kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát
Kiadó: | Keraban Könyvkiadó |
---|---|
Kiadás helye: | Budapest |
Kiadás éve: | |
Kötés típusa: | Ragasztott papírkötés |
Oldalszám: | 418 oldal |
Sorozatcím: | |
Kötetszám: | |
Nyelv: | Magyar |
Méret: | 24 cm x 17 cm |
ISBN: | 963-8146-29-X |
Bevezetés | 5 |
BEAVATÁS (A. L.) | 9 |
Bevezetés - célok - eszközök | 9 |
Mi az a beavatás? - mottók, idézetek, versek | 11 |
Szemelvények | 12 |
Kosztolányi Dezső: A kulcs | 16 |
A kulcs olvasása | 16 |
Mit csinálunk, amikor olvasunk? | 17 |
A kulcs értelmezése | 18 |
Értelmezési modellek | 22 |
Az elbeszélés kritikája | 36 |
Az elbeszélői nézőpont (Ki beszél, ki lát és ki értékel?) | 36 |
Ernest Hemingway: Indián tábor | 39 |
Párhuzamok A kulcs és az Indián tábor között | 41 |
Sánta Ferenc: Emberavatás | 41 |
Az Emberavatás olvasása | 41 |
Az Emberavatás értelmezése | 42 |
Az Emberavatás mint ellentétpárok rendszere | 43 |
Elemezd a novellát mint problémamegoldást! | 44 |
Elemezd a novellát mint értékállapot-változást! | 44 |
Az Emberavatás kritikája | 45 |
Kitérő: Bodor Ádám: Egy rossz kinézésű ember; Tamási Áron: Harmat és vér | 46 |
Vámos Miklós: Az ember dolgozni kezd | 48 |
Az ember dolgozni kezd olvasása | 48 |
Az ember dolgozni kezd értelmezése | 49 |
Az ember dolgozni kezd mint ellentétpárok rendszere | 50 |
Beilleszkedés, a csoport alakulása | 51 |
Az ember dolgozni kezd kritikája | 52 |
Szocializáció és szerepek | 53 |
Esterházy Péter: Pápai vizeken ne kalózkodj! | 54 |
A Pápai vizeken ne kalózkodj! olvasása | 54 |
Az elbeszélés értelmezése | 55 |
Sylvia Plath: Beavatás | 56 |
A Beavatás olvasása | 57 |
A Beavatás értelmezése | 57 |
A Beavatás kritikája | 58 |
Összefoglaló kérdések és feladatok | 59 |
NEVETŐ IRODALOM - A KOMIKUM FORRÁSAI ÉS VÁLTOZATAI (A. L.) | |
A vicctől a groteszk novelláig | 61 |
Min nevetünk? | 61 |
Karinthy Frigyes: Magyarázom a bizonyítványom | 61 |
Nagy Lajos: A sas | 61 |
A nevetés hatalma | 62 |
A komikum forrásai - komikumelméletek | 65 |
A vicc technikája | 72 |
A komikum változatai - humor, szatíra, irónia, groteszk | 75 |
Humor és szatíra | 75 |
Karinthy Frigyes: A rossz tanuló felel | 75 |
Czakó Gábor: A tudás öröklése | 76 |
A szatíra és a humor jellemzői (részösszefoglalás) | 77 |
Az irónia | 77 |
Humor, szatíra, irónia és ötvözetük | 78 |
A groteszk | 79 |
Örkény István: Hogylétemről | 79 |
Örkény István: In memoriam dr. K. H. G. | 81 |
Örkény István: Legmerészebb álmaink is megvalósíthatók | 82 |
Örkény István: Az óbudai ikrek | 84 |
A komikum műfajai | 86 |
A komédia | 87 |
A dráma műneme | 87 |
Komédiatípusok | 89 |
Plautus: A hetvenkedő katona | 91 |
A darab szerkezete | 91 |
Szereplők és szerepkörök | 94 |
Komikus hős - komikus hiba | 95 |
A darab és a mai olvasó | 96 |
Tervezd meg - játszd el! | 97 |
Moliére: A fösvény | 97 |
A komikus hiba | 97 |
Jellemek és szerepkörök | 98 |
A commedia dell'arte | 99 |
Cselekmény és szerkezet | 99 |
A fösvény jelentése a változó időben - a horizont-összeolvadás jelensége | 102 |
Az elváráshorizont | 103 |
Négy értelmezés | 104 |
Tervezd meg - játsszátok el! | 106 |
Beaumarchais: Figaro házassága | 106 |
A cselvígjáték új alakváltozata | 107 |
Jellemek és tanulságok | 108 |
A cselekményről röviden | 109 |
Összefoglalás | 111 |
EPOSZ ÉS KOMIKUS EPOSZ (P. K.) | 113 |
Az eposz | 113 |
Mítoszok - mitológia | 114 |
Az Iliász | 114 |
Az eposzi kellékek | 116 |
Kor és közönség | 118 |
Egy kis verstan (1) | 119 |
A ritmus kötöttsége | 120 |
Időmértékes verselés | 120 |
Az Odüsszeia | 121 |
Odüsszeusz kalandjai (az Odüsszeia 9-12. éneke) | 123 |
Az Iliász és az Odüsszeia | 126 |
Az Aeneis | 128 |
Az eposzi hagyomány | 131 |
"Naiv eposzunk" | 134 |
A komikus eposz | 136 |
Az eposzi kellékek komikus átformálása | 136 |
A helység kalapácsa | 137 |
A mű keletkezése | 137 |
Egy "védett műfaj" paródiája | 138 |
Hogyan olvasunk paródiát? | 139 |
Eposzparódia | 141 |
A kelléke | 142 |
A helység kalapácsának verselése | 145 |
Stílusparódia | 148 |
A stílusparódia eszközei | 149 |
A helység kalapácsa és a Zalán futása | 153 |
Komikum és ítélkezés | 154 |
A helység kalapácsa fogadtatása | 154 |
Összefoglaló kérdések és feladatok | 161 |
PETŐFI-DALOK NYOMÁBAN (P. K.) | |
Lírai önarckép és ars poetica | 164 |
A természet vadvirága (1844) | 164 |
Egy Petőfi-portré születése | 165 |
Dalaim (1846) | 169 |
A dal változatai | 170 |
Bordalok | 170 |
A borozó, Disznótorban (1842) | 171 |
Népdalok | 175 |
Befordúltam a konyhára... (1843) | 177 |
Fa leszek, ha... (1845) | 180 |
Népdal, helyzetdal, alakrajz, életkép | 181 |
Fürdik a holdvilág... (1844) | 182 |
Megy a juhász a szamáron... (1844) | 183 |
Téli világ (1845) | 184 |
Itt van az ősz, itt van újra... (1848) | 186 |
Egy kis verstan (2) | 188 |
AZ ANEKDOTÁTÓL AZ ANEKDOTIKUS REGÉNYIG (A. L.) | 193 |
Az anekdota | 193 |
Családi és iskolai anekdoták - anekdotamesélő verseny | 195 |
Az anekdota "életmódja" | 195 |
Hogyan mondunk el egy történetet? | 196 |
Anekdotikus hagyomány a magyar epikában | 199 |
Esterházy Péter játéka az anekdotikus hagyománnyal | 200 |
Az anekdotikus hagyomány és a magyar társadalomfejlődés | 202 |
Anekdotikus novellák | 205 |
Néhány szó Mikszáthról | 205 |
A néhai bárány | 205 |
Mikszáth Kálmán: Ne nyitogassuk a történelmet | 207 |
Mikszáth Kálmán: A gavallérok | 208 |
Beavatatlan elbeszélő - beavatott szerző és olvasó | 209 |
A novella szerkezete - az anekdotikus jellemzés | 210 |
Az elbeszélés tempója | 210 |
A látszatok rendszere és a látszatvilág rései | 211 |
Nosztalgia vagy ítélkezés - humor vagy szatíra: az elbeszélő értékbizonytalansága | 211 |
A gavallérok értelmezésének összefoglalása | 212 |
Két Móra-novella (A gyevi törvény, Tápéi diplomaták) | 215 |
Három Krúdy-novella (Egy jeles mulattatóról, A legnagyobb bolond, Jellegzetes úriember keresztanyám falujából) | 217 |
Két Kosztolányi-novella (Április bolondja - az Esti Kornél tizedik fejezete) | 221 |
Nyitott epilógus | 222 |
Anekdotikus regények | 222 |
Jókai Mór: Az új földesúr (1862) | 225 |
A passzív ellenállás és a honosodás regénye - a vezéreszmék és a szereplők rendszere | 226 |
A cselekményszövés bravúrjai | 227 |
A regény egységét biztosító legfontosabb tényező: a humor | 233 |
Az új földesúr értelmezése és értékelése a változó időben | 234 |
Mikszáth Kálmán: Szent Péter esernyője | 240 |
Előzetes feladatok a Szent Péter esernyőjének olvasásához | 241 |
Az elbeszélői önkény - nézőpontok és idősíkok | 241 |
A legenda - egy rész a nagyító alatt | 242 |
A regény időszerkezete | 243 |
Előreutalások és késleltetések | 244 |
Legendák és hiedelmek | 245 |
Idill és irónia | 246 |
Összefoglalás | 248 |
MAGYAR ÓDÁK (P. K.) | 251 |
Egy kis műfajelmélet | 251 |
Egy kis műfajtörténet | 253 |
Egy magyar vers 1589-ből (Balassi Bálint: Egy katonaének) | 255 |
Az Egy katonaének értelmezése | 255 |
Alkalmazás és kritika | 257 |
Berzsenyi Dániel: A magyarokhoz (I.) | 258 |
A magyarokhoz értelmezése | 259 |
Alkalmazás és kritika | 263 |
Egy konvenció születése | 264 |
A közösségi óda változatai a reformkorban | 265 |
Kölcsey Ferenc: Himnusz (A magyar nép zivataros századaiból) | 265 |
Vörösmarty Mihály: Szózat | 267 |
A Szózat korabeli fogadtatása | 268 |
Petőfi Sándor: Nemzeti dal | 269 |
Alkalmazás és kritika | 271 |
Egy összevetés - Kölcsey: Zrínyi dala | 272 |
Egy konvenció változásai | 277 |
A nemzeti óda újjászületése Arany költészetében | 278 |
Rendületlenül (1860) | 281 |
Magányban (1861) | 283 |
A Magányban értelmezése | 283 |
Alkalmazás és kritika | 287 |
Az óda megújítása a XX. században | 290 |
Szellemi háttér | 290 |
Az ember kultusza | 292 |
A technika kultusza | 293 |
Kosztolányi Dezső: Marcus Aurelius | 295 |
A Marcus Aurelius olvasása | 295 |
A Marcus Aurelius értelmezése | 299 |
A példa időszerűsége | 302 |
Mű és közönség | 304 |
József Attila: A város peremén | 309 |
A város peremén értelmezése | 310 |
Alkalmazás és kritika | 320 |
Kitekintés | 324 |
Összefoglaló kérdések és feladatok | 327 |
ANAKREÓN FELTÁMADÁSAI (A. L.) | 329 |
Keresztény anakreontika | 338 |
HORATIUS NOSTER - A MI HORATIUSAINK (A. L.) | 343 |
Szerzők párbeszéde | 343 |
Petri György: Horatiusi - első megközelítés | 344 |
Horatius: Thaliarchushoz - Berzsenyi Dániel: Horác | 345 |
Thaliarchushoz | 346 |
Horác | 348 |
Arany középszer - a külvilághoz, a változáshoz való viszony | 350 |
Licinius Murenához | 351 |
A sztoicizmus | 352 |
Berzsenyi: A megelégedés | 354 |
Berzsenyi Dániel: Osztályrészem - három olvasatban | 355 |
Első olvasat - előrehaladás a versben | 356 |
Második olvasat - értelmező megértés, visszatekintő magyarázat | 360 |
Harmadik olvasat - a vers jelentése a változó időben | 363 |
Petri György: Horatiusi - második megközelítés, a vers értelmezése | 368 |
Néhány szó Horatiusról és koráról | 368 |
Horatius a csikkes váróteremben | 369 |
Utalás és kontraszt - a motívumok deformálása | 372 |
Összegzés | 376 |
AZ EMBER ÉS ÖNMAGA - A SZEMÉLYISÉG NYOMÁBAN | 377 |
A személyiség | 378 |
A Kétlelkű ember | 381 |
Kosztolányi Dezső: Esti Kornél (Első fejezet) | 381 |
Az Esti Kornél értelmezése | 382 |
Alkalmazás és kritika | 387 |
Kitérő: egy összevetés (Kosztolányi Dezső: Házi dolgozat) | 389 |
Karinthy Frigyes: Találkozás egy fiatalemberrel | 393 |
A Találkozás egy fiatalemberrel olvasása | 395 |
Az Esti Kornél első fejezete és a Találkozás egy fiatalemberrel | 395 |
Az elbeszélés kritikája | 396 |
Inkognitó, átváltozás, szerepcsere | 397 |
Hauff: A gólyakalifa | 399 |
Karinthy Frigyes: Harun al Rasid utolsó kalandjai | 400 |
A Harun al Rasid értelmezése | 400 |
A Harun al Rasid kritikája | 402 |
Krúdy Gyula: Utolsó szivar az Arabs Szürkénél | 402 |
Az Utolsó szivar... olvasása | 403 |
Az Utolsó szivar... értelmezése | 404 |
Az Utolsó szivar... kritikája | 409 |
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.