1.067.308

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Bartók költői világa

Bartók műhelyében

Szerző
Róla szól
Budapest
Kiadó: Akkord Zenei Kiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött kemény papírkötés
Oldalszám: 307 oldal
Sorozatcím: Lendvai Ernő munkái
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 25 cm x 17 cm
ISBN: 963-85235-5-7
Megjegyzés: Fekete-fehér ábrákkal, kottákkal illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Bartók valójában drámai alkat, mint minden nagy alkotó, akiben a logikai készség a hősiesség iránti hajlammal párosul. A forma, amelyben ez a koncepció: a szerkezeti egység, a karakterek... Tovább

Előszó

Bartók valójában drámai alkat, mint minden nagy alkotó, akiben a logikai készség a hősiesség iránti hajlammal párosul. A forma, amelyben ez a koncepció: a szerkezeti egység, a karakterek szembeállítása és a drámai metamorfózis gondolata alakot öltött, a híd-forma volt. Ő maga nevezte így érettkori műveinek struktúráját - a tételek, és ezeken belül a témák szimmetrikus elrendezése alapján. Az ötödik vonósnégyes 5 tétele például így rímel egymásra: A-B-C-B-A. Vagyis egyfelől a szárnytételek (1. és 5. tétel), másfelől a 2. és 4. tétel zenéje közös téma-anyagból épül fel. De a szimmetria csupán külső ismertetőjegye a hídszerkezetnek. Tartalmi kulcsát legszebben talán a Cantata profana meséje adja kezünkbe. A csodaszarvast űző kilenc fiú rálép a hídra, és szarvassá változik: életformát cserél! Megtörténik a metamorfózis. De nem ez történik-e a hídformában is? A híd központján átlépve az anyag új értelmet nyer, minőségileg átalakul. Az említett ötödik vonósnégyesben például, a mű „piramiscsúcsán" - a középső tétel centrumában - az 1. tétel egyszólamú lineáris főtémája szimultán harmóniává alakul át, a dallami elem szín-effektusként összesűrítve lép elénk - vagyis felcseréli az „idő" dimenzióját a „tér" dimenziójával. További vizsgálódás céljából válasszuk ki a szóbanforgó vonósnégyes lassú darabjait: 2. és 4. tételét. Mindkettő önmagában is zárt híd-formát alkot, mindkettőt az „oda-vissza" forma jellemzi: az alaktalanságból, amorf elemekből kiindulva anyaguk fokról-fokra szerveződik szerves zenei formává - hogy a tétel középpontján egyetlen dalszerű témában záruljanak össze, majd innen kiindulva, fokozatosan ismét elemeikre hulljanak szét. Vissza

Tartalom

Bartók formakoncepciójáról 7
Az anyag és tartalom kölcsönhatása 19
A kékszakállú herceg vára
A dualitás elve. két portré 41
Dramatikus formálás. két kép 53
Karakteralkotás. négy zenekari darab 63
Hang jelképek. a csodálatos mandarin 81
Természet-szimbolika. táncszvit 93
Sztereo-problémák. zene húros-, ütőhangszerekre és celestára 113
A szintézis. szonáta két zongorára és ütőkre 129
Nagyszonátaforma 157
A) HEGEDŰVERSENY 159
B) DIVERTIMENTO 181
Változatok a hídformára. a vonósnégyesek 195
I. VONÓSNÉGYES 197
II. VONÓSNÉGYES 209
III. VONÓSNÉGYES 223
IV. VONÓSNÉGYES 239
V. VONÓSNÉGYES 255
VI. VONÓSNÉGYES 267
Bartók harmónia-rendszere 281
A) BARTÓK KROMATIKÁJA 291
B) BARTÓK DIATONIÁJA 301
Rövidítések, szakkifejezések 305

Lendvai Ernő

Lendvai Ernő műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Lendvai Ernő könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem