1.059.898

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Az ápolás alapjai

Szerző
Szerkesztő
Lektor
Budapest
Kiadó: Egészségügyi Szakképző és Továbbképző Intézet
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 216 oldal
Sorozatcím: Moduláris Tankönyvek
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 16 cm
ISBN: 963-86605-7-0
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Kedves Tanuló!

A moduláris szerkezetű egészségügyi szakképzés egyik alapmoduljának tankönyvét tartja most a kezében, amely az ápolók és az ápolási asszisztensek számára készült. Sajátossága,... Tovább

Előszó

Kedves Tanuló!

A moduláris szerkezetű egészségügyi szakképzés egyik alapmoduljának tankönyvét tartja most a kezében, amely az ápolók és az ápolási asszisztensek számára készült. Sajátossága, hogy együtt (egységben) tartalmazza a kétféle szakképesítés alapmoduljának tananyagát.
Képzése során több ilyen tankönyvből is fog majd tanulni, és azokhoz hasonlóan ebben is más írásmód, dőlt betű jelzi az ápolóktól elvárható magasabb szintű ismeretanyagot, amelyet az ápolási asszisztenseknek nem kell megtanulni (de ha van kedvük hozzá, jó szívvel ajánljuk ezek elolvasását).
Ez a tankönyv abban is eltér kissé az eddig megszokottaktól, hogy tananyaga (hivatalosan fogalmazva) horizontálisan és vertikálisan is kapcsolódik más modulokhoz. Ez egyszerűbben azt jelenti, hogy egyrészt alapszinten is talál kapcsolódó tananyagtartalmat más modulelemekben (ilyen például a „Kommunikáció" vagy a „Személyiségfejlesztés"), másrészt az itt tárgyalt témákról részletesebb és mélyebb ismeretet fog kapni később következő modulokban (ilyen például a „Gyógyszertan" vagy a „Mozgásszervi betegségben szenvedők ápolása"). Vissza

Tartalom

Bevezetés 9
Útmutató a tankönyv használatához 10
1. fejezet: A szakma története 13
A fejezet célja 13
Követelmények a fejezet elsajátítása után 13
1.1. Az ápolás története 13
1.1.1. Az őskortól a középkorig (i. e. 8000-i. sz. 476) 13
1.1.2. Ápolás a középkorban (476-1492) 14
1.1.3. A betegápolás a középkori Magyarországon 14
1.1.4. Betegápolás az újkorban (1493-) 15
1.1.5. Az ápolás új korszaka 15
1.1.6. Az ápolás és ápolóképzés Florence Nightingale után 17
1.1.7. Ápolás az újkori Magyarországon 17
Összefoglalás 18
Kérdések, feladatok 18
1.2. Az orvoslás története 19
1.2.1. Az őskortól a középkorig (i. e. 8000-i. sz. 476-ig) 19
1.2.2. Orvoslás a középkorban (476-1492) 20
1.2.3. Újkori orvoslás (1493-) 20
1.2.4. Az orvoslás története Magyarországon 21
Összefoglalás 22
Kérdések, feladatok 22
1.3. A mentésügy története 22
1.3.1. A mentés kezdetei 22
1.3.2. A Nemzetközi Vöröskereszt megalakulása 23
1.3.3. A mentésügy Magyarországon, a XIX. században 23
1.3.4. Mentésügy a XX. században 24
Összefoglalás 24
Kérdések, feladatok 24
1.4. A bábaság története 25
1.4.1. Az őskortól a középkorig (i. e. 8000-i. sz. 476) 25
1.4.2. Bábaság a középkorban (476-1492) 25
1.4.3. Az újkori bábaság (1493-) 26
Összefoglalás 26
Kérdések, feladatok 26
2. fejezet: Az ápolás definíciója és filozófiája. Az ápolási modellek. 27
A fejezet célja 27
Követelmények a fejezet elsajátítása után 27
2.1. Az ápolás definíciója 27
2.1.1. Az ápolás meghatározásai a XX. század előtt 27
2.1.2. Az ápolás fogalma és feladata Magyarországon 27
2.2. Az ápolás filozófiája 28
2.3. Ápolási modellek 29
2.3.7. Az ápolási modell fogalma 29
2.3.2. Az egészségügyi ellátás hagyományos modellje 29
2.3.3. Az ápolási modellek közös jellemzői 29
2.3.4. Az életműködésen alapuló ápolási modell 30
2.3.5. Az önellátáson alapuló ápolási modell 30
2.3.6. A fejlődésen alapuló ápolási modell 32
2.3.7. A kölcsönhatáson alapuló ápolási modell 32
2.3.8. Az adaptáción alapuló ápolási modell 33
2.3.9. A rendszerelméleten alapuló ápolási modell 34
2.3.10. Az ápolási modellek a gyakorlatban 34
Összefoglalás 35
Kérdések, feladatok 35
3. fejezet: Az ápoláskutatás helye, elvei az egészségügyi ellátásban
A fejezet célja 37
Követelmények a fejezet elsajátítása után 37
3.1. Az ápoláskutatás fogalma 37
3.2. Az ápoláskutatás története 37
3.3. Az ápoláskutatás helye, szerepe az egészségügyi ellátásban 38
3.4. Az ápoláskutatás módszerei és folyamata 38
3.5. Etikai normák a kutatás során 40
3.6. A szakirodalom 41
3.7. A kutatási eredmények gyakorlati hasznosítása 41
Összefoglalás 41
Kérdések, feladatok 42
4. fejezet: Az ápoláslélektan általános fogalmai 43
A fejezet célja 43
Követelmények a fejezet elsajátítása után 43
4.1. Bevezetés 44
4.2. A pszichológia általános jellemzői 45
4.2.1. A pszichológia vizsgálati területeinek felosztása 45
4.3. Az ápoláslélektan területének felosztása 46
4.4. Az ápolók (gyógyítók) pszichológiai sajátosságai 47
4.4.1. Az ápolók személyisége 47
4.5. A jellem (a karakter) 51
4.6. A betegség emberre gyakorolt pszichológiai hatása 53
4.6.1. Az ember és a betegség 53
4.6.2. A betegség megélése, betegségmagatartás 53
4.6.3. A fájdalom 54
4.6.4. A kórház mint totális intézmény 55
4.7. A megfigyelés 56
4.8. Az ápolói hivatás egyes lélektani jelenségei 57
4.8.1. A szororigén pszichikus ártalmak 57
4.8.2. A kiégési tünetcsoport (burn-out szindróma) 59
Összefoglalás 60
Kérdések és feladatok 60
5. fejezet: Az ápolás személyi és tárgyi feltételei 61
A fejezet célja 61
Követelmények a fejezet elsajátítása után 61
5.1. Egészségügyi teammunka 61
5.2. Az ápolói tevékenység keretei 64
5.3. A fekvőbeteg-ellátás személyi és tárgyi feltételei 65
5.3.1. Az ápolási rendszerek struktúrája 66
5.3.2. Munkakör, munkaköri leírás 67
5.3.3. Az ápoló funkciói 68
5.3.4. Környezeti, tárgyi feltételek 69
5.4. A betegek részére biztonságos, higiénés és terápiás környezet biztosítása 71
5.4.1. Munkahelyi biztonság és egészségvédelem 71
5.4.2. Tűzvédelem 75
5.4.3. A fertőzésekkel szembeni védelem 76
5.4.4. A veszélyes hulladékok kezelése 80
5.4.5. A terápiás környezet biztosítása 81
Összefoglalás 81
Kérdések, feladatok 81
Gyakorlati feladatok 82
6. fejezet: Az ápolás funkciói és területei 83
A fejezet célja 83
Követelmények a fejezet elsajátítása után 83
6.1. Az ápolás küldetése 83
6.2. Az egészség definíciója. Egészségmegőrzés, egészségfejlesztés. Prevenció 84
6.3. Alapvető emberi szükségletek 84
6.4. Egészségvédelem 86
6.5. Közösségi ápolás 87
6.6. Az ápolás funkciói 87
Összefoglalás 88
Kérdések, feladatok 88
Gyakorlati feladatok 88
7. fejezet: Az ápolási folyamat és dokumentációja 89
A fejezet célja 89
Követelmények a fejezet elsajátítása után 89
7.1. Az ápolási folyamat 90
7.1.1. Felmérés (az ápolási szükségletek megállapítása) 91
7.1.2. Ápolási diagnózis 92
7.1.3. Az ápolás megtervezése 93
7.1.4. Az ápolási terv végrehajtása 94
7.1.5. Az eredmények értékelése 94
7.2. Ápolási dokumentáció 96
Összefoglalás 97
Kérdések, feladatok 98
Gyakorlati feladatok 98
7.3. A betegmegfigyelés és területei 98
7.3.1. Általános megtekintés 98
7.3.2. Az életjelek megfigyelése, regisztrálása 101
7.4. A fizikális vizsgálat módszerei, ápolói tevékenység a fizikális vizsgálatoknál 1
7.4.1. Ápolói tevékenység a vizitek és konzíliumok kapcsán 116
Kérdések 118
8. fejezet: A beteg ember szükségletei 119
A fejezet célja 119
Követelmények a fejezet elsajátítása után 119
8.1. Mozgásszükséglet 120
8.2. A pihenés és az alvás szükséglete 123
8.3. Higiénés szükségletek 126
8.4. A nyomási fekély kialakulásának megelőzése, ápolása 127
8.5. A táplálkozás szükséglete 131
8.6. Az ürítés szükséglete 133
8.6.1. A vizeletürítés szükséglete 133
8.6.2. A székletürítés szükséglete 135
8.7. A légzés szükséglete 137
8.8. A megfelelő testhőmérséklet biztosítása 139
8.9. A biztonság szükséglete 141
8.10. A tanulás szükséglete 141
8.11. Az esztétikai szükséglet 146
Összefoglalás 147
Kérdések, feladatok 147
Gyakorlati feladatok 147
9. fejezet: Az ápoló gyógyszereléssel kapcsolatos feladatai 148
A fejezet célja 148
Követelmények a fejezet elsajátítása után 148
9.1. Bevezetés 148
9.1.1. Gyógyszerelési szabályok 149
9.2. A gyógyszeradagok kiszámítása 150
9.3. A gyógyszerelés általános menete 151
9.4. A gyógyszerek alkalmazási módja és formái 152
9.4.1. Szájon át (orális, per os alkalmazás) 152
9.4.2. Nyelv alá helyezve (sublingualis alkalmazás) 153
9.4.3. Légutakon át történő alkalmazás (inhaláció) 153
9.4.4. Nyálkahártyán keresztüli alkalmazás (instillatio) 153
9.4.5. Bőrön keresztül (kután alkalmazás) 154
9.4.6. Végbélen át (rectalis alkalmazás) 155
9.4.7. Hüvelyen át (vaginalis alkalmazás) 155
Kérdések 155
9.4.8. Emésztőrendszer megkerülésével (parenteralis) alkalmazás) 155
9.5. Gyógyszerelési hiba 162
Összefoglalás 163
Kérdések, feladatok 163
10. fejezet: A transzfúzió és az ápoló feladatai a transzfúzió során 165
A fejezet célja 165
Követelmények a fejezet elsajátítása után 165
10.1. Bevezetés 166
10.2. A vér és a vércsoportok 166
10.3. A vércsoport meghatározása 167
10.3.1. Klinikai vércsoport-meghatározás 167
10.3.2. Laboratóriumi vércsoport-meghatározás 167
Olvasmány 168
10.4. Egyes vérkészítmények és legfontosabb jellemzőik 168
10.5. A biztonságos vérkészítmények 169
10.6. A transzfúzió biztonsága 170
10.6.1. Vércsoport-meghatározás 170
/ 0.6.2. Keresztpróba (vagy direkt próba) 171
10.6.3. A recipiens számára kiválasztott vér 171
10.6.4. Autokontroll 171
10.6.5. Biológiai próba 171
10.7. Általános szabályok, és az ápolói feladatok a transzfúzió során 172
10.7.1. Általános szabályok 172
Kérdések 173
10.7.2. A transzfúziós beavatkozás alapvető ápolási szempontjai 176
10.8. A transzfúziós eljáráshoz tartozó egyéb tevékenységek 176
10.8.1. A vérkészítmények tárolása 177
10.8.2. A vérkészítmények felmelegítése 177
10.9. A környezetvédelmi szempontok érvényesítése 177
Összefoglalás 178
Kérdések és feladatok 178
11. fejezet: Alapvető laboratóriumi vizsgálatok 179
A fejezet célja 179
Követelmények a fejezet elsajátítása után 179
11.1. Bevezetés 179
Kérdések 182
11.2. Alapvető laboratóriumi vizsgálatok 183
11.2.1. Vizeletvizsgálat 183
11.2.2. Székletvizsgálathoz mintavétel 186
11.2.3. Orr- és garatváladék mikrobiológiai vizsgálatához mintavétel 186
11.2.4. Köpet mikrobiológiai vizsgálatához mintavétel 187
11.2.5. Sebváladék mikrobiológiai vizsgálatához mintavétel 188
11.3. A betegágy melletti (Point of Care; POCT) laboratóriumi diagnosztika alkalmazása
11.3.1. Vizeletmintából történő csíkdiagnosztika 190
11.3.2. Kapilláris vérből történő kézi műszeres vércukor-meghatározás (gyorsteszt)
Összefoglalás 191
Kérdések és feladatok 192
12. fejezet: A kórházban ápolt beteg áthelyezése, elbocsátása 193
A fejezet célja 193
Követelmények a fejezet elsajátítása után 193
12.1. Bevezetés 193
12.1.1. Elbocsátás 193
12.1.2. A beteg önkényes intézetelhagyása 197
12.1.3. A beteg halála 198
Összefoglalás 198
Kérdések és feladatok 198
13. fejezet: A haldokló ápolása és a halott ellátása 199
A fejezet célja 199
Követelmények a fejezet elsajátítása után 199
13.1. Bevezetés 199
13.2. A haldokló beteg gondozása, ápolói ellátása 201
13.2.1. A haldokló beteg gondozásának jogszabályi meghatározása 201
13.2.2. A haldokló beteg ápolói ellátása 201
13.3. A halál jelei és fázisai 204
13.3.1. A halál bekövetkezése és fázisai 204
13.3.2. A halál jelei 204
13.3.3. A halál ápoló által megfigyelhető klinikai jelei 204
13.3.4. A halál ápoló által megfigyelhető biológiai jelei 205
13.4. A halál megállapítása 205
13.5. A halott körüli ápolói teendők 205
13.5.1. A halottak ellátásához kapcsolódó általános ápolói feladatok 206
13.5.2. A halott ápolói ellátása 206
Összefoglalás 207
Kérdések és feladatok 208
Ajánlott irodalom 209
Felhasznált irodalom 211
Tárgymutató 213
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
Kuponos kedvezmény ezen könyv esetében nem vehető igénybe.