tamási Áron: Harmat és vér46
Vámos Miklós: Az ember dolgozni kezd48
Az ember dolgozni kezd olvasása48
Az ember dolgozni kezd értelmezése49
Az ember dolgozni kezd mint ellentétpárok rendszere50
Beilleszkedés, a csoport alakulása51
Az ember dolgozni kezd kritikája52
Szocializáció és szerepek53
Esterházy Péter: Pápai vizeken ne kalózkodj!54
A Pápai vizeken ne kalózkodj! olvasása54
Az elbeszélés értelmezése55
Sylvia Plath: Beavatás56
A Beavatás olvasása57
A Beavatás értelmezése57
A Beavatás kritikája58
Összefoglaló kérdések és feladatok59
NEVETŐ IRODALOM - A KOMIKUM FORRÁSAI ÉS VÁLTOZATAI (A. L.)
A vicctől a groteszk novelláig61
Min nevetünk?61
Karinthy Frigyes: Magyarázom a bizonyítványom61
Nagy Lajos: A sas61
A nevetés hatalma62
A komikum forrásai - komikumelméletek65
A vicc technikája72
A komikum változatai - humor, szatíra, irónia, groteszk75
Humor és szatíra75
Karinthy Frigyes: A rossz tanuló felel75
Czakó Gábor: A tudás öröklése76
A szatíra és a humor jellemzői (részösszefoglalás)77
Az irónia77
Humor, szatíra, irónia és ötvözetük78
A groteszk79
Örkény István: Hogylétemről79
Örkény István: In memoriam dr. K. H. G.81
Örkény István: Legmerészebb álmaink is megvalósíthatók82
Örkény István: Az óbudai ikrek84
A komikum műfajai86
A komédia87
A dráma műneme87
Komédiatípusok89
Plautus: A hetvenkedő katona91
A darab szerkezete91
Szereplők és szerepkörök94
Komikus hős - komikus hiba95
A darab és a mai olvasó96
Tervezd meg - játszd el!97
Moliére: A fösvény97
A komikus hiba97
Jellemek és szerepkörök98
A commedia dell'arte99
Cselekmény és szerkezet99
A fösvény jelentése a változó időben - a horizont-összeolvadás jelensége102
Az elváráshorizont103
Négy értelmezés104
Tervezd meg - játsszátok el!106
Beaumarchais: Figaro házassága106
A cselvígjáték új alakváltozata107
Jellemek és tanulságok108
A cselekményről röviden109
Összefoglalás111
EPOSZ ÉS KOMIKUS EPOSZ (P. K.)113
Az eposz113
Mítoszok - mitológia114
Az Iliász114
Az eposzi kellékek116
Kor és közönség118
Egy kis verstan (1)119
A ritmus kötöttsége120
Időmértékes verselés120
Az Odüsszeia121
Odüsszeusz kalandjai (az Odüsszeia 9-12. éneke)123
Az Iliász és az Odüsszeia126
Az Aeneis128
Az eposzi hagyomány131
"Naiv eposzunk"134
A komikus eposz136
Az eposzi kellékek komikus átformálása136
A helység kalapácsa137
A mű keletkezése137
Egy "védett műfaj" paródiája138
Hogyan olvasunk paródiát?139
Eposzparódia141
A kelléke142
A helység kalapácsának verselése145
Stílusparódia148
A stílusparódia eszközei149
A helység kalapácsa és a Zalán futása153
Komikum és ítélkezés154
A helység kalapácsa fogadtatása154
Összefoglaló kérdések és feladatok161
PETŐFI-DALOK NYOMÁBAN (P. K.)
Lírai önarckép és ars poetica164
A természet vadvirága (1844)164
Egy Petőfi-portré születése165
Dalaim (1846)169
A dal változatai170
Bordalok170
A borozó, Disznótorban (1842)171
Népdalok175
Befordúltam a konyhára... (1843)177
Fa leszek, ha... (1845)180
Népdal, helyzetdal, alakrajz, életkép181
Fürdik a holdvilág... (1844)182
Megy a juhász a szamáron... (1844)183
Téli világ (1845)184
Itt van az ősz, itt van újra... (1848)186
Egy kis verstan (2)188
AZ ANEKDOTÁTÓL AZ ANEKDOTIKUS REGÉNYIG (A. L.)193
Az anekdota193
Családi és iskolai anekdoták - anekdotamesélő verseny195
Az anekdota "életmódja"195
Hogyan mondunk el egy történetet?196
Anekdotikus hagyomány a magyar epikában199
Esterházy Péter játéka az anekdotikus hagyománnyal200
Az anekdotikus hagyomány és a magyar társadalomfejlődés202
Anekdotikus novellák205
Néhány szó Mikszáthról205
A néhai bárány205
Mikszáth Kálmán: Ne nyitogassuk a történelmet207
Mikszáth Kálmán: A gavallérok208
Beavatatlan elbeszélő - beavatott szerző és olvasó209
A novella szerkezete - az anekdotikus jellemzés210
Az elbeszélés tempója210
A látszatok rendszere és a látszatvilág rései211
Nosztalgia vagy ítélkezés - humor vagy szatíra: az elbeszélő értékbizonytalansága211
A gavallérok értelmezésének összefoglalása212
Két Móra-novella (A gyevi törvény, Tápéi diplomaták)215
Három Krúdy-novella (Egy jeles mulattatóról, A legnagyobb bolond, Jellegzetes úriember keresztanyám falujából)217
Két Kosztolányi-novella (Április bolondja - az Esti Kornél tizedik fejezete)221
Nyitott epilógus222
Anekdotikus regények222
Jókai Mór: Az új földesúr (1862)225
A passzív ellenállás és a honosodás regénye - a vezéreszmék és a szereplők rendszere226
A cselekményszövés bravúrjai227
A regény egységét biztosító legfontosabb tényező: a humor233
Az új földesúr értelmezése és értékelése a változó időben234
Mikszáth Kálmán: Szent Péter esernyője240
Előzetes feladatok a Szent Péter esernyőjének olvasásához241
Az elbeszélői önkény - nézőpontok és idősíkok241
A legenda - egy rész a nagyító alatt242
A regény időszerkezete243
Előreutalások és késleltetések244
Legendák és hiedelmek245
Idill és irónia246
Összefoglalás248
MAGYAR ÓDÁK (P. K.)251
Egy kis műfajelmélet251
Egy kis műfajtörténet253
Egy magyar vers 1589-ből (Balassi Bálint: Egy katonaének)255
Az Egy katonaének értelmezése255
Alkalmazás és kritika257
Berzsenyi Dániel: A magyarokhoz (I.)258
A magyarokhoz értelmezése259
Alkalmazás és kritika263
Egy konvenció születése264
A közösségi óda változatai a reformkorban265
Kölcsey Ferenc: Himnusz (A magyar nép zivataros századaiból)265
Vörösmarty Mihály: Szózat267
A Szózat korabeli fogadtatása268
Petőfi Sándor: Nemzeti dal269
Alkalmazás és kritika271
Egy összevetés - Kölcsey: Zrínyi dala272
Egy konvenció változásai277
A nemzeti óda újjászületése Arany költészetében278
Rendületlenül (1860)281
Magányban (1861)283
A Magányban értelmezése283
Alkalmazás és kritika287
Az óda megújítása a XX. században290
Szellemi háttér290
Az ember kultusza292
A technika kultusza293
Kosztolányi Dezső: Marcus Aurelius295
A Marcus Aurelius olvasása295
A Marcus Aurelius értelmezése299
A példa időszerűsége302
Mű és közönség304
József Attila: A város peremén309
A város peremén értelmezése310
Alkalmazás és kritika320
Kitekintés324
Összefoglaló kérdések és feladatok327
ANAKREÓN FELTÁMADÁSAI (A. L.)329
Keresztény anakreontika338
HORATIUS NOSTER - A MI HORATIUSAINK (A. L.)343
Szerzők párbeszéde343
Petri György: Horatiusi - első megközelítés344
Horatius: Thaliarchushoz - Berzsenyi Dániel: Horác345
Thaliarchushoz346
Horác348
Arany középszer - a külvilághoz, a változáshoz való viszony350
Licinius Murenához351
A sztoicizmus352
Berzsenyi: A megelégedés354
Berzsenyi Dániel: Osztályrészem - három olvasatban355
Első olvasat - előrehaladás a versben356
Második olvasat - értelmező megértés, visszatekintő magyarázat360
Harmadik olvasat - a vers jelentése a változó időben363
Petri György: Horatiusi - második megközelítés, a vers értelmezése368
Néhány szó Horatiusról és koráról368
Horatius a csikkes váróteremben369
Utalás és kontraszt - a motívumok deformálása372
Összegzés376
AZ EMBER ÉS ÖNMAGA - A SZEMÉLYISÉG NYOMÁBAN377
A személyiség378
A Kétlelkű ember381
Kosztolányi Dezső: Esti Kornél (Első fejezet)381
Az Esti Kornél értelmezése382
Alkalmazás és kritika387
Kitérő: egy összevetés (Kosztolányi Dezső: Házi dolgozat)389
Karinthy Frigyes: Találkozás egy fiatalemberrel393
A Találkozás egy fiatalemberrel olvasása395
Az Esti Kornél első fejezete és a Találkozás egy fiatalemberrel395
Az elbeszélés kritikája396
Inkognitó, átváltozás, szerepcsere397
Hauff: A gólyakalifa399
Karinthy Frigyes: Harun al Rasid utolsó kalandjai400
A Harun al Rasid értelmezése400
A Harun al Rasid kritikája402
Krúdy Gyula: Utolsó szivar az Arabs Szürkénél402
Az Utolsó szivar... olvasása403
Az Utolsó szivar... értelmezése404
Az Utolsó szivar... kritikája409
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem